Suchergebnisse
Filter
19 Ergebnisse
Sortierung:
Kapilasmṛti
In: Corpus Iuris Sanscriticum et Fontes Iuris Asiae Meridianae et Centralis 8
Frauen und Recht in Indien
Manu, der alterhwürdige Gesetzesschreiber aus dem 2. oder 3. Jahrhundert n.Chr., hätte wohl nie eine Veranlassung zu einem Artikel über Frauen und Recht in Indien - oder bekräfigender ausgedrückt: das Recht der Frauen - verspürt. In seiner Zeit befand sich Indien nach dem Untergang des mächtigen Maurya-Reiches im Umbruch, und es bestand das Bedürfnis nach einer Normierung traditioneller sozialer Bräuche. In den Hindu-Gesetzesbüchern, deren eines das Gesetz des Manu war, sollten diese für alle Zeit festgehalten werden. Lange Zeit sah es so aus, als würden die Regeln des Dharmashastra für die Ewigkeit bestehen; doch spätestens mit dem Inkrafttreten der Verfassung des unabhängigen Indien hat die Benachteilgung der Frauen zumindest formell ein Ende gefunden.
BASE
Women in Manusmr̥ti
Position of women in Manusmr̥ti, work on ancient Hindu law; a study
The Oxford history of Hinduism: Hindu law : a new history of Dharmaśāstra
In: The Oxford history of Hinduism
Studies in Hindu law and Dharmaśāstra
In: Anthem South Asian normative traditions studies
The Polity of the Philosopher-Bureaucrat: Brahmanical Virtue as a Qualification for Public Office
In: In: WORLD VIEW AND THEORY IN INDIAN PHILOSOPHY, edited by Piotr Balcerowicz, 299-325 (Warsaw Indological Studies, 5) (Manohar 2012)
SSRN
Indic Conceptions of Authority
In: HINDUISM AND LAW: AN INTRODUCTION, Timothy Lubin, Donald R. Davis, Jr., Jayanth K. Krishnan, eds., pp. 137-153, Cambridge University Press, 2010
SSRN
A Dharma reader: classical Indian law
In: Historical sourcebooks in classical Indian thought
Nature and epistemology of law. Early thinkers: Apastamba (late third century B.C.E.), Patanjali (mid-second century B.C.E.) ; Later aphoristic texts on dharma: Gautama (late second century B.C.E.), Baudhayana (early first century B.C.E.), Vasistha (late first century B.C.E.) ; Perspectives from political science: Kautilya (first-second century C.E.) ; Innovations of Manu (mid-second century C.E.) ; Developments after Manu: Yajnavalkya (fourth-fifth century C.E.), Vishnu (seventh century C.E.), Parasara (seventh century C.E.) ; The school of vedic exegesis: Sabara (fifth century C.E.), Kumarila (seventh century C.E.) ; Early commentators: Bharuci (seventh century C.E.), Visvarupa (early ninth century C.E.), Medhatithi (second half of the ninth century C.E.) ; Medieval commentators and systematizers: Commentators of Manu: Govindaraja (eleventh-twelfth century C.E.), Nandana, Kulluka (fourteenth century C.E.); Commentators of Yajnavalkya: Vijnanesvara (fl. 1100-1125 C.E.), Apararka (first half of the twelfth century C.E.); Legal digests-Nibandhas: Devanna Bhatta (circa 1200 C.E.) -- Courts of law and legal procedure. The beginnings: Apastamba, Gautama, Baudhayana, Visistha ; The early theorists: Kautilya, Manu ; The mature phase: Yajnavalkya, Narada (fifth-sixth century C.E.) ; Early commentators: Bharuci, Medhatithi ; Medieval commentators and systematizers: Vijnanesvara, Devanna Bhatta