Pompeianische Wandinschriften: 400 Originaltexte mit Übersetzung und Angabe des Fundortes
In: Tusculum-Bücherei
In: Sammlung Tusculum
In: Tusculum-Bücherei
In: Sammlung Tusculum
In: Sammlung Tusculum
Die pompejanischen Wandinschriften geben einen einzigartigen Einblick in den Alltag der frühen Kaiserzeit - mit erstaunlich aktuellen Themen: Sex and Crime, Business, Politik, Sport, Unterhaltung, freundliche Grußbotschaften und üble Beschimpfungen, daneben aber auch hübsche kleine Liebesgedichte in großer Zahl sowie Reflexe des Schulunterrichts wie Schreibübungen und Literaturzitate. Dies ist die erste Auswahl, die nicht nur dank Übersetzungen und Überblickstexten ein größeres Publikum ansprechen, sondern auch mit ihrer präzisen Transkriptionsweise, einem kurzen Kommentar, vielen Querverweisen und der wichtigsten Bibliographie dem gymnasialen und universitären Unterricht dienen kann. Der vorliegende Band vereint zudem gut 1500 Nummern, deutlich mehr als alle früheren. Er greift auf die aktuelle Forschung zurück und achtet im Kommentar insbesondere auf poetische, epigraphische, sprachliche und sachliche Fragen. Speziell auf Erscheinungen der Umgangssprache, die oft bereits an die romanischen Sprachen erinnern - und das kaum hundert Jahre nach dem Tod Vergils -, wird konsequent geachtet
In: Sammlung Tusculum
In: Tusculum-Bücherei
In: Sammlung Tusculum
In: Sammlung Tusculum
In: Tusculum-Bücher
Dieser Titel aus dem De Gruyter-Verlagsarchiv ist digitalisiert worden, um ihn der wissenschaftlichen Forschung zugänglich zu machen. Da der Titel erstmals im Nationalsozialismus publiziert wurde, ist er in besonderem Maße in seinem historischen Kontext zu betrachten. Mehr erfahren Sie hier
"Coming to terms with the rhetorical arts of antiquity necessarily illuminates our own ideas of public discourse and the habits of speech to which they have led. Tacitus wrote the Dialogus at a time (ca. 100 CE) when intense scrutiny of the history, the definitions, and the immediate relevance of public speech were all being challenged and refashioned by a host of vibrant intellects and ambitious practitioners. This book challenges the notion that Tacitus sought to explain the decline of oratory under the Principate. Rather, from examination of the dynamics of argument in the dialogue and the underlying literary traditions there emerges a sophisticated consideration of eloquentia in the Roman Empire. Tacitus emulates Cicero's legacy and challenges his position at the top of Rome's oratorical canon. He further shows that eloquentia is a means by which to compete with the power of the Principate"--
"With the rise of Christianity in the Roman Empire increasing numbers of educated people converted to this new belief. As Christianity did not have its own educational institutions the issue of how to harmonize pagan education and Christian convictions became increasingly pressing. Especially classical poetry, the staple diet of pagan education, was considered to be morally corrupting (due to its deceitful mythological content) and damaging for the salvation of the soul (because of the false gods it advocated). But Christianity recoiled from an unqualified anti-intellectual attitude, while at the same time the experiment of creating an idiosyncratic form of genuinely Christian poetry failed (the sole exception being the poet Commodianus). In The Baptized Muse: Early Christian Poetry as Cultural Authority, Karla Pollmann argues that, instead, Christian poets made creative use of the classical literary tradition, and - in addition to blending it with Judaeo-Christian biblical exegesis exploited poetry's special ability of enhancing communicative effectiveness and impact through aesthetic means. Pollman explores these strategies through a close analysis of a wide range of Christian, and for comparison partly also pagan, writers mainly from the fourth to sixth centuries. She reveals that early Christianity was not a hermetically sealed uniform body, but displays a rich spectrum of possibilities in dealing with the past and a willingness to engage with and adapt the surrounding culture(s), thereby developing diverse and changing responses to historical challenges. By demonstrating throughout that authority is a key in understanding the long denigrated and misunderstood early Christian poets, this book reaches the ground-breaking conclusion that early Christian poetry is an art form that gains its justification by adding cultural authority to Christianity. Thus, in a wider sense it engages with the recently developed interdisciplinary scholarly interest in aspects of religion as cultural phenomena" --