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La pauvreté en Grèce ancienne: formes, représentations, enjeux ; [ ... journée d'étude organisé par l'éqipe CRATA-PLH (EA 4601), le 9 décembre 2011 à l'Université de Toulouse II-Le Mirail]
In: Ausonius éditions
In: Scripta antiqua 57
Alors que la lutte contre la pauvreté constitue une préoccupation renouvelée de nos sociétés contemporaines depuis le début du XXIe s., cet ouvrage collectif propose d'explorer différents visages de la pauvreté en Grèce ancienne. L'approche retenue ne privilégie pas, contrairement à ce qui a souvent été fait jusqu'ici, la réaction des cités et des citoyens devant la pauvreté et ne se concentre pas sur la question de l'assistanat ni de la charité mais interroge, sous l'impulsion des apports de la sociologie récente, l'existence de pratiques de pauvres, susceptibles de définir un groupe social. La question de la visibilité et des enjeux de la pauvreté est aussi au cœur de nombreuses contributions, avec tout particulièrement les représentations iconographiques de la pauvreté. Sans prétendre à l'exhaustivité, ce volume cherche à poser les premiers jalons d'une étude plus générale de la pauvreté dans l'Antiquité, qui ne réduise pas exclusivement le phénomène à une histoire des conflits sociaux, ni à une étude des disparités économiques, mais s'applique à revenir aux pauvres mêmes. = While the fight against poverty is a renewed concern in our contemporary society since the beginning of the XXIst century, this collective work aims to explore different aspects of poverty in Ancient Greece. The approach does not emphasize the response of cities and citizens to poverty and does not focus on the issue of the assistantship or charity unlike what has often been done so far. It rather questions thanks to the contributions of the recent sociology, the existence of poor pratice, likely to define a social group. The question of visibility and issues of poverty is at the heart of many papers, especially with the iconographic representations of poverty. Without claiming to be exhaustive, this volume aims to lay the groundwork for a more general study of poverty in Antiquity that will not only reduces the phenomenon to a history of social conflicts, or consideration of economic disparities but applies to focus on the poor themselves
Aristot. pol. 1261a: Politik
Im Zuge seiner Kritik an der Platonischen Staatseinheit bespricht Aristoteles die Zusammensetzung des Staates, die seiner Meinung nach nicht aus Gleichen besteht. Im Gegensatz dazu besteht seiner Meinung nach eine Ethnie aus Gleichen, aber nur dann, wenn sie so wie die Arkader organsiert sind. Letzteres meint möglicherweise einen Zusammenschluss in Form eines Bundes oder ähnlichen meinen, könnte nach E. Schütrumpf (Aristoteles: Politik, Bd. 2 und 3, 165) aber auch so ausgelegt werden, dass die Arkader nicht einmal in Dörfer organisiert sind, d. h. einer Polis noch ferner stehen als der Volksstamm, welcher als Referenz dient.
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Diod. 4,67,7: Biblioteke
Nach den Schilderungen der Abstammung der Boioter von den Aiolern und ihrer ursprünglichen Heimat Thessalien, welche als Aiolis bezeichnet wird (Diod. 4,67,2-4; 5-6), nennt der Autor hier die Nachkommen des Boiotos, der den Itonos zeugte, dessen Enkel die Boioter im Troianischen Krieg anführen. Auf Itonos wird vermutlich der boiotische Stammeskult der Athena Itonia zurückgeführt, der wie die Boioter seinen Ursprung in Thessalien haben soll (Paus. 9,1,1; 9,34,1). Es ist denkbar, dass die aus Thessalien in das spätere Boiotien einwandernden Boioter den Kult in ihre neue Heimat mitbringen, wodurch er möglicherweise bereits in der Einwanderungszeit besteht (so K. Tausend, Amphiktyonie und Symmachie. Formen zwischenstaatlicher Beziehungen im archaischen Griechenland, 26).
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Ausgewählte Schriften, Bd. 8, Heis Theos: epigraphische, formgeschichtliche und religionsgeschichtliche Untersuchungen zur antiken "Ein-Gott"-Akklamation
In: Ausgewählte Schriften Bd. 8
Erik Petersons Untersuchungen zur antiken Formel "Ein Gott" sind seit ihrem Erscheinen 1926 das Standardwerk zum Thema "Akklamation". Auch für die Monotheismus-Forschung ist "Heis Theos" bis heute von Bedeutung. Nach fast 80 Jahren wird dieses Werk nun erstmals wieder in seiner originalen Fassung im Buchhandel verfügbar. Christoph Markschies ergänzt es mit einem Überblick über die Heis-Theos-Forschung seit Peterson und einem umfassenden aktuellen Nachtrag seither aufgefundener Belege der antiken Formel in Epigraphik, Liturgie und Literatur. Texteditionen aus dem Nachlass Petersons runden den Band ab. Erik Peterson besaß einen außergewöhnlich scharfen Geist und eine Gelehrsamkeit, die staunen ließ. Einige seiner bemerkenswertesten Arbeiten betreffen rituelle Formen und Zauberpraktiken. Sie bilden das Hauptthema in seinem ersten Buch "Heis Theos". (Henry Chadwick)
Proxeny and polis: institutional networks in the Ancient Greek world
In: Oxford studies in ancient documents
Known from ancient authors such as Herodotus, Thucydides, and Plato, and more than 2,500 inscriptions, proxeny (a form of public guest-friendship) is the best attested interstate institution of the ancient world. This book offers a comprehensive re-examination of our evidence for this important Greek institution and uses it to examine the structure and dynamics of the interstate system of the Greek world, and the way in which these were transformed under the Roman Empire. Based on a detailed analysis of the function of the formulaic language of honorific decrees, this volume presents a new reconstruction of proxeny, and explores the way in which interstate institutions shaped the behaviour of individuals and communities in the ancient world. It draws on other material which has not been systematically exploited to reconstruct the proxeny networks of Greek city-states. This material reveals the extraordinary density of formal interconnections which characterized the ancient Greek world before the age of Augustus and reflected both trade and political contacts of different kinds. 0It also traces the disappearance of both proxeny and the broader institutional system of which it was part. Drawing on nuanced analysis of quantitative trends in the epigraphic record, it argues that the Greek world underwent a profound reorientation by the time of the Roman Principate, which fundamentally altered how Greek cities viewed relations with each other. Readership: For scholars and students interested in the history of ancient Greek institutions, epigraphy, ancient international relations, ancient Greek political structure, and the world of ancient Greece more generally