Buch(elektronisch)2017

Environments of Intelligence: From Natural Information to Artificial Interaction

In: History and Philosophy of Technoscience

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Abstract

What is the role of the environment, and of the information it provides, in cognition? More specifically, may there be a role for certain artefacts to play in this context? These are questions that motivate "4E" theories of cognition (as being embodied, embedded, extended, enactive). In his take on that family of views, Hajo Greif first defends and refines a concept of information as primarily natural, environmentally embedded in character, which had been eclipsed by information-processing views of cognition. He continues with an inquiry into the cognitive bearing of some artefacts that are sometimes referred to as 'intelligent environments'. Without necessarily having much to do with Artificial Intelligence, such artefacts may ultimately modify our informational environments. With respect to human cognition, the most notable effect of digital computers is not that they might be able, or become able, to think but that they alter the way we perceive, think and act. The Open Access version of this book, available at http://www.tandfebooks.com/doi/view/10.4324/9781315401867, has been made available under a Creative Commons CC-BY licence - Vor dem Hintergrund philosophischer und kognitionswissenschaftlicher Betrachtungen des Denkens als verkörpertem, erweitertem, umwelt- und handlungsgebundenem Prozess wird zunächst ein Konzept von Information als primär natürliche, objektive Beziehung in der Umwelt verteidigt und eine Theorie "informationaler Umwelten" entwickelt. In einem zweiten Schritt werden sogenannte "intelligente Umwelten" als Paradigma der technologischen Formbarkeit solcher informationaler Umwelten untersucht. Anders als im Fall der klassischen Künstlichen Intelligenz liegt der bemerkenswerteste mögliche Effekt dieser Technologien weniger darin, dass sie selbst denkfähig wären oder werden könnten, sondern dass sie die Art und Weise verändern, auf welche Menschen wahrnehmen, denken und handeln.

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