Karl Mannheim und die Krise des Historismus: Historismus als wissenssoziologischer Perspektivismus
In: Veröffentlichungen des Max-Planck-Instituts für Geschichte 196
343 Ergebnisse
Sortierung:
In: Veröffentlichungen des Max-Planck-Instituts für Geschichte 196
Die Ausgangsüberlegung der Dissertationsschrift: Wenn sich die HU-Geschichtswissenschaft nach 1945 als "materialistischer Historismus" beschreiben ließe, dann widerspräche dies den beiden gängigen Erklärungsmustern. Denn eine historistische Wissenschaft wäre, erstens, weder eine reine "Legitimationswissenschaft" (Kowalczuk), da die historistische Methodizität insbesondere der Quellenarbeit sowie das typische Selbstverständnis als 'Forschung' (Offenheit, Arbeitsteilung, kumulativer Prozess) der politischen Instrumentalisierung der Historiographie entgegen stünden. Zweitens widerspräche der Idealtypus eines 'materialistischen Historismus' dem Konzept der DDR-Geschichtswissenschaft als grundsätzlich anderem, nämlich sozialistischen Typ Geschichtswissenschaft: der von Martin Sabrow sog. "historischen Normalwissenschaft" mit eigener Fachlichkeit. Denn die Elemente des "Historismus", die die DDR-Geschichtswissenschaft bewahrte, würden große Ähnlichkeiten mit der traditionellen sowie der westdeutschen Geschichtswissenschaft erzeugen. Die Ergebnisse zeigen die "konstitutive Widersprüchlichkeit" der DDR-Gesellschaft. Einige Vertreter der HU-Geschichtswissenschaft bewahrten bewusst Elemente des Historismus, was insbesondere anhand der mediävistischen Forschungen Eckhardt Müller-Mertens offenkundig wird. Dagegen suchte z. B. Joachim Streisand die DDR historisch zu legitimieren und arbeitete darüber hinaus intensiv dem Ministerium für Staatssicherheit zu. Jedenfalls scheinen die Resulate der Arbeit der These einer in sich geschlossenen, sozialistischen Normalwissenschaft zu widersprechen. ; The thesis invesitgates the question, if the historians of the socialist GDR may be seen as successors of the traditional german "Historismus" of the pre-war era. I focused on the "Fachrichtung Geschichte" of the Humboldt-Universität zu Berlin and portraied the work of historians such as Alfred Meusel, Joachim Streisand, Eckhard Müller-Mertens and Kurt Pätzold. The extend to that Joachim Streisand used german national history to legitimise SED-dictatorship of his present was surprising. He used history as a means for political ideology and – as suprising files in BsTU-archives show – used his position at the university to spy for the 'Stasi' (Minsterium für Staatssicherheit). In contrast to this story a number of historians emphasised research founded on sources and tried to keep some independece from SED-politics. A longer portrait of the thesis deals with medievalist Eckhard Müller-Mertens, who explored new methods in the analysis of the medieval ideas of the "Reich". Müller-Mertens used the label "materialistischer Historismus" to characterise the scientific tradition, in that he wanted to be seen. After all, the history of this part of the GDR proves the "Widersprüchlichkeit" (being contradictory), that constituted this dictatorship.
BASE
In: IRB-Literaturauslese Nr. 2572
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 45, Heft 3, S. 444-445
ISSN: 0032-3470
In: Neue Gesellschaft, Frankfurter Hefte: NG, FH. [Deutsche Ausgabe], Band 33, Heft 11, S. 1038-1040
ISSN: 0177-6738
In: Neue politische Literatur: Berichte aus Geschichts- und Politikwissenschaft ; (NPL), Band 43, Heft 1, S. 37
ISSN: 0028-3320
In: Zeitschrift für Sozialforschung, Band 6, Heft 1, S. 182-183
In: Neue politische Literatur: Berichte aus Geschichts- und Politikwissenschaft ; (NPL), Band 40, Heft 2, S. 306
ISSN: 0028-3320
Historismus in der Erwachsenenbildung und auf Reisen ; This article deals with the area of adult education in connection with educational trips, a topic painfully neglected by the didactics of history so far. After outlining the latest developments in research and the relevance of the object of research, the dimension of the concept of 'histourism' will be examined more closely. A short but clear distinction from other academic disciplines such as tourism research or pedagogy of travelling will follow. Special emphasis will be laid on differentiating the presented concept from that of commercial mass tourism. This is then followed by outlining the approach on the historical and political didactics of educational trips, which was amongst others, developed by the author also. It is based upon the tradition of the humanitarian pedagogy by Erich Weniger and is oriented towards the idea of 'lifelong learning'. This article implies that in dealing with historical topics - in seminars preparing a journey or on the journey as such - the partipants' analysis of their own history is encouraged. The result should then be a process of discourse within in the travelling party und with the tour organiser ('elucidation of the lived life'). The final part gives a short outlook on possible 'histourical' projects which could be promising working fields within the area of the didactics of history.
BASE