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In: Hegel-Studien
In: Beiheft 19
In: Veröffentlichungen 8
In: Philosophes de tous les temps 2
In: PCTS-Polity Classic Thinkers series
In: Classic Thinkers Ser.
GWF Hegel has long been considered one of the most influential and controversial thinkers of the nineteenth century, and his work continues to provoke debate in contemporary philosophy. This new book provides readers with an accessible introduction to Hegel's thought, offering a lucid and highly readable account of his Phenomenology of Spirit, Science of Logic, Philosophy of Nature, Philosophy of History, and Philosophy of Right. It provides a cogent and careful analysis of Hegel's main arguments, considers critical responses, evaluates competing interpretations, and assesses the legacy of Heg
El presente artículo aborda la recepción de la filosofía de Hegel en la Argentina desde una perspectiva exploratoria. Para ello ofrece un estado de la cuestión en el que se determinan las fuentes y los insumos para un estudio de ese tipo, y se propone una periodización de dicha recepción que incluye los siguientes periodos: 1) del siglo XIX hasta la Reforma Universitaria, la época de la presencia indirecta de Hegel; 2) de 1918 hasta el Primer Congreso Nacional de Filosofía de 1949, el verdadero comienzo de la recepción de Hegel; 3) de 1949 hasta 1982/83, un periodo de disputa entre las interpretaciones existencialista, marxista, teológica y peronista de Hegel; y 4) de la restauración democrática hasta la actualidad, cuando se percibe una consolidación institucional de los Estudios Hegelianos en el país. Como primeras conclusiones se destaca el carácter federal de la recepción de la filosofía hegeliana y los dos momentos principales de la institucionalización de los Estudios Hegelianos en 1931 y en 1983. El primero, en el contexto de la reacción antipositivista y la reivindicación de la filosofía alemana, y el segundo, en el marco de la estabilización de la actividad académica por la transición democrática. ; This paper addresses the reception of Hegel's philosophy in Argentina from an exploratory point of view. For this, it offers a preliminary state of the art in which the sources and materials for a study of this type are determined, and a periodization of the reception is proposed that includes the following periods: 1) from the 19th century to the Argentine University Reform of 1918, the time of Hegel's indirect presence; 2) from 1918 to the First National Congress of Philosophy in 1949, the true beginning of the reception of Hegel; 3) from 1949 to 1982/83, a period of dispute between the existentialist, Marxist, theological and Peronist interpretations of Hegel; and 4) from the democratic restoration to the present, when an institutional consolidation of Hegelian Studies is perceived in the country. As first conclusions, the federal character of the reception of Hegel's philosophy and the two main moments of the institutionalization of Hegelian Studies in 1931 and 1983 stand out. The first one, in the context of the anti-positivist reaction and the vindication of German philosophy, and the second one, in the framework of the stabilization of academic activity due to the democratic transition.
BASE
In: Internationales Asien-Forum: international quarterly for Asian studies, Band 17, Heft 1-2, S. 131-145
ISSN: 0020-9449
Die gewichtige Stellung Hegels im modernen chinesischen Denken ist gewiß zu einem großen Teil Konsequenz seiner Rolle in der marxistischen Patristik. Diese Bestimmung ließ ihn vorrangig im Lehrfach "Dialektik" der marxistischen Philosophie auftreten; seit etwa 1979 wurde in China allerdings verstärkt den anderen Aspekten des Hegelschen Denkens Aufmerksamkeit geschenkt. Anhand der Lektüre der chinesischen Übersetzung von Hegels "Ästhetik" (Übersetzer Zhu Guangqian) untersucht der Autor, ob diese Übersetzung nun Hegel oder Marx durch Hegel wiedergibt. (DÜI-Sen)
World Affairs Online
In: Hegel-Studien
In: Beiheft 59
Philosophische Familien- und Geschlechterkonzeptionen waren zu allen Zeiten ein wesentlicher Bestandteil der philosophischen Arbeit, insbesondere in der politischen Philosophie, da jede gesellschaftliche Ordnung auf einer bestimmten Familienform und darin institutionalisierten Geschlechterverhältnissen beruht. Auch Hegel hat sich intensiv mit den Begriffen 'Familie ' und 'Geschlecht ' auseinandergesetzt. Eva Bockenheimers Arbeit liefert einen Kommentar zu den dafür zentralen Abschnitten der 'Phänomenologie des Geistes' und der 'Grundlinien der Philosophie des Rechts' unter Einbeziehung zahlreicher Schriften und Vorlesungen, insbesondere der 'Naturphilosophie' und der 'Vorlesungen über die Philosophie der Weltgeschichte'. Ergebnis ist, dass Hegel einen ausgefeilten, systematisch eingebetteten Gedankengang zum Familien- und Geschlechterverhältnis und dessen Geschichte präsentiert, der grundlegende Einsichten bietet - auch für die Analyse der aktuellen Verhältnisse und für die Erarbeitung eines auf Emanzipation zielenden, zeitgemäßen Begriffs von Familie und Geschlechtlichkeit.
In: Fröhliche Wissenschaft 136