EINSTIMMIGKEITSREGEL UND EINKOMMENSUMVERTEILUNG
In: Kyklos: international review for social sciences, Band 26, Heft 1, S. 36-57
ISSN: 1467-6435
423 Ergebnisse
Sortierung:
In: Kyklos: international review for social sciences, Band 26, Heft 1, S. 36-57
ISSN: 1467-6435
In: Discussion Papers / Wissenschaftszentrum Berlin für Sozialforschung, Schwerpunkt Märkte und Politik, Forschungsprofessur und Projekt The Future of Fiscal Federalism, Band 2010-15
"We investigate redistributive taxation in a political economy experiment and determine how different patterns of social mobility affect the choices of redistributional taxes. In the absence of social mobility, voters choose tax rates that are very well in line with the prediction derived in the standard framework by Meltzer and Richard (1981). However, past or future changes in the income hierarchy affect the choice of the tax rate in the current period. The same is true for social mobility within the period to which the tax rate choice applies and for the case where the choice of the tax rate takes place behind the veil of ignorance. Due to our design of the experiment, these strong effects of own social mobility cannot be attributed to social or other-regarding preferences." (author's abstract)
In: Internationale Revue für soziale Sicherheit, Band 63, Heft 1, S. 1-21
ISSN: 1752-1726
AuszugEine Aufgabe vieler nationaler Sozialschutzsysteme ist es, Einkommen nachhaltig umzuverteilen. Umfang und Art der angebotenen Sozialschutzprogramme befinden sich jedoch in einem Wandel. In einigen Ländern ist eine Verlagerung von öffentlichen zu privatwirtschaftlichen Sozialschutzplänen zu beobachten, wobei Letztere die öffentlichen Programme oft ergänzen oder ersetzen. Aufbauend auf früheren Arbeiten, untersucht der vorliegende Artikel die Umverteilungswirkung von öffentlichen bzw. privaten Sozialschutzprogrammen auf die Einkommen. Anhand neuerer Daten der Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (OECD) finden wir länderübergreifend eine starke positive Korrelation zwischen den öffentlichen Sozialausgaben und der Einkommensumverteilung. Bei den privatwirtschaftlichen Sozialausgaben finden wir eine schwache, aber statistisch signifikante, negative Korrelation mit der Umverteilungswirkung. In Ländern, in denen der Großteil der gesamten Sozialausgaben in private Sozialpläne fließt, ist die Einkommensumverteilung also geringer. Wir kommen zum Schluss, dass der Entscheid, den Sozialschutz stärker öffentlich oder stärker privatwirtschaftlich auszurichten, die Umverteilungswirkung des Wohlfahrtsstaats beeinflusst.
In: Preprint 1996,24
In: World development: the multi-disciplinary international journal devoted to the study and promotion of world development, Band 10, Heft 2, S. 1083-1096
ISSN: 0305-750X
Untersuchung über die kubanische Strategie der Einkommensumverteilung zur Befriedigung der Grundbedürfnisse nach der Revolution von 1959 insbesondere im Hinblick auf den Versuch zur Auflösung des traditionellen Dilemmas einer Entscheidung zwischen Wachstum und sozialer Gerechtigkeit. Vergleichende Anführung anderer Entwicklungsmodelle am Beispiel von Brasilien und Peru. Ausblick auf die Perspektiven der 80er Jahre
World Affairs Online
In: Development Southern Africa: quarterly journal, Band 4, Heft 1, S. 133-145
ISSN: 0376-835X
Eine modellhafte Untersuchung der möglichen Auswirkungen einer Einkommensumverteilung zwischen weißer und schwarzer Bevölkerung. Neben den sozialen und politischen Vorzügen werden die positiven Beschäftigungseffekte hervorgehoben, bei mindestens nicht sinkendem Bruttosozialprodukt. Diskutiert werden mögliche Veränderungen der Wirtschaftsstruktur und Methodenprobleme des angewandten Input-Output-Modells. (DÜI-Wsl)
World Affairs Online
In: British journal of political science, Band 29, Heft 4, S. 601-622
ISSN: 0007-1234
How should society structure income redistribution so as to correct for ineliminable inequalities in marketable talent? This article explores the strengths and weaknesses of an 'egalitarian earnings subsidy scheme' (ESS) in which individuals receive (or pay) a subsidy (or tax) for each pound earned based on the difference between their earnings potential and their society's average earnings potential. ESS corrects for brute luck inequality in earnings potentials in a well-targeted fashion; implements an attractive conception of reciprocity; and, in contrast to an alternative lump-sum tax proposal, does not entail the 'slavery of the talented'. However, any practicable version of ESS may undermine at least one other egalitarian objective - that of maintaining equality of status amongst unequally talented citizens. As a status-friendly alternative, we might try to approximate ESS through a more conventional redistribution scheme using taxes and subsidies that implicitly 'tag' low- and high-ability individuals. While it is difficult to draw any firm policy conclusions, it seems clear that the idea of talent-based taxes and subsidies on the model of ESS should occupy a more prominent place in our thinking about tax-benefits policy to tackle earnings inequality. (British Journal of Political Science / FUB)
World Affairs Online
In: Journal of development economics, Band 38, Heft 2, S. 275-295
ISSN: 0304-3878
Redistribution alleviated poverty in India, though growth was quantitatively more important. Improved distribution countervailed the adverse effect of monsoon failure in the late 1980s on rural poverty. However, worsening distribution in Brazil, associated with the macroeconomic shocks of the 1980s, mitigated poverty alleviation through the limited growth that occurred
World Affairs Online
In: Diskussionsbeitrag 9607
In: Review of international political economy: RIPE, Band 3, Heft 1, S. 122-185
ISSN: 0969-2290
World Affairs Online
In: Working papers in economics and statistics 2009,29
In: Working paper series Center for Economic Studies ; Ifo Institute ; 321
In: Diskussionspapier 205