(Bibliography) Includes bibliographical references and index. ; Papers originally presented as part of the Carter lectures on Africa at the University of Florida in 1987 and 1988. ; (Statement of Responsibility) edited by R. Hunt Davis, Jr.
In ganz Nord- und Mitteleuropa bildeten sich in den 1960er- und 1970er-Jahren Anti-Apartheid-Bewegungen, die durch Aktionen in ihren Heimatländern den Kampf gegen die Apartheid in Südafrika unterstützen wollten. In der Bundesrepublik Deutschland wurde am 21. April 1974 im niedersächsischen Othfresen (südlich von Salzgitter) der Verein »Anti-Apartheid-Bewegung in der Bundesrepublik Deutschland und West-Berlin« (AAB) gegründet. Zu diesem ersten Treffen eingeladen hatten der Mainzer Arbeitskreis Südliches Afrika (MAKSA) – ein 1971 entstandener Zusammenschluss evangelischer Kirchenmitarbeiter, die selbst einige Jahre in Südafrika tätig gewesen waren und meist wegen ihrer Haltung zur Apartheid das Land hatten verlassen müssen –, die Arbeitsgruppe »Freiheit für Nelson Mandela«, die aus dem MAKSA 1973 unter der Federführung des Stuttgarter Pfarrers Karl Schmidt hervorgegangen war, sowie der Pfarrer Hans-Ludwig Althaus. Sie wollten über die Situation in Südafrika informieren und Protest gegen die Apartheid mobilisieren. Sie kritisierten insbesondere die Zusammenarbeit der Bundesregierung und westdeutscher Unternehmen mit dem Apartheid-Regime. Der Begriff Anti-Apartheid-Bewegung hat aber eine doppelte Bedeutung: Neben dem Namen des Vereins bezeichnet er zugleich allgemein die gesellschaftliche Bewegung derer, die sich gegen die Apartheid in Südafrika engagierten. Diverse Gruppen waren daran beteiligt; im Laufe der Jahre erstellten sie eine Fülle von Plakaten. Dieser Beitrag soll einen Einblick in die verschiedenen Gestaltungsformen der Anti-Apartheid-Plakate in der Bundesrepublik geben.
"Racism after Apartheid, volume four of the Democratic Marxism series, brings together leading scholars and activists from around the world studying and challenging racism. In eleven thematically rich and conceptually informed chapters, the contributors interrogate the complex nexus of questions surrounding race and relations of oppression as they are played out in the global South and global North. Their work challenges Marxism and anti-racism to take these lived realities seriously and consistently struggle to build human solidarities."
The Oregon Anti-Apartheid Scrapbook is made up of newspaper clippings assembled by OSU history department faculty member Ed Ferguson. Ferguson, a specialist in African history, served as an associate professor in the history department from 1979-1991. The scrapbook documents the protest and educational campaign led by the OSU African Students Association (ASA) in response to wrestling coach Dale Thomas' association with the South African wrestling community. Thomas' hosting of visiting South African coaches and proposed team tour of the country drew fire because of an international ban upon competition with South African athletes as a protest of the racist apartheid political system. Taken primarily from the OSU Barometer, the Corvallis Gazette-Times, and The Oregonian newspapers, these clippings include editorials about the campaign, articles about campaign presentations sponsored by the ASA on apartheid, and stories about public campus forums about the topic. The clippings date from 1980-1982 and include letters to the editor by Ferguson and stories about his involvement in the forums. Entitled "Enforcing the International Sports Boycott of South Africa at OSU: News Clippings from the Struggle" the scrapbook is a photocopy of the original which is a part of the Oregon Anti-Apartheid Files currently described as part of the African Activist Archives Project at Michigan State University.
La référence à l'apartheid au sujet de la situation en Israël-Palestine n'est pas nouvelle, et prend différentes formes. Suite à l'érection du Mur en partie sur les terres palestiniennes et au désengagement unilatéral de Gaza, le livre intitulé «Palestine, Peace not Apartheid» de l'ancien président des Etats-Unis et Prix Nobel de la paix Jimmy Carter et la polémique qui s'ensuivit ont relancé débat sur la validité ou l'ignominie de l'analogie. Elle est à nouveau utilisée pour stigmatiser l'Etat d'Israël et la guerre implacable menée à Gaza. Cette analogie récurrente fait-elle sens, et a-t-elle une quelconque portée politique? Il faut tout d'abord préciser que l'apartheid sud-africain, qui signifiait « développement séparé des races » en afrikaans, la langue des colons afrikaners d'origine hollandaise, était avant tout une pratique de gouvernement qui a systématisé les principes ségrégatifs hérités de la période coloniale. L'apartheid reposait sur une normalisation et une hiérarchisation strictes de catégories raciales et sur un ensemble de techniques spatiales de gouvernement et de domination. Il est en fait possible de distinguer trois apartheids différents et en partie successifs. L'«apartheid mesquin», le plus fameux et le plus proche des pratiques ségrégationnistes du sud des Etats-Unis, régissait l'usage séparé des espaces publics et même des espaces domestiques ainsi que les relations sociales entre groupes hiérarchisés. Il était avant tout destiné à satisfaire l'ego des petits Blancs et à maintenir dans un état de domination permanente la majorité de la population. L'«apartheid résidentiel» - ou apartheid urbain - cantonnait, cette fois à l'échelle des agglomérations, les différents groupes raciaux dans des zones bien délimitées, les townships des Noirs, Métis et Indiens étant même séparés de la véritable cité (au sens municipal), celle du centre-ville et des quartiers blancs, par une zone tampon. Le «grand apartheid» enfin, qui cette fois visait à établir une certaine décolonisation interne en accordant l'indépendance aux fameux bantoustans formés de terres discontinues et totalement dépendants économiquement, et à se débarrasser ainsi du problème politique des droits civiques et politiques de la majorité de la population devenue pseudo-citoyenne de ces pseudo-Etats. On connaît l'échec de cette stratégie cynique. Aussi dans les différents usages de l'analogie avec l'apartheid, il faut se demander de quel apartheid il s'agit pour en juger la pertinence et surtout la portée politique. L'analogie radicale se fait de manière indifférenciée avec les trois apartheids, c'est celle qui s'était exprimée par exemple lors de la conférence de Durban sur le racisme. Elle vise à assimiler l'Etat d'Israël à un Etat raciste de par sa définition religieuse et le statut accordé aux populations arabes. Pris dans les frontières de 1967, et sans nier certaines discriminations, en particulier dans l'accès à l'armée, le contresens est évident. Les droits civiques et politiques étant reconnus pour tous, la séparation légale des communautés fonctionne sur tout dans le domaine judiciaire, avec un droit de la personne communautarisé et religieux emprunté aux empires cosmopolites et notamment à la pratique du Millet dans l'Empire ottoman. Pris dans les frontières définies par l'occupation des territoires palestiniens, l'analogie prend plus de sens ; elle est d'ailleurs utilisée par une partie de la gauche israélienne et, de fait, par une partie de la droite qui s'alarme d'une possible majorité non juive en Israël. Problème qui nécessiterait des solutions territoriales et politiques pour pouvoir rester dans la catégorie des Etats démocratiques du camp occidental, c'était le fondement de la politique unilatérale de désengagement de Gaza menée par Sharon. L'analogie faite par le camp de la paix et par des observateurs internationaux qui ne sont pas antisionistes, celle qu'a osée par exemple l'ex-président Carter, repose donc exclusivement sur le traitement des territoires occupés et s'effectue avec le «grand apartheid» et ses bantoustans. Pour efficace et pédagogique qu'elle soit, l'analogie peut tout de même mener à la confusion. Là où le « grand apartheid » pouvait être vu comme postcolonial dans le sens où il rompait avec une logique d'appro-priation territoriale pour promouvoir une seule logique d'exploitation, les pratiques israéliennes de la colonisation d'une part et de la cantonalisation dans une enclave fermée de l'autre, sont encore marquées par la logique de conquête. Elles s'éloignent de plus en plus de celle de l'exploitation de la main-d'œuvre, mais aussi d'une éventuelle restauration de souveraineté des Territoires dans leur intégrité. La voie d'un accord de paix, que semble souhaiter la nouvelle administration américaine, sera plus que jamais conditionnée à des démantèlements et à l'invention de formules territoriales complexes et négociées telles que celles introduites par l'Initiative de Genève.
In this article it is argued that apartheid, as idea-historical phenomenon, needs to be understood against the background of a short comparison between modern and premodern thought. Apartheid was, in many respects, a theoretical and practical manifestation of modernism. As such, it was by no means a modern anomaly, or a phenomenon that contradicted the fundamental assumptions of modern philosophical and political thought. The first section of this article addresses only a single aspect of traditional thought, namely the idea of being understood as circular event. Traditional thought understood being as emanating from, and returning to a first principle, namely the Good (Plato), the One (Plotinus), or God (Aquinas). The ensuing section discusses only a single aspect of modernism, namely its understanding of being not as circular event, but as a neutral, spatial, and linear grid upon which reality can be mapped. Once mapped on such a grid, according to modernism, being can be experienced as a "standing reserve" (or as an always available resource) to be controlled and used at will by the modern subject. In the third section of this article, it is argued that apartheid was made possible by the above ontological presupposition. According to the apartheid state, being could, in principle, be spatialised on a neutral grid, and thus directed and controlled from the vantage point of the sovereign subject. The concluding section focuses on the much-discredited community, the Afrikaners. Despite disclaimers among Afrikaners, the heavy burden of the apartheid legacy rests squarely on their shoulders. However, it will also be argued that Afrikaners, if given the opportunity, may provide us in future with important examples of a politics that moves beyond the spatialising and geometrising ambitions of the modern state. In a hermeneutical re-appropriation of their own pre-modern tradition, Afrikaners may, in collaboration with other communities, help show a way toward a traditional politics of place (rather than the modern politics of space).
In the early 1990s, during a visit to the Netherlands, Nelson Mandela specially thanked the Netherlands for the role they had played in helping to bring apartheid to an end, and more specifically for their support for the African National Congress (ANC). However, on considering the actions of the Netherlands' government during the apartheid period, it becomes apparent that the government did not take major steps to help end apartheid. In actual fact, the Netherlands' government's policy was more often characterised by a lack of specific resolutions against apartheid with few promised actions resulting in concrete steps. This lack of action is seen in aspects such as the 'ton van Luns'; continued cultural relations through the Cultural Accord; and in the two-stream policy of the RFM Lubbers government. The aim of this article is to look beyond the official Dutch government reaction to apartheid, and consider the non-governmental anti-apartheid organisations in the Netherlands in order to asses why the Netherlands is characterised as so actively anti-apartheid.
Die südafrikanische Apartheid ist zum Bestandteil des »kollektiven Gedächtnisses« nationaler und transnationaler Erinnerungskulturen geworden. Dies betrifft nicht allein die Ereignisse in Südafrika selbst, sondern auch die weltweiten Diskussionen über den Umgang mit der Apartheid, die in den Vereinten Nationen und anderen internationalen Organisationen ebenso wie in einzelnen Ländern geführt wurden. Die seit den 1960er-Jahren zunehmende weltweite Ächtung der Apartheid als rassistisches Regime hing zusammen mit einem Anwachsen von Anti-Apartheid-Bewegungen in zahlreichen Ländern und neuen Legitimationen westlicher Außenpolitiken. Von den sowjetisch kontrollierten, aber auch skandinavischen Ländern wurden die Befreiungsbewegungen – vor allem der African National Congress (ANC) – materiell unterstützt. Die Auseinandersetzungen über Apartheid und den Umgang mit einem Land, in dem Menschenrechtsverletzungen gesetzlich abgesichert waren, trugen in einem erheblichen Maße zur Etablierung der Menschenrechte als international verbindlicher Norm bei. Das Thema Apartheid bietet die Möglichkeit, transnationale Verflechtungen und gesellschaftliche Wahrnehmungen vertiefend auszuloten sowie die Bedeutung der 1970er- und 1980er-Jahre für die Ausbildung einer »reflexiven Moderne« zu erkunden.
Das von Israel in den besetzten palästinensischen Gebieten verhängte Regime, welches sich durch die systematische Diskriminierung der palästinensischen Bevölkerung kennzeichnet, ist eines der aktuellsten und meistgenannten Beispiele eines Apartheidsystems. Vor diesem Hintergrund behandelt die vorliegende Arbeit daher die Frage, ob der Staat Israel durch sein Handeln gegen das im Völkerrecht bestehende Apartheidverbot verstoßt. Zunächst werden hierfür in Kapitel 2 die Definition und die Rechtsgrundlagen des Verbots dargestellt. Als wichtigste Rechtsquelle gilt dabei die Internationale Konvention über die Bekämpfung und Bestrafung des Verbrechens der Apartheid (Anti-Apartheid-Konvention), deren Artikel 2 die Apartheid als unmenschliche Handlungen beschreibt, welche zu dem Zweck der Errichtung und Aufrechterhaltung der Herrschaft einer rassischen Gruppe über eine anderen begangen werden. Kapitel 3 befasst sich daraufhin mit den Hauptmerkmalen der früheren Apartheidpolitik in Südafrika: Diskriminierung, territoriale Fragmentierung und Repression. In Kapitel 4 wird schließlich die Frage behandelt, ob Israel in den besetzten palästinensischen Gebieten die in Artikel 2 der Anti-Apartheid-Konvention niedergelegten Tatbestände erfüllt. ; Israels policy in the OPT, which is characterized by the systematic oppression of the Palestinian people, is one of the most recent and frequently mentioned examples of an apartheid system. This paper deals with the question of whether Israel breaches the prohibition of apartheid existing in public international law. First of all, in chapter 2 the definition and the legal basis of the prohibition are illustrated. Its main source is the Convention on the Suppression and Punishment of the Crime of Apartheid (Apartheid Convention) whose Article 2 describes apartheid as inhumane acts commited for the purpose of establishing and maintaining dominance by one racial group over another one. Thereafter, chapter 3 deals with the features of the former South African apartheid regime: Discrimination, territorial fragmentation and repression. Finally, Chapter 4 concerns the question if Israel contravenes the prohibition of apartheid as laid down in Article 2 of the Apartheid Convention. ; von Hannah Kovač ; Abweichender Titel laut Übersetzung des Verfassers/der Verfasserin ; Karl-Franzens-Universität Graz, Diplomarbeit, 2019 ; (VLID)3637813
Contents: Statements made in plenary meetings of the General Assembly by: 1. The Minister for Foreign Affairs of Finland -- 2. The representative of Norway -- 3. The representative of Denmark -- 4. The representative of Sweden -- 5. The representative of Iceland -- Statements in the Security Council by: Mr. Olof Palme, Sweden -- Ambassador Anders Thunborg, Sweden -- Statements at the United Nations Conference in Maputo by: Mr. Ola Ullsten, Sweden -- Mr. Olof Palme, Sweden
Representation, Creativity and Commercialism in the Post-Apartheid Film Industry Since the advent of democracy in 1994, South Africa has been in the process of redefining itself as a nation. The newly elected government recognised the potential role of cinema in democratic transformation and economic empowerment and established a number of strategic interventions and government bodies to foster the growth of the local industry. Similar to other forms of cultural production, cinema is informed by the national Constitution of 1996, which celebrates multiculturalism, freedom of expression, and transformation. However, it is questionable whether this vision is compatible with the state's ambition to build an internationally competitive, and commercially successful film industry. This paper provides a critical analysis of the economic and ideological workings of the post-apartheid feature film industry. The focus is on international co-productions, which have been encouraged by the state since such arrangements are seen to.
Die vorliegende Arbeit befasst sich mit dem Literaturbetrieb und der zugrundeliegenden Medienpolitik in Südafrika während der Apartheid. Dabei geht sie von der Grundannahme aus, dass Institutionen die literarische Produktion nachhaltig beeinflussen. Dabei orientiert sich die Arbeit am gewählten Paradigma Kontrolle und Widerstand. Es wird gezeigt, wie fiktionale Literatur dazu herangezogen wird, politische Ziele und Hegemonieansprüche zu erreichen. Um diese Prozesse offenzulegen, untersucht die Arbeit in drei umfassenden Kapiteln unterschiedliche Handlungsfelder. Das erste Kapitel befasst sich vorrangig mit der Funktionalisierung der fiktionalen Literatur als Waffe im Befreiungskampf. In diesem Sinn zeigt die Arbeit, dass der Literaturbetrieb aufgrund der sukzessiven Verweigerung jeglicher politischer Partizipation oppositioneller Organisationen zum Betätigungsfeld für politische Agitation herangezogen wird. Anhand einer Analyse der Kulturpolitik des ANC, den theoretischen Schriften zweier Autorinnen, der Beschreibung von während der Apartheid tätigen Autorenvereinigungen und der inhaltlichen Entwicklung bei internationalen Konferenzen wird diese These untermauert. Das zweite Kapitel zeigt die Tätigkeit und interne Entwicklung des von den Trägern der Apartheid institutionalisierten Kontrollapparats. Das dritte Kapitel zeigt der eingehend formulierten These folgend die große Bedeutung der Produktionsbedingungen auf. Den Abschluss bildet eine Einbettung der Ergebnisse in das Bourdieusche Konzept der Diskurskontrolle. Zusätzlich erfährt der südafrikanische Literaturbetrieb nach dem von Golomschtok formulierten Fundament einer totalitären Kunst eine retrospektive Bewertung, die zu dem Schluss kommt, dass sich bei dem durch die Apartheid protegierten und durch repressive Kontrollinstrumente geformten Literatur- und Kulturbetrieb totalitäre Züge nachweisen lassen, die ebensolche Rückschlüsse auf das übergeordnete politische System der Apartheid nach sich ziehen. ; The presented paper deals with the literary field and the related media policy in South Africa during Apartheid. Its basic thesis is that institutions sustainably influence literary production.The paper mainly focuses on the chosen paradigm which consists of control and resistance. It is shown how fictional literature is used to reach political goals and hegemony. In order to show this process, the paper researches different sections and areas in three extensive chapters. The first chapter mainly deals with functionalisation of fictional literature as a weapon in the struggle for freedom. As a consequence the paper shows that the literary field becomes a field of political agitation because of the ongoing denial of political participation by any opposing organisation. This thesis is supported by the analyses of firstly the cultural policy of the ANC, secondly the theoretical essays by two writers; thirdly by a description of active groups of writers during Apartheid, and fourthly the development of contents during international meetings. The second chapter shows the activity and the internal development of the instituzionalised control by the authorities of Apartheid. The third chapter shows - following the thesis as mentioned above - how important the conditions of publishing are whilst analysing the literary field. As a conclusion the results are embedded into the concept of control of discourse by Bourdieu. In addition to this the South African literary field is retrospectively assessed according to the foundation of totaltarian art as it is formulated by Golomschtok. This analysis concludes that totalitarian characteristics can be proved in the South African literary field which has been formed by promoting and repressive controlling instruments through the authorities of Apartheid. These insights lead to similar conclusions according to the assessment of the political system of Apartheid in general. ; vorgelegt von Bernd Hierzer ; Abweichender Titel laut Übersetzung der Verfasserin/des Verfassers ; Zsfassung in engl. Sprache ; Graz, Univ., Dipl.-Arb., 2010 ; (VLID)211595
Democratic South Africa was born amidst high hopes for the reduction of income poverty and inequality from their high levels under apartheid. The reality has been disappointing: despite steady economic growth, income poverty probably rose in the late 1990s before a muted decline in the early 2000s, income inequality has probably grown, and life expectancy has declined. The proximate causes are clear: persistent unemployment and low demand for unskilled labour, strong demand for skilled labour, an unequal education system, and a social safety net that is unusually widespread but nonetheless has large holes. It is also clear that economic growth alone will not reduce poverty or inequality. Pro-poor social policies are important, but not as important as a pro-poor economic growth path. Unfortunately, there is little sign of the political conditions changing to push the state towards the promotion of a more pro-poor pattern of economic growth. There is some chance of parametric reforms of the welfare state. Overall, however, it is likely that, after another ten years of democracy, unemployment and poverty rates will remain high, despite significant redistribution through cash transfers, and incomes will continue to be distributed extremely unequally.
The article approach as analytical axes the processes of subjectivation/objectification that are carried out from the very beginning of the Paralympic proposal, up to the equality/inequality verification scenarios of those subjects who are testamentary heirs of what is "para", what is parallel that is never is found. It explores and enables the need to deepen, in Latin America, the possible ways of redefining the fields of experience of high-performance athletes with disabilities, as well as promoting a break with the Paralympic legacies -from their germinal medical, historical, political and social configuration- from a critical vision towards adapted sports and parallel spaces with virtual or simulated meeting points. ; El artículo aborda como ejes analíticos los procesos de subjetivación/objetivación que se llevan a cabo desde el inicio mismo de la propuesta paralímpica, hasta los escenarios de verificación de igualdad/desigualdad de aquellos sujetos que son herederos testamentarios de lo "para", de lo paralelo que nunca se encuentra. Explora y habilita la necesidad de profundizar, en América Latina, los modos posibles de redefinir los campos de experiencia de los deportistas de alto rendimiento con discapacidad, así como promover la ruptura con los legados paralímpicos -desde su germinal configuración médica, histórica, política y social-a partir de una visión crítica hacia los deportes adaptados y los espacios paralelos con puntos de encuentro virtuales o simulados. ; O artigo aborda como eixos analíticos os processos de subjetivação/objetivação que se realizam desde o início da proposta paralímpica, até os cenários de verificação da igualdade/desigualdade dos sujeitos herdeiros testamentários do "para", do paralelo que nunca é encontrado. Explora e viabiliza a necessidade de aprofundar, na América Latina, as possíveis formas de redefinir os campos de experiência dos atletas de alto rendimento com deficiência, além de promover um rompimento com os legados paralímpicos -de seus germinativos médicos, históricos, políticos e configuração política social- de uma visão crítica para esportes adaptados e espaços paralelos com pontos de encontro virtuais ou simulados.
Rund 50 bundesdeutsche Unternehmen hatten während der Apartheid eigene Produktionsstätten in Südafrika. Wie legitimierten diese Unternehmen ihr Engagement? Nachdem gegenüber der Situation der schwarzen Bevölkerungsmehrheit lange eine Ignoranz vorgeherrscht hatte, wurde ab den 1970er-Jahren die Verbesserung der Arbeitsbedingungen schwarzer Beschäftigter ein erklärtes Ziel – als Folge ökonomischer Probleme (wie dem Fachkräftemangel) und eines steigenden politischen Drucks durch Kirchen und Gewerkschaften in der Bundesrepublik. Seit 1977 bildete der »Code of Conduct«, den die Europäische Gemeinschaft erließ, einen institutionellen Rahmen für die Menschenrechte aller Beschäftigten. Im zerfallenden Apartheid-Staat forderten westdeutsche Unternehmen während der 1980er-Jahre politische Reformen und etablierten mit den schwarzen Gewerkschaften stabile Verhandlungsbeziehungen. Anhand des Volkswagen-Konzerns und seiner Tochtergesellschaft Volkswagen of South Africa (VWoSA) wird dieser Prozess nachgezeichnet. Der Konflikt um die Apartheid zählt zu den Ausgangspunkten für die heutige Corporate Social Responsibility multinationaler Konzerne, mit der soziale Normen und Verpflichtungen auch für Tochterunternehmen festgeschrieben werden. ; During apartheid some 50 West German companies ran their own manufacturing plants in South Africa. How did these companies legitimise their activities? Following a long-prevailing period of cultivated ignorance of the situation for the black majority of the population, improving working conditions for black employees became a declared objective from the 1970s onwards. This was a result of economic factors such as the shortage of skilled workers and rising political pressure from churches and trade unions within West Germany. In 1977 a ›Code of Conduct‹ issued by the European Community created an institutional framework covering the human rights of all workers. During the 1980s and the decline of the apartheid state, West German companies supported political reforms and established stable channels of negotiation with black trade unions. This process is illustrated with particular reference to the Volkswagen group and its subsidiary, Volkswagen of South Africa (VWoSA). The conflict surrounding apartheid constitutes one of the starting points for the corporate social responsibility of multinational companies today, which also stipulates social norms and responsibilities for subsidiary companies.