Article (electronic)
Civil Society, Globalization, and Global Civil Society (2008)
in: Journal of civil society, Volume 4, Issue 1, p. 15-30
ISSN: 1744-8697
1
in: Journal of civil society, Volume 4, Issue 1, p. 15-30
ISSN: 1744-8697
1
in: Journal of Asian and African studies: JAAS, Volume 36, Issue 1, p. Special Issue: A decade of democracy in Africa, S. 17-38
ISSN: 0021-9096
2
World Affairs Online
in: Global society: journal of interdisciplinary international relations, Volume 20, Issue 2, p. 155-178
ISSN: 1469-798X
3
in: FP, Volume 117, p. 18-24
ISSN: 0015-7228
CIVIL SOCIETY HAS BECOME VERY IMPORTANT--A PREQUISITE FOR DEVELOPING A HEALTHY POLITY AND VIBRANT ECONOMY. THIS ARTICLE CAUTIONS THAT TOO MUCH OF THE WRONG KIND CAN ACTUALLY WEAKEN DEMOCRACY AND PRODUCE POLITICAL AND ECONOMIC GRIDLOCK. IT QUESTIONS THE USEFULNESS OF NGOS AND ARGUES THAT CIVIL SOCIETY REALISM SHOULD NOT BE A CONTRADICTION IN TERMS.
4
in: Space & polity, Volume 7, Issue 3, p. 293-312
ISSN: 1470-1235
5
Many of the thousands of Russians who protested against the Soviet system in 1990/91 are still around. In 2001, there were an estimated 200,000 nongovernmental organizations. However, like the civil society in general, they are contributing little to consolidate democracy. Questioned here is whether the public even constitutes a civil society, so little do they do to develop democratic institutions. This chapter analyzes the development of both Soviet & post-Soviet society in terms of their demonstration of independence from as opposed to obedience to the state. It is argued that, like political parties, they do not have a cultural precedent for civic action, nor do they have sufficient economic resources, since post-Soviet economic development in Russia has benefited only a few, who have no reason to change the status quo. The history of what might be called Russia's civil society is traced, & possibilities for change are suggested. J. Stanton
6
in: Münsteraner Diskussionspapiere zum Nonprofit-Sektor, Volume 6
"In einem ersten Schritt gibt der Autor einen kurzen Überblick über die politischen Kontexte des neueren Begriffsgebrauchs von Zivilgesellschaft. In einem zweiten Schritt werden demokratietheoretische Konzeptionen der Zivilgesellschaft im Überblick dargestellt. Auf die Begriffsverwendung in den jüngsten reformpolitischen Diskussionen macht die abschließende kurze Skizze zu 'Bürgerengagement und Zivilgesellschaft' aufmerksam. Der Diskurs der Zivilgesellschaft lässt sich insgesamt als eine weit ausholende und unabgeschlossene theoretische Suchbewegung nach den politischen Handlungsmöglichkeiten gesellschaftlicher Akteure zur Herstellung und Fortentwicklung demokratischer Formen der Politik charakterisieren. Assoziationen im intermediären Raum der Politik, politische Öffentlichkeit und responsive politische Institutionen einerseits, rechtsstaatliche Garantien negativer und positiver Freiheit andererseits bilden die Grundpfeiler des Diskurses. Seine Dynamik erhält er im Kontext der politischen Selbstverständigung radikaldemokratischer Akteure. Im Mittelpunkt steht hier der Zusammenhang einer Reformpolitik, die die Möglichkeiten der politischen Beteiligung zivilgesellschaftlicher Akteure an politischer Meinungs-, Willens- und Entscheidungsfindung zu erweitern sucht, mit einer demokratischen Selbstbegrenzung der Akteure auf den - für weitere Demokratisierung offen stehenden - institutionellen Rahmen liberaler Demokratie. Geprägt sind diese Selbstverständigungsdiskurse durch zwei Ausgangspunkte: den kulturellen Pluralismus auf der einen, die Komplexität einerausdifferenzierten modernen Gesellschaft und die kolonialisierenden Effekte von Markt und Staat auf der anderen Seite." (Autorenreferat)
7
Klappentext: Now in its fourth edition, Civil Society has become a major work of reference for those who seek to understand the role of voluntary citizen action in a troubled world. Recent economic and political developments do not bode well for the theory and practice of civil society: communities are increasingly divided; inequality is on the rise; authoritarians and populists have gained a foothold even in advanced democracies; restrictions on freedom of speech and association are increasingly common and recent scandals have even reduced trust in charities. Worryingly, public spheres seem incapable of addressing these concerns. Yet, as Michael Edwards makes clear, ideas about the civil sphere can shed much light on what is happening, why, and how we might respond to polarization, privatization, and authoritarians of various stripes.
8
World Affairs Online
9
10
11
12
in: Journal of Asian and African studies: JAAS, Volume 36, Issue 1, p. 17-38
ISSN: 1745-2538
13
in: African and Asian Studies, Volume 36, Issue 1, p. 17-38
ISSN: 1569-2108
14
Repository: ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology): ETH E-Collection
15