"Das Christentum ist seinem Selbstverständnis nach eine Liebesreligion, aber seine Geschichte ist nicht zuletzt auch eine Geschichte der Gewalt. Der Text versucht diesen Widerspruch zu erklären. Er untersucht mit den Mitteln der Analytischen Sozialpsychologie, ausgehend vom Text der Bibel, was in dieser Religion der Ausübung von Gewalt entgegenkommen kann." (Autorenreferat)
In: Kultur und Gesellschaft: Verhandlungen des 24. Deutschen Soziologentags, des 11. Österreichischen Soziologentags und des 8. Kongresses der Schweizerischen Gesellschaft für Soziologie in Zürich 1988, S. 277-288
Es werden Hintergründe der gegenwärtigen Diskussion um Religion in der Übergangssituation zur Postmoderne skizziert. Thematisiert werden einerseits Phänomene der Säkularisierung und andererseits die Wiederkehr von Religion, die in dem individuellen Bedürfnis zum Ausdruck kommt, den behaupteten oder tatsächlichen Zwängen der Moderne mit religiöser Hilfe zu entkommen. Aufgezeigt wird, daß sich die bisherigen religionssoziologischen Theoriestücke für die Analyse von solchen Bewegungen des Zeitgeistes, wie z. B. die New Age-Bewegung, nur beschränkt eignen. Abschließend wird die Frage nach der Bedeutung oder Funktion von Religion im Lichte bisheriger religionstheoretischer Erörterungen differenziert, um zu zeigen, daß die Argumentationen über das Schicksal der Religion keineswegs beliebige Reaktionen auf die Wandlungen des Phänomenbereichs sind. (GF)
Jacques Ellul blends politics, theology, history, and exposition in this analysis of the relationship between political anarchy and biblical faith. On the one hand, suggests Ellul, anarchists need to understand that much of their criticism of Christianity applies only to the form of religion that developed, not to biblical faith. Christians, on the other hand, need to look at the biblical texts and not reject anarchy as a political option, for it seems closest to biblical thinking. Ellul here defines anarchy as the nonviolent repudiation of authority. He looks at the Bible as the source of anarchy (in the sense of nondomination, not disorder), working through the Old Testament history, Jesus` ministry, and finally the early church`s view of power as reflected in the New Testament writings."With the verve and the gift of trenchant simplification to which we have been accustomed, Ellul lays bare the fallacy that Christianity should normally be the ally of civil authority." - John Howard Yoder.
Christianity or religious pluralism? A review of Mansions of hte Spirit / Ron Dart -- The way, the truth, and the life: A discussion of Mansions of the Spirit / J.I. Packer -- Christ, the church, and the parliament of world religions / Ron Dart -- Appendix: The Enlightenment, the liberal establishment, and religious pluralism / Ron Dart.
The history of Christianity has been marked by tension between ideas of sacred and secular, their shifting balance, and their conflict. In Christianity and the Secular, Robert A. Markus examines the place of the secular in Christianity, locating the origins of the concept in the New Testament and early Christianity and describing its emergence as a problem for Christianity following the recognition of Christianity as an established religion, then the officially enforced religion, of the Roman Empire