Benchmarking the Lisbon strategy
In: Occasional paper series 85
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In: Occasional paper series 85
Papers of the International Conference "Reforms in Lisbon Strategy Implementation: Economic and Social Dimensions", was held on 3 May 2006 in Zagreb. Contents: Samardzija, V.: The Lisbon strategy in the wider European context; Randzio-Plath, Ch.: The Lisbon strategy: Framework for social reform agenda in the EU; Zgajewski, T.: The Lisbon strategy: What is wrong? Radlo, M.: The Lisbon Process inthe EU: Kesson for Croatia; Hribernik, M.: Lisgon Agenda implementation: The exemple of Slovenia; Szemler, T.; Reform programmes in Hungary: Lisbon matters? Potucek, M.: Does the Lisbon strategy matter? The Czech experience. Mimica, N.: The Lisbon agenda and the relocation of economic activites abroad: Services and the labour market.
In: Palgrave studies in European Union politics
In: Palgrave Studies in European Union Politics Ser.
How successful was the EU's Lisbon Strategy? This volume provides the first comprehensive assessment of the Strategy and reflects on its key developments during its 10-year cycle. The volume contains both theoretical and empirical contributions by some of the leading scholars of EU studies across the social sciences
In: Implementing the renewed Lisbon strategy for growth and jobs Annex
World Affairs Online
In: Economic papers 221
In: European economy
In: European Political, Economic, and Security Issues
In: European political, economic and security issues series
Intro -- TITANIC 2010? THE EUROPEAN UNIONAND ITS FAILED LISBON STRATEGY -- CONTENTS -- PREFACE -- AUTHOR'S BIOGRAPHY -- ABSTRACT -- GLOSSARY AND CONVENTIONS -- INTRODUCTION -- ON THE LISBON TRAIN - SOME SECOND THOUGHTSON THE EUROSTAT APPROACH, BASED ON A SINGLEFACTOR MODEL -- IS THERE NO SINGLE LISBON PROCESS AT ALL?A FOUR-FACTOR MODEL -- SOME NOTES ON THE CAUSALITY OF THE LISBONPROCESS ON THE EUROPEAN LEVEL -- ECONOMIC GROWTH AND THEEUROPEAN REGIONS -- BALANCING WORK AND FAMILY LIFE AND GLOBALDEVELOPMENT - THE THEORY -- BALANCING WORK AND FAMILY LIFE AND GLOBALDEVELOPMENT - THE RESEARCH DESIGN -- "DESTRUCTIVE CREATION" AND GLOBALDEVELOPMENT - PRESENTING AND INTERPRETINGTHE NEW EMPIRICAL EVIDENCE -- TITANIC 2010 - THE UNIVERSITY SYSTEM, R&D,THE PROLONGED WORKBENCH AND THAT OTHERLISBON RACE -- POLITICAL PERSPECTIVES AND CONCLUSIONS -- STATISTICAL APPENDIX -- THE BALANCING WORK AND FAMILY LIFE INDEX -- A PATH MODEL WORLD GROWTH AND SOCIALDEVELOPMENT -- ENHANCING SOCIAL EUROPE - THE MINISTERIALDECLARATION OF THE "12" FOR A SOCIAL EUROPE -- ANNEXSOME HINTS FOR FUTURE WORK -- THE OTHER LISBON RACE:THE SHANGHAI UNIVERSITY RANKING OF THEWORLD'S TOP 500 UNIVERSITIES -- DATA SOURCES -- TUITION FEES IN THE EUROPEAN UNION -- SELECTED REFERENCES -- INDEX.
In: ECMI brief 13
In: INFER advances in economic research series
In: DGAP-Analyse, Band 1
"Trotz ihrer Reform im März 2005 bleiben die Erfolge der Lissabon-Strategie, die die Europäische Union bis 2010 zum wettbewerbsfähigsten und dynamischsten Wirtschaftsraum der Welt machen soll, weiterhin aus. Die Ursachen des europäischen Rückstands vor allem gegenüber den USA sind bekannt: ein unvollendeter Binnenmarkt, ausufernde Sozialsysteme, die die öffentlichen Haushalte belasten, und unzureichende Forschungsinvestitionen. Um diese Schwächen in den Griff zu bekommen, sieht die Strategie eine grundlegende Reform der Wirtschafts- und Sozialsysteme vor. Dabei verfolgt sie einen umfassenden Ansatz mit Blick auf verschiedene Reformfelder. Gleichzeitig liegt die Verantwortung für die Ausgestaltung des auf EU-Ebene vertraglich vereinbarten Handlungsrahmens weiterhin bei den Mitgliedstaaten. Die Umsetzung der Lissabon-Strategie krankt daran, dass es weiterhin an einem proaktiven Engagement der Mitgliedstaaten fehlt und es darüber hinaus versäumt wurde, die Notwendigkeit konstruktiver Wirtschafts- und Sozialreformen der Öffentlichkeit zu vermitteln. Deutschland und Frankreich unterscheiden sich in vier zentralen Punkten: Das Subsidiaritätsprinzip wird in beiden Ländern unterschiedlich interpretiert. Dies betrifft die Aufgabenverteilung zwischen den unterschiedlichen Ebenen ebenso wie die Funktion der gesellschaftlichen Kräfte innerhalb des jeweiligen Wirtschafts- und Sozialmodells. Die Interpretationen des Begriffs der 'sozialen Marktwirtschaft' bzw. des ordnungspolitischen Ansatzes des europäischen Modells gehen deutlich auseinander. Beiden Ländern fehlt eine übereinstimmende Auffassung zu der Frage, was die europäische Integration im Kern ausmacht. Dahinter verbergen sich divergierende Vorstellungen zur politischen, wirtschaftlichen und sozialen Finalität Europas. Vor allem in Frankreich taucht Europa in der politischen Debatte entweder nicht auf (obwohl es der eigentliche Reformmotor ist) oder wird den Bürgern als eine ferne Macht dargestellt, die ihnen sinnlose Zwänge auferlegt. Um Fortschritte zu erzielen, sollten diese fundamentalen Divergenzen auf politischer Ebene offen angesprochen werden. Nachhaltige Veränderungen können nur durch eine Politik der kleinen Schritte erreicht werden, die auf die Verantwortung der gesellschaftlichen Akteure aufbaut und somit die Bürgernähe weit effizienter fördert als viele Großprojekte." (Autorenreferat)
In: Schriftenreihe Schriften zur Europapolitik Band 27
In: Strategic report on the renewed Lisbon strategy for growth and jobs Annex
In: ACA papers on international cooperation in education