Intro -- Obsah -- Úvod -- Teoretická východiska ke studiu dějin ekonomického myšlení v Japonsku -- Tokugawská společnost: Politický, ekonomický a intelektuální rámec -- Počátky ekonomického myšlení v první třetině období Tokugawa -- Rozvoj ekonomického myšlení ve středním období Tokugawa -- Ekonomické myšlení v Japonsku na prahu modernizace -- Závěr -- Ediční poznámka -- Bibliografie -- Primární prameny -- Sekundární prameny -- a) v japonštině -- b) v evropských jazycích -- Rejstřík -- Resumé.
Nach der einleitenden allgemeinen Charakteristik der gegenwärtigen wirtschaftlichen und politischen Lage Japans werden Grundelemente der japanischen Außenpolitik gegenüber dem asiatisch-pazifischen Raum analysiert. Die Aufmerksamkeit gilt dabei insbesondere den ökonomischen und den militärischen Aspekten dieser Politik. Im weitern wird nacheinander die japanische Außenpolitik gegenüber den USA, der Russischen Föderation, den ASEAN-Staaten, der Chinesischen Volksrepublik, der Korea-Halbinsel und schließlich den übrigen asiatischen Ländern erörtert. (BIOst-Hrs)
Aufzeichnung einer unter Finanzexperten geführten Diskussion über die Krise, der Globalisierung. Ihr unmittelbarer Anlaß war die finanzwirtschaftliche Krise in Thailand und darauifhin in Japan. An den Ursachen der Asien-Krise hätten sich die Teilnehmer nicht verständigen können. Daher meinten einige von ihnen, es wäre fruchtbarer, darüber zu reden, wie die Risiken der freien Weltwirtschaft einzuschränken seien. Dabei wurde postuliert, daß es eine Aufgabe der Wirtschaftspolitik gäbe, mit der alle, von Keynes bis Friedman, einverstanden wären: Regierungen gemeinsam mit den Zentralbanken trügen die Verantwortung für eine solche Entwicklung der Staatsausgaben, die ein vernünftiges inflationsfreies Wachstum gewährleiste. (BIOst-Hrs)
With the outbreak of famine in the mid-1990s, the DPRK has become a recipient of humanitarian assistance. Immediately after the inception of aid flows, an extensive diversification of donors arose. The most important donor duo was the Republic of Korea and the USA. Japan, Russia, and the European Union all had important roles in the matter, and Switzerland had a very specific role in it. Meanwhile, the Chinese assistance obtained an entirely unique position. There was a temporary suspension of China's assistance in the mid-1990s, but then it started again, and today, China is the DPRK's patron. The aim of this article is to provide a comparison of the donors' strategies and to outline the main trends of the assistance to the DPRK in the framework of the period of 1995-2012. The strategies of donorship have divergent tendencies, and in most of the cases, the donors preferred to make a strong effort to reach their political goals in the DPRK while providing humanitarian aid to it. Adapted from the source document.
The study deals with analysis of economic reforms in South-Eastern Asia affected by financial crisis in 1990s. Authors have stressed, that it was a result of internal & external influences, which caused not only the fatal destabilization of main economic fundaments of affected countries & they have had consequences on international business authority of these countries. It was approved, that the high rate of internal interdependence of countries affected by crisis & also the interdependence on Japan, could be considered as basic, but hidden accelerators of crisis. Nevertheless using of important reforming interventions eliminated most of the economic implications of it the risks of re-outbreak of the crisis have been decreased to certain level only. For prevention against its expansion are responsible all "attended" subjects & equally they have to share on realization of reforming economic programs for its long-term elimination. Tables, References. Adapted from the source document.
Eingangs wird die Globalisierung als ein ebenso positiver wie auch unaufhaltsamer Prozess dargestellt. Nachfolgend wird eine für den "konservative Kontinent" Europa bisher eher negative Bilanz gezogen, die nicht zuletzt in der hohen Arbeitslosigkeit zum Ausdruck kommt. Abschließend werden in sieben Punkten die Aufgaben zusammengefaßt, die das sich vereinigende Europa meistern muß, um in der immer härteren weltweiten Konkurrenz bestehen zu können. (BIOst-Hrs)