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In: Springer eBook Collection
Table of Contents -- 0. Introduction -- 1. Basic of ethics -- 2. Ethical valuation approaches -- 3. The image of humans -- 4. Ethical problems of the economy: Enron, Subprime & Co. – from crisis to crisis -- 5. Market and morality -- 6. Institutional ethics: the state regulatory framework -- 7. Tools of ethics for management 8. New chapter: Politics and Ethics -- 9. Ethics in business education. .
In: Wirtschaft und Ethik Band 10
1. Goals of Economic Policy and Weaknesses in the Approach of Economics -- 2. The Image of Man -- 3. Market and Competition -- 4. Economic Systems -- 5. Market Failure and Economic Policy -- 6. Traits of the Political System -- 7. Financial Markets after the Financial Crisis -- 8. Business Cycles Theory and Policy -- 9. Final Conclusion -- 10. Solutions to the Exercises.
This textbook provides a comprehensive overview of macroeconomic relationships and explains the most important macroeconomic variables in an easy-to-understand manner. The reader is introduced to important macroeconomic variables such as inflation and aggregate demand in chapters that build on one another. They learn, among other things, how economic crises arise or the role and functioning of money, capital and goods markets. The aim is to provide the reader with economic knowledge that can be applied in business practice. The economics material has been deliberately selected so that business studies content is usefully supplemented. However, detailed explanations and both application-oriented and practice-related examples and exercises make it easy for non-economists to understand the complex economic topics. Well-founded knowledge presented in an immediately comprehensible way! The content National accounts Neoclassical macro model Inflation The Monetary Policy of the European Central Bank The Keynesian Theory Business cycle theories International Financial Markets The author Prof. Dr Christian A. Conrad teaches economics and business ethics at the Saarland University of Applied Sciences. He was previously a senior key account manager in the national and international corporate client business of a major German bank.
This textbook takes a new approach to economics by taking into account behavioral sciences and ethics. The basics of institutional economics are the starting point of the book, which are combined with insights from business ethics and behavioral science. It analyzes human behavior in order to discover incentives for economic agents to behave in a welfare-maximizing way, and analyzes the impact of human behavior and morality on economic systems, markets and politics. This textbook draws from new research results from behavioral economics, as well as from other disciplines, such as psychology and sociology, thus leading to new conclusions for economic science. The book sheds light on how people behave and how such behavior can be guided towards moral welfare for everyone. Furthermore, the reader is introduced to behavioral games, and to how these can be used to study economic behavior. Each chapter contains a summary on behavioral science findings as well as one on ethical findings. This book is a must read for advanced students in economics and political science but can also be of use to researchers of economics, as well as policymakers and business executives due to its focus on applications.
In: Springer eBook Collection
Einleitung -- Volkswirtschaftliche Gesamtrechnung (VGR) -- Neoklassisches Makromodell -- Inflation -- Die Geldpolitik der Europäischen Zentralbank -- Die Keynesianische Theorie -- Konjunkturtheorien -- Internationale Finanzmärkte.-Lösungen Übungsaufgaben.
In: Lehrbuch
Dieses Lehrbuch beschäftigt sich mit der zentralen Frage, inwiefern moralische Werte als produktive Kräfte für die Wirtschaft eine Rolle spielen. Hierbei soll ganz bewusst kein normativer Ansatz verfolgt und auch nicht verkürzt eine Moral von der Wirtschaft eingefordert werden. Die Wirtschaftsethik umfasst gemäß dem Sprachgebrauch sowohl die Ethik der Unternehmen in der Wirtschaft, als auch die Managerethik in den Unternehmen sowie die Ethik innerhalb des volkswirtschaftlichen Ordnungsrahmens. Ziel ist es, aus den vielen Ethikansätzen und teilweise auch unterschiedlichen Begriffsverwendungen ein übergreifendes Lehrbuch für Wirtschaftsethik zu entwickeln. Zur Anwendung in der Wirtschaftspraxis werden konkrete Ethiktools zur Verfügung gestellt. Um herauszuarbeiten, wie sich Menschen ethisch und unethisch verhalten und wie sich dies wirtschaftlich auswirkt, bezieht dieses Buch neuere Forschungsergebnisse der Wirtschaftswissenschaften, aber auch anderer Disziplinen wie der Psychologie und Soziologie ein und kommt damit zu neuen Schlussfolgerungen für die Wirtschaftsethik. Das für die Studierenden relevante Wissen wird zuerst wissenschaftlich hergeleitet, um dann die Ergebnisse als zusammengefassten Lehrinhalt zu präsentieren. Die 2. Auflage wurde vollständig überarbeitet und um neue Erkenntnisse der Verhaltenswissenschaften (Psychologie, Sozialpsychologie, Soziologie und Behavioral Economics) erweitert. Hieraus entstanden viele neue Impulse für die Wirtschaftsethik.
In: Reihe "Wirtschaft und Ethik Band 6
In: Lehrbuch
Dieses Lehrbuch befasst sich eingehend mit den Grundlagen der Wirtschaftspolitik. Die Aufgabe der Wirtschaftspolitik ist es, Handlungsempfehlungen für die Wirtschaft zu geben und diese politisch zu gestalten. Der Autor beschäftigt sich in diesem Werk umfassend mit den wichtigen Fragen der Wirtschaftspolitik. Es geht unter anderem um Markt und Wettbewerb, Marktversagen und die Frage, inwiefern und wie Ordnungspolitik die Wirtschaft gestalten kann. Ausserdem werden die Geldpolitik der Europäischen Zentralbank und aktuelle aussenwirtschaftliche Fragestellungen beleuchtet. Dabei wird volkswirtschaftliches Wissen vermittelt, welches betriebswirtschaftliche Kenntnisse sinnvoll ergänzt.Anhand von praktischen Übungsaufgaben inklusive Lösungen können Leser und Leserinnen ihr erworbenes Wissen direkt anwenden und ihren Kenntnisstand vertiefen und überprüfen. Ein Muss für alle, die sich für das Thema Wirtschaftspolitik interessieren! (Verlagstext)
In: Lehrbuch
Dieses Lehrbuch bietet einen umfassenden Überblick über volkswirtschaftliche Zusammenhänge und erklärt die wichtigsten makroökonomischen Gröe︢n auf leicht verständliche Art und Weise. Der Leser wird in aufeinander aufbauenden Kapiteln an wichtige makroökonomische Gröe︢n wie Inflation und die gesamtwirtschaftliche Nachfrage herangeführt. Er lernt unter anderem, wie Wirtschaftskrisen entstehen oder die Rolle und Funktionsweisen von Geld-, Kapital- und Gütermärkten. Das Ziel ist, dass der Leser volkswirtschaftliches Wissen vermittelt bekommt, das er in der Unternehmenspraxis anwenden kann. Der volkswirtschaftliche Stoff wurde bewusst so ausgewählt, dass betriebswirtschaftliche Studieninhalte sinnvoll ergänzt werden. Ausführliche Erklärungen und sowohl anwendungsorientierte als auch praxisbezogene Beispiele und Übungsaufgaben machen es aber auch Nichtökonomen leicht, die komplexen volkswirtschaftlichen Themeninhalte zu verstehen. Fundiertes Wissen sofort verständlich dargestellt! (Verlagstext)
In: Wirtschaft und Ethik Band 3
Considered historically, financial crises have increased significantly in recent years. This is not the result of simple coincidence, but rather much more an indication of a massive weakness in the present economic system. The point of departure for this book is the business crises and collapses that have shaken the global economy in the past few years. Starting with examples as the Enron bankruptcy and the subprime crisis in 2007, we search for explanations for the crises. Several possible causes are examined and various questions from recent discussions of ethics on topics such as manager pay increases are answered. After discovering several weaknesses in the economic system and inappropriate behavioral stimuli we find two main causes for them: the neglect of measurable and non-calculable qualitative factors (also called soft facts) and an extreme greed in managers at the cost of their companies. A lack of ethics or moral behavior lead us to question the meaning of morality for the economy, and thus for society. This issue is examined not only from the view of individual companies, but also from national economic and general social context using the example of Russia. We found a very large influence from moral values and general qualitative factors of influence, which have not been considered up to now. The knowledge gained will be applied to develop a management approach to qualitative leadership, which includes qualitative factors previously ignored, and brings human productive forces into the picture by including active employees as people in the business process.