"Das Christentum ist seinem Selbstverständnis nach eine Liebesreligion, aber seine Geschichte ist nicht zuletzt auch eine Geschichte der Gewalt. Der Text versucht diesen Widerspruch zu erklären. Er untersucht mit den Mitteln der Analytischen Sozialpsychologie, ausgehend vom Text der Bibel, was in dieser Religion der Ausübung von Gewalt entgegenkommen kann." (Autorenreferat)
In: Kultur und Gesellschaft: Verhandlungen des 24. Deutschen Soziologentags, des 11. Österreichischen Soziologentags und des 8. Kongresses der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie in Zürich 1988, S. 277-288
Es werden Hintergründe der gegenwärtigen Diskussion um Religion in der Übergangssituation zur Postmoderne skizziert. Thematisiert werden einerseits Phänomene der Säkularisierung und andererseits die Wiederkehr von Religion, die in dem individuellen Bedürfnis zum Ausdruck kommt, den behaupteten oder tatsächlichen Zwängen der Moderne mit religiöser Hilfe zu entkommen. Aufgezeigt wird, daß sich die bisherigen religionssoziologischen Theoriestücke für die Analyse von solchen Bewegungen des Zeitgeistes, wie z. B. die New Age-Bewegung, nur beschränkt eignen. Abschließend wird die Frage nach der Bedeutung oder Funktion von Religion im Lichte bisheriger religionstheoretischer Erörterungen differenziert, um zu zeigen, daß die Argumentationen über das Schicksal der Religion keineswegs beliebige Reaktionen auf die Wandlungen des Phänomenbereichs sind. (GF)
Jacques Ellul blends politics, theology, history, and exposition in this analysis of the relationship between political anarchy and biblical faith. On the one hand, suggests Ellul, anarchists need to understand that much of their criticism of Christianity applies only to the form of religion that developed, not to biblical faith. Christians, on the other hand, need to look at the biblical texts and not reject anarchy as a political option, for it seems closest to biblical thinking. Ellul here defines anarchy as the nonviolent repudiation of authority. He looks at the Bible as the source of anarchy (in the sense of nondomination, not disorder), working through the Old Testament history, Jesus` ministry, and finally the early church`s view of power as reflected in the New Testament writings."With the verve and the gift of trenchant simplification to which we have been accustomed, Ellul lays bare the fallacy that Christianity should normally be the ally of civil authority." - John Howard Yoder.
This text presents and addresses the philosophical movement of antiphilosophy working thru the texts of Christian thinkers such as Pascal and Kierkegaard. The author as influenced by Alain Badiou, portrays these Christian thinkers as of a subjective dimension negating the possibility of an objective quest for truth. The claim here is that antiphilosophy is abundant in the eyes of these two thinkers who frame the thought event as represented by Christianity, ultimately resigning itself to more or less the opposite of philosophy itself. Readers will discover why philosophical reason should never be convinced by that which denies its very authority. Subjecting faith to the perils of philosophical analysis, confronting the philosophical tradition with the truth of the Christian faith, and occupying the space between the two: such are the challenges facing an antiphilosophy of Christianity. This text will appeal to researchers and students working in continental philosophy, philosophy of religion and those in religious studies who want to investigate the links between Christianity and antiphilosophy.
In: in Nicholas Aroney, and Ian Leigh (eds), Christianity and Constitutionalism (New York, 2023, Oxford Academic), https://doi.org/10.1093/oso/9780197587256.003.0001
Christianity or religious pluralism? A review of Mansions of hte Spirit / Ron Dart -- The way, the truth, and the life: A discussion of Mansions of the Spirit / J.I. Packer -- Christ, the church, and the parliament of world religions / Ron Dart -- Appendix: The Enlightenment, the liberal establishment, and religious pluralism / Ron Dart.