The clash of civilizations
In: Strategic studies: quarterly journal of the Institute of Strategic Studies, Islamabad, Band 18, Heft 1, S. 1-128
ISSN: 1029-0990
Aus islamischer Sicht
In: Strategic studies: quarterly journal of the Institute of Strategic Studies, Islamabad, Band 18, Heft 1, S. 1-128
ISSN: 1029-0990
Aus islamischer Sicht
World Affairs Online
In: Current history: a journal of contemporary world affairs, Band 104, Heft 678, S. 37-45
ISSN: 0011-3530
Aus islamischer Sicht
World Affairs Online
In: International journal of Middle East studies: IJMES, Band 23, Heft 1, S. 83-94
ISSN: 0020-7438
Aus islamischer Sicht
World Affairs Online
In: Wiener islamisch-religionspädagogische Studien 1
In: Historical Social Research, Band 44, Heft 3, S. 127-149
The idea of an "Islamic civilization" emerged in the very late period of the Ottoman Empire in the context of complex and multi-dimensional modernization and secularization processes. Enunciated by the Young Ottomans in the 1870s and gaining prominence in the time of Sultan Abdülhamid II, Islamic civilization was conceived, at least in part, as a counter-point to European and other civilizations. Although both its proponents and opponents assume that the religion of Islam lies at its heart, the paper will show that the idea of an Islamic civilization is a secular idea or, more precisely, one that bears the imprint of secularization. Using the work of Wilfred Cantwell Smith, among others, the argument will draw on a conception of religion as a reified category which entails that, as such, religion is conducive to secularization. It will build on and extend on this conception of religion by proposing that Islamic civilization, also a reified concept, is a further step in the direction of secularization. The paper will show this by analyzing Turkish Islamic thought, focusing particularly on Necip Fazıl Kısakürek, an Islamic thinker of the early Republican era, and the more recent figure of Ahmet Davutoğlu. The material presented here will challenge the conventional understanding of "religion" and "secularity" by highlighting that the boundaries between the two are constantly shifting and evolving.
In: Die Friedens-Warte: Journal of International Peace and Organization, Band 90, Heft 3-4, S. 205-380
ISSN: 0340-0255
World Affairs Online
In: Social, Economic and Political Studies of the Middle East and Asia 41
In: International affairs, Band 28, Heft 1, S. 115-115
ISSN: 1468-2346
In: Kultur, Recht und Politik in muslimischen Gesellschaften Band 45
Die Islamische Republik Iran ist an den gewohnheitsrechtlichen Inhalt der Allgemeinen Erklärung der Menschenrechte gebunden. In der Verfassung Irans gelten Gleichheitsrechte jedoch nur für Musliminnen und Muslime. Auch wird der Schutz durch das Gesetz in der Verfassung den BürgerInnen der Islamischen Republik ausschließlich im Rahmen der zwölferschiitischen Auslegung des islamischen Rechts gewährt. Demzufolge gibt es unterschiedliche Rechte für unterschiedliche Menschen, je nach Geschlechts- und Religionszugehörigkeit. Wie man in Iran auf dieser Grundlage die universellen Menschenrechte diskutiert und wie man mit diesen umgeht, ist Gegenstand der Beiträge dieses Sammelbandes.
World Affairs Online
In: Leipziger Beiträge zur Orientforschung Band 34
In: Medizinethische Materialien 152
In: Marburger geographische Schriften 78