“Some Neglected Children”: thwarted genealogies in colonial history
In: Ireland, India and Nationalism in Nineteenth-Century Literature, S. 142-181
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In: Ireland, India and Nationalism in Nineteenth-Century Literature, S. 142-181
In: Native ClaimsIndigenous Law against Empire, 1500–1920, S. 3-16
In: Palgrave handbook of research in historical culture and education., S. 259-273
In: Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education, S. 259-273
In: A Companion to Colonial America, S. 118-137
In: Historical Teleologies in The Modern World
In: Power and Its Disguises, S. 92-126
In: Film and the End of Empire, S. 13-32
Argues that cosmopolitanism is not "a view from nowhere" but is grounded in the Western Enlightenment; thus Hegelian & the ostensibly less Eurocentric anthropological cosmopolitanisms are viewed as colonialist. In this light, contradictions inherent in them are explored. Colonial cosmopolitanism is first discussed as a form of cultural translation & conversion of the local to the universal. It is best understood as a form of improvisation & translation characteristic of colonial modernity, demonstrable as a view from somewhere. The secularity of colonial cosmopolitanism is next addressed, linking it to liberal & evangelical cosmopolitanisms. In pursuit of an alternative to secular colonial cosmopolitanism, attention turns to the discourse underpinning the notion of spirituality, highlighting the anticolonial Hinduism in the Vedanta of the British Empire's India, wherein Kant, Madame Blavatsky, & Swami Vivekananda coalesce. The implications of this for a history of cosmopolitanism are touched on in closing. J. Zendejas
In: Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education, S. 391-410
In: Developing Africa, S. 87-108
In: Monograph Series of the Socio-Economic History Society, Japan; Economic Activities Under the Japanese Colonial Empire, S. 149-152
Reads Anne Wheeler's film, Loyalties (1984), as a reflection of contradictions that emerge in feminism when it takes up the trope of the feminizing of colonial territory to critique a patriarchal narrative of imperial history. It is shown that the race & class differences between the two main characters are overcome through an essentializing notion of sexual differentiation, which marks an originary site of patriarchal violence in the history of imperialism. The ideological effect produced by this movement is taken to be a residual mark of competing material forces between or among the capitalist mode & hunter/gatherer mode of producing sexual difference. Contradictions between these modes of producing sexual differences are likened to similar effects produced by the passage of Bill C-31 in Canada, which both set a precedent for sex equality & unleashed a set of contradictions among native organizations & communities. D. M. Smith
In: Wissenschaftskommunikation und Kommunikationsgeschichte: Umbrüche, Transformationen, Kontinuitäten, S. 1-12
Ziel des vorliegenden Beitrages ist es, verschiedene Formen digitaler Ungleichheit im Rahmen von Kollaborationsprozessen online zu untersuchen. Konkret analysieren wir digitale Ungleichheiten hinsichtlich der geografischen Herkunft von Editor*innen der Wikipedia. Der aktuelle Forschungsstand zeigt, dass Teilnehmer*innen aus Industrieländern hier besonders stark vertreten sind, während in anderen Regionen (insbesondere in sogenannten Entwicklungsländern) kaum Menschen teilnehmen. Die vorliegende Studie untersucht, wie sich die Autor*innengeographie in der Bearbeitung (Partizipation, Einfluss und Erfolg) von Artikeln zu den Unabhängigkeitsprozessen ehemaliger Kolonien in Afrika widerspiegelt. Die Analyse basiert auf insgesamt 354 Wikipedia-Artikeln. Anhand der Geolokalisierung von 75% der beteiligten Editor*innen (N = 23.408) zeigen wir, dass die meisten Bearbeitungen von Editor*innen aus Frankreich vorgenommen werden. Dieses Ungleichgewicht zeigt sich auch gemessen am gesamten Textanteil im Laufe der Zeit. Auf der Ebene der einzelnen Nutzer*innen lässt sich jedoch feststellen, dass Editor*innen aus Frankreich nur geringfügig erfolgreicher sind als jene aus den afrikanischen Nachfolgestaaten, wenn es um die längerfristige Sichtbarkeit ihrer Beiträge geht.
In: Historical Teleologies in The Modern World