Literacy
In: The SAGE Handbook of Education for Citizenship and Democracy, S. 367-374
127 Ergebnisse
Sortierung:
In: The SAGE Handbook of Education for Citizenship and Democracy, S. 367-374
Discusses the nature of (inter)disciplinarity & the development of a pedagogical approach to teaching scientific literacy that is based on its reconceptualization as "agential literacy." The nature of disciplinary knowledge & the need for joint conceptual shifts in basic understandings of scientific literacy are discussed. Agential realism is defined as an "epistem-onto-logical framework" that expands on the work of physicist Niels Bohr (1963) to focus on such things as the nature of scientific & other social practices; the essence of reality/matter; the role of natural, social, & cultural factors in scientific knowledge production; & links between the material & discursive. An exploration of the implications of agential realism for thinking about scientific literacy stresses that the making of science is not separate from the making of society, & teaching scientific literacy can no longer be seen as the sole responsibility of scientists. A course titled "Situated Knowledges: Cultural Studies of Twentieth Century Physics" was specifically designed to advance the agential literacy of science & nonscience majors. The course's approach & content are described. 24 References. J. Lindroth
In: Financial Literacy and the Limits of Financial Decision-Making, S. 281-301
In: The Challenge of Developing Statistical Literacy, Reasoning and Thinking, S. 47-78
In: The SAGE Handbook of Education for Citizenship and Democracy, S. 377-387
In: Migration und schulischer Wandel: Elternbeteiligung, S. 107-120
In: Postcolonial Studies, S. 223-224
In: Key Concepts in Feminist Theory and Research, S. 174-196
In: Demokratiedidaktik. Impulse für die politische Bildung., S. 184-197
Die Bedeutung von Bildungseffekten für die Einstellungen der Bürger zur demokratischen Staats- und Regierungsform ist evident. Für die entsprechend im Politikunterricht zu vermittelnden Kenntnisse und Fähigkeiten bietet das "Political Literacy"-Konzept, das im vorliegenden Beitrag näher dargestellt wird, einen adäquaten didaktischen Rahmen. Der "Political Literacy"-Ansatz kann seine Funktionalität zur Lebensbewältigung erweisen, denn die Schüler können lernen, die unterschiedlichen Bedeutungselemente politischer Begriffe im Prozess der politischen Öffentlichkeit adäquat zu nutzen. "Political Literacy" kommt somit einerseits den späteren Bürgern selbst zu Gute, andererseits ist sie auch der Weiterentwicklung des demokratischen Systems dienlich. "Political Literacy", verstanden als politische Grundbildung für alle, bildet somit einen demokratiefunktionalen Modus und stellt eine wesentliche Voraussetzung zur Teilhabe der Bürger am Prozess der Meinungs- und Willensbildung in der politischen Öffentlichkeit dar. Somit kann der "Political Literacy"-Ansatz mit der Überlegung des Protagoras von Abdera aus dem fünften vorchristlichen Jahrhundert verknüpft werden, wonach die für ein Gemeinwesen notwendigen politischen Kompetenzen jedem Menschen zukommen respektive erlernt werden können, was eine konstitutive Voraussetzung für die demokratische Herrschaftsform ist. (ICI2).
In: Demokratiedidaktik, S. 184-197
In: Beyond Communitarianism, S. 92-113
In: Cultural and Linguistic Minorities in the Russian Federation and the European Union; Multilingual Education, S. 189-230
In: Crossing Borderlands, S. 238-254