Cultural Science
In: Handbook of Science and Technology Convergence, S. 767-779
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In: Handbook of Science and Technology Convergence, S. 767-779
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 2241-2251
Der Autor zeigt in seinem Vortrag, dass die Dichotomie von Natur/Geschichte auch im Hinblick auf die Definition von sozialen Gemeinschaften von Bedeutung ist. Ein analoger Gegensatz zwischen Natur und Geschichte kann zum Beispiel aus der politischen Mythologie serbischer Kulturträger abgeleitet werden. In diesen symbolischen Beschreibungen erscheint der Naturzustand als derjenige, in welchem die Bewohner ihre authentischen, von Gott gegebenen Lebensformen bewahrt haben. Im Gegensatz dazu stehen die urbanen, multi-ethnischen Ballungszentren. Folglich ließen sich die Wurzeln der nationalen Identität nicht im politisch-kulturellen Zentrum der Hauptstadt, sondern in der ländlichen Peripherie auffinden. Der Autor konzentriert sich bei seinen Ausführungen auf eine besondere, von Ernst Cassirer ausführlich untersuchte Welterschließungsfunktion: den Mythos. Denn diese Wahrnehmungsform wird häufig mit einem engen Verhältnis zum natürlichen Ursprung der sozialen Vorstellungswelten in Verbindung gebracht. Der Autor wendet Cassirers Beobachtungen über die Wirkungsweisen und politischen Mobilisierungsfunktionen des mythischen Bewusstseins exemplarisch auf das Verhältnis von Mythos und Krieg der Serben seit Ende der 1980er Jahre an, um einige soziokulturellen Dynamiken, die mit einer mythologischen Wahrnehmung in Verbindung stehen, zu verdeutlichen. (ICI2)
In an introduction to this edited volume (see related abstracts in IRPS No. 87), the field of cultural studies & its relation to science & technology are discussed. It is suggested that the traditional belief in the primacy of cause/effect relationships fails to recognize the complexity & interdependence of variables in the modern world. Culture, science, & technology are not distinct entities, but overlapping fields, which transform & are transformed by each other. Although science & technology have permeated modern society, they do not independently determine the outcomes of social situations & evolution. It is argued that traditional deterministic social sciences must be replaced by a theory of complexity that erodes the boundaries between distinct forms of knowledge & perspectives, & seeks to consider cause in terms of multiple & merging influences. Further, region-oriented communities are becoming less important as technology allows easy communication with distant others, & thereby facilitates the bypass of local ties. It is concluded that the field of cultural studies is best equipped to deal with the rapidly changing circumstances of the modern world due to its appropriation of knowledge from diverse perspectives, & its lack of fundamental & fixed principles. T. Sevier
In: Weimar Culture and Quantum Mechanics, S. 487-503
In: Ukrainian Sociological Review 2000-2001, S. 66-89
Identity legitimacy is regarded as a key issue to understand the current post-communist world and to substantiate the identity recognition policy, that is a legitimate (for society) way of differentiation control. There are presented two ideal models of identity production: 1) based on essentialistic imperatives, and 2) close to constructivism in its various versions, like post-classical one. There are an a lyzed significant practices and figurative representations applied to identities.
In: Political Power and Social Theory; Fields of Knowledge: Science, Politics and Publics in the Neoliberal Age, S. 157-191
In: Political Power and Social Theory; Fields of Knowledge: Science, Politics and Publics in the Neoliberal Age, S. 157-191
In: Soziale Ungleichheit, kulturelle Unterschiede: Verhandlungen des 32. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in München. Teilbd. 1 und 2, S. 3715-3735
"Helmuth Plessners Begriff der 'exzentrischen Positionalität' ist wie kaum ein anderer geeignet, die Relevanz des gebauten und umbauten Raumes für die menschliche Sozialkonstitution in den Blick zu nehmen. Menschen sind körpergebundene Lebewesen, 'positional', grenzrealisierend wie Pflanzen und Tiere, aber - 'exzentrisch' situiert - sind sie miteinander gezwungen, ihre 'Grenzen' künstlich zu setzen und das darin errungene Gleichgewicht zu stabilisieren, zu symbolisieren. So wie sie sich als lebendige Körper in der 'Kleidung' voreinander disziplinieren und zugleich zur Erscheinung bringen, so im Kontroll- und Ausdruckscharakter ihrer 'schweren', 'trägen' Gebäude. Als exzentrisch positionierte Lebewesen können sie nahezu ubiquitär siedeln und müssen sich doch zugleich an einer je spezifischen Stelle niederlassen, verorten, bauen, bleiben (wie vorübergehend auch immer). Sie wohnen und gebrauchen diesen je markierten Raum, und zugleich kommunizieren sie im und durch den bebauten, damit beharrlichen Raum: schließen sich ab und andere ein (durch Fortifikation etc.) und räumen sich einander (auf öffentlichen Plätzen etc.) Raum zur Darstellung und Repräsentation ein, verhüllen und verschonen sich hinter Fassaden. Die leibphänomenologischen (Hermann Schmitz) bzw. leibästhesiologischen (Plessner) Befunde der philosophischen Anthropologie lassen beobachtbar werden, wie Menschen aus ihren positionalen Raumerfahrungen dieses 'schwere' Kommunikationsmedium der Architektur codieren (Innen/ Außen, Engung/ Weitung etc.). So gesehen erläutert Philosophische Anthropologie nicht nur die Voraussetzungen der Soziologie des Raumes (Simmel) und der Soziologie der Stadt (Bahrdt). Sie rückt Architektursoziologie gleichsam ins Zentrum der soziologischen Theoriebildung. Systematisch beobachtbar wird die Ko-Evolution von 'leichten', geflügelten Kommunikationsmedien und 'schweren', massiven Kommunikationsmedien. Schrift als Paradigma aller geflügelten Medien löst sich ab von lokaler Kommunikation unter Anwesenden, aber sie kann Bauten als dauerhaft präsente Kommunikationsmedien vor Ort nicht auflösen." (Autorenreferat)
An examination of what constitutes "real science" maintains that the end of neutrality in science has allowed other kinds of systematic knowledge seeking to be recognized as international sciences. While "real" science is used to refer to culture-free work capable of addressing women's interests worldwide, it is argued that international sciences now serve the powerful few, while excluding the many, especially women. Special attention is given to how this inclusion/exclusion is reflected in such practices as the selection of research questions; definitions of legitimate science; & the distribution of scientific information & technology. Five kinds of inquiry formerly not considered scientific that have now gained status in international science are described as: mission-directed research; engineering/technology development; natural-social hybrid sciences; other cultures' science; & everyday science. It is contended that questions of which social values, interests, & discourses should flourish or be eliminated have replaced culture-free sciences that were once uncontaminated by social values/interests. The need for feminist & other pro-democratic analyses of contemporary scientific thinking is discussed. 39 References. J. Lindroth
In: Violence against Women and Ethnicity: Commonalities and Differences across Europe, S. 353-366
Outlines a position in the sociology of science & technology that moves beyond postmodern concerns for relativism to link relativist & nonrelativist conceptions of knowledge to their respective roles. It is shown that there has been a traditional divide between realist & relativist conceptions of science that has recently been bridged by a common focus on the cultural significance of science & technology. Approaches to the sociology of science & technology that adopt this culturalist perspective are favored because they enlist scientific & technological change as vehicles for cultural criticism & as bases for agendas of cultural renewal. However, scientific advances are felt economically as much as culturally, & the Weberian realist tradition of viewing science as an extension of instrumental rationality has its place. This realist perspective is also applied to the sociology of knowledge itself, in the sense that social scientific knowledge has accumulated over time & thus, has economic & instrumental effects that are independent of any particular cultural component of its production. 46 References. D. M. Smith
Discusses the nature of (inter)disciplinarity & the development of a pedagogical approach to teaching scientific literacy that is based on its reconceptualization as "agential literacy." The nature of disciplinary knowledge & the need for joint conceptual shifts in basic understandings of scientific literacy are discussed. Agential realism is defined as an "epistem-onto-logical framework" that expands on the work of physicist Niels Bohr (1963) to focus on such things as the nature of scientific & other social practices; the essence of reality/matter; the role of natural, social, & cultural factors in scientific knowledge production; & links between the material & discursive. An exploration of the implications of agential realism for thinking about scientific literacy stresses that the making of science is not separate from the making of society, & teaching scientific literacy can no longer be seen as the sole responsibility of scientists. A course titled "Situated Knowledges: Cultural Studies of Twentieth Century Physics" was specifically designed to advance the agential literacy of science & nonscience majors. The course's approach & content are described. 24 References. J. Lindroth
In: Methodological aspects in cross-national research, S. 13-30
Für ein bestimmtes Land entwickelte Instrumente müssen häufig modifiziert werden, wenn sie in einem anderen Land eingesetzt werden sollen. Die Verfasser zeigen, welche Probleme hierbei auftreten können und welche Pretest-Methoden und kognitiven Strategien bei der Bearbeitung solcher Probleme eingesetzt werden können. Zu den Fragen, die sich beim Testen von Instrumenten stellen, zählen die Vergleichbarkeit der Skalen, die Äquivalenz von Messverfahren und Probleme der Validität. Zu den möglichen Pretest-Techniken gehören das Experteninterview, kognitive Interviews, Zielgruppeninterviews, "konventionelle" Pretest-Techniken, Nachbefragungen von interviewten Personen sowie die Messung von Abweichungen vom "idealen" Interviewerverhalten. Die Verfasser schlagen ein prozessorientiertes Qualitätssicherungsverfahren für die Pretests vor. (ICE)
The increasing role of social science in environmental policy & knowledge generation has resulted in an environmental discourse that is epistemologically realist, postivistic, disembedded, technological, & cognitivist. Such a discourse tends to mask important cultural, social, & existential dimensions of environmental crises & has become part of the modern environmental problem rather contributing to its solution. A constructivist, hermeneutic, poetic, & situated approach to environmental phenomena is needed. Examples of such accounts in three broad domains are highlighted: (1) environment, knowledge, & indeterminancy; (2) subjectivity & individuation; & (3) problems with current ways of incorporation of environmental considerations within political institutions. Ulrich Beck's contributions to illuminating the modern environmental problematic are discussed. 10 References. D. Generoli
Discusses the historical evolution of science studies (SS), & examines the various critiques & offshoot fields of SS. First introduced in response to student demands for relevance in the late 1960s, SS has emerged as a controversial interdisciplinary field, which still lacks a common conceptual framework or methodology. It is suggested that many scientists are concerned that SS may demythologize the field in a time of declining funding. Furthermore, SS theorists continue to debate the goals of their research: the critique of science policy decisions, technology analysis, questioning of scientific practices & values, etc. As the corporate world realized its potential, SS left the confines of academia & is currently utilized by business & government for risk analysis & technology assessment. The progress of SS has coincided with the realization of science's subjective tendencies, & it is argued that historians & sociologists have debunked scientific determinism by delineating the political, cultural, & social causes underlying scientific advance. T. Sevier