Art, Aesthetics, Radical Media, and Communication
In: Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements, S. 56-66
In: Radical Media: Rebellious Communication and Social Movements, S. 56-66
The social function of narratives, particularly in their view of the self & the individual's relationship to society, is discussed, focusing on the way that they help integrate bodies, identities, & societies via an "iconic social representation of moral action." A metaphor of narrative is advanced as a way of understanding bodies & selves & how they are shaped by social & historical processes. Focusing on the Western world, the evolution of the early Protestant body/self as it emerged from the Catholicism of the Middle Ages & was transmogrified into modern individualism is traced. Then, the emergence of the postmodern body/self is described, highlighting the centrality of the mass media in its formation & socialization. The postmodern "aestheticization" of production & consumption & the relationship between aesthetics, the body/self, & economics under global capitalism are examined. Postmodern, poststructuralist, & narrative perspectives on the body/self are compared, & the political & moral challenges of self-narration in a commodified culture are considered. 128 References. K. Hyatt Stewart
In: Images of illegalized immigration : towards a critical iconology of politics, S. 111-127
The question whether the undocumented migrant can have a face in film is at first glance not a question of aesthetics. It is their social and legal condition, not aesthetics, which prevent undocumented migrants from showing their face. But the question becomes more complex if we take into account, that films are a part of the migration regime. It works like a vicious circle: The migration regime forces undocumented migrants to conceal their face. But the image of a face not only helps to identify and trace a specific person, it also helps the spectator to identify with the person's needs and feelings, to recognize a person's condition as a human being. Therefore to protect the migrant's identity at the same time can easily produce a de-humanizing discriminatory effect on the migrant that strengthens the hostile perception of and policies against undocumented migrants. From this point of view, the aesthetic question how a film shows or does not show the faces of undocumented migrants is a highly political issue and the filmmakers' ethical responsibility.
In the article we identify different strategies of visual representation of undocumented migrants in (independent) documentary films that go beyond the black-barred face that makes them appear as criminals. We consider these alternative aesthetic strategies an important contribution to antiracist and pro-immigrant struggles. Nevertheless, the line between policing and criminalizing modes of representation and more empowering and appreciating ways can be a thin one.
In: Differenz und Integration: die Zukunft moderner Gesellschaften ; Verhandlungen des 28. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie im Oktober 1996 in Dresden ; Band 2: Sektionen, Arbeitsgruppen, Foren, Fedor-Stepun-Tagung, S. 230-234
"Die historisch wechselnde Konstellierung der Begriffe Autorität, Autorschaft, Wahrheit etc. bildet ein wesentliches Moment des medien- und kommunikationswissenschaftlichen Diskurses über die Beziehungen zwischen Wirklichkeit, Kunst, Produktion und Rezeption. War die ältere ästhetischen Theorie noch bis zur Aufklärung von den Parametern Nachahmung und Illusion her bestimmt, indem die Referenzebene der Kunst in einer ihrer Produktion vorangehenden Realität verortet wurde, so fokussieren moderne Theorien auf die Figur des werkbegründenden Subjekts, das Autorität im eigenen Namen reklamiert. Im postmodernen Diskurs eines referenzlosen, universalen Gewebes der Zeichen treten schließlich der Text selbst und seine vielgestaltige Rezipierbarkeit aus dem Schatten der 'Realität' und des 'Werkes' hervor. Die diesen verschiedenen Modellen jeweils eigenen Normierungstendenzen werden im Vortrag reflektiert. Insbesondere Konzeptionen, die zentral mit der Figur des Werkes argumentieren (etwa die Unterscheidung von Hoch- und Populärkultur in der Kulturindustriethese der kritischen Theorie), sowie solche, die sich dezidiert vom Werkbegriff distanziert haben, werden befragt. Dabei wird sich erweisen, daß entgegen den strikten Unterscheidungen normierender medien- und kommunikationswissenschaftlicher Theorien in der Gegenwart eher kulturelle Gemengelagen und Entgrenzungen zu beobachten sind, die als Konsequenz gesellschafts- und mediengeschichtlicher Differenzierungsprozesse rekonstruiert werden können. In einem forschungspolitischen Exkurs werden aktuelle Gutachten zur medienwissenschaftlichen Forschungslandschaft daraufhin untersucht, ob sie dieser Komplexität medialer Kommunikationsprozesse gerecht werden. Daran anschließend werden aktuelle Ansätze im Bereich der interdisziplinären Rezeptionsforschung betrachtet. Medienhandeln im Spannungsfeld von Übereignung und Aneignung wird hier als zentrales Element der sozialen Konstruktion von Medienästhetik und Kommunikationskultur gedeutet." (Autorenreferat)
In: Textanalyse als Kognitionskritik? Möglichkeiten und Grenzen ideologiekritischer Inhaltsanalyse, S. 194-225