Administrative Executive Power
In: Executive Power of the European Union, S. 105-134
76669 Ergebnisse
Sortierung:
In: Executive Power of the European Union, S. 105-134
In: The Legal Framework of the Church of England, S. 89-129
In: The Collected Works of Jeremy Bentham: Rights, Representation, and Reform: Nonsense upon Stilts and Other Writings on the French Revolution, S. 420-427
In: The Right to Exploit, S. 3-15
In: Global Environment of Policing, S. 49-76
In: Networked Governance: The Future of Intergovernmental Management, S. 94-96
In: Nuclear Power Hazard Control Policy, S. 238-245
Examines the Neo-Assyrian Empire of the tenth-seventh century B.C. to argue that the Assyrians' use of new innovations in administrative technology not only greatly helped to assure the growth of their empire but was the primary reason they were able to become the first large empire of the central world-system core. Ironically, innovations like standardized weight systems, currency rationalization, & taxation mechanisms were originally developed by semi-peripheral states outside the Assyrian Empire but later turned into tools of imperial stabilization. The nature, extent, & length of Assyrian hegemony are described. Three phases of Assyrian expansion are identified: agricultural intensification; the discovery of trade; & western expansion into the very different territory of Levant & Egypt. Different methods of control used by the Assyrians included the manipulation of elites, trade manipulation, bureaucratic co-optation, & the control of capital for trade ventures. The implications for world systems theory are discussed. References. J. Lindroth
In: Oxford Research Encyclopedia of Politics
"Models of Administrative Reform" published on by Oxford University Press.
In: 23. Deutscher Soziologentag 1986: Sektions- und Ad-hoc-Gruppen, S. 253-256
In: Zwischenbilanz der Soziologie: Verhandlungen des 17. Deutschen Soziologentages, S. 392-406
Das theoretische und empirische Interesse an der Fragestellung nach der Wirksamkeit politisch-administrativer Steuerungsressourcen muss den Autoren zufolge vor dem Hintergrund der derzeitigen Staatskrisen- und Planungsdiskussion betrachtet werden, die vor allem das Verhältnis von Ökonomie und Politik unter dem Gesichtspunkt objektiv zunehmender Vergesellschaftung der Produktion und den daraus folgenden ökonomischen, politischen und legitimatorischen Strukturbedingungen thematisiert. Dabei ist das zentrale Problem dieser Diskussion, die theoretische und empirische Ebenenvermittlung zwischen den objektiven Entwicklungsbedingungen ökonomisch-gesellschaftlicher Strukturen, den darauf basierenden politisch-administrativen Prozessen und der konkreten institutionellen und materiellen Problemregulierung noch weitgehend ungelöst. Ferner ist die Frage nicht geklärt, ob die dem politisch-administrativen System zur Verfügung stehenden Steuerungsressourcen in der Lage sind, das prekäre Gleichgewicht von ökonomischen und legitimatorischen Anforderungen in einer möglichst krisenfreien Balance zu halten. Die Autoren stellen in ihrem Aufsatz die Steuerungsressourcen (fiskalische Steuerungsressource, Legitimationserzeugung, politisch-administrative Rationalität) in ihrer bisherigen Wirksamkeit dar, wobei sie diese unter verschiedenen ökonomisch-legitimatorischen Bedingungen primär auf der Zentralstaatsebene und andeutungsweise auf der kommunalen Politikebene untersuchen. (ICI2)
In: Series on Chinese Economics Research; Administrative Monopoly in China, S. 1-10
In: Series on Chinese Economics Research; Administrative Monopoly in China, S. 31-52
In: Series on Chinese Economics Research; Administrative Monopoly in China, S. 53-64