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In: Rethinking marxism: RM ; a journal of economics, culture, and society ; official journal of the Association for Economic and Social Analysis, Band 4, Heft 4, S. 41-60
ISSN: 1475-8059
In: Studies in political economy: SPE ; a socialist review, Heft 49, S. 131-148
ISSN: 0707-8552
In an interview, Chantal Mouffe discusses the role of pluralism in a multicultural society, implications of postmodernism for ethics & political agency, theory & practice of democracy in the industrialized nations, & the fate of Marxism at the end of the 20th century. It is argued that contemporary democracies must find a way of conceptualizing the impossibility of social homogeneity without reducing plurality to the sum of competing interests. This will require the domestication of passion such that institutions may be designed to mobilize & to defuse antagonisms into more civilized agonistic interactions. It is contended that a liberal socialism shorn of its reductionist Marxist tendencies can enrich this search for a new institutional order. D. M. Smith
In: Das historisch-politische Buch: HPB, Band 67, Heft 2, S. 230-231
ISSN: 2567-3181
In: Zeitschrift für politische Theorie, Band 8, Heft 1, S. 3-22
ISSN: 2196-2103
In: Dekonstruktion und Demokratisierung, S. 137-216
In: Die Rückkehr des Politischen: Demokratietheorien heute, S. 164-184
Im Zentrum der politischen Theorie Chantal Mouffes steht das Modell einer radikalen und agonistischen Demokratie, die sie dem politischen Liberalismus auf der einen und kommunitaristischen Entwürfen auf der anderen Seite entgegenstellt. Ihr Kerngedanke ist dabei, dass sich politische Konflikte weder "neutralisieren" lassen, wie dies liberale Autoren anstreben, noch in pluralistischen Gesellschaften ein Rückgriff auf substantielle Wertvorstellungen, den der Kommunitarismus befürwortet, möglich und wünschbar ist. Stattdessen lebt Demokratie von der Anerkennung der Unhintergehbarkeit von Konflikten, wobei das genuin "Demokratische" laut Mouffe in der Bereitschaft besteht, sich wechselseitig zwar als Gegner, die um die Hegemonie im demokratischen Raum streiten, aber nicht als Feinde zu betrachten. Mit Laclau kritisiert Mouffe insbesondere den "Essentialismus" des Marxismus, seine Vorstellung von Gesellschaft als eines Raumes, der gewissen unveränderlichen Gesetzmäßigkeiten, wie dem Klassenantagonismus, unterliegt. Sie betrachten die Gesellschaft nicht als eine Totalität und Objektivität des Sozialen, sondern als eine partielle Konstruktion, als ein kontingentes Resultat politischer Kämpfe. Jede soziale Objektivität wird somit durch Machthandlungen konstituiert. Wie dies im Einzelnen zu verstehen ist, wird im vorliegenden Beitrag anhand der wesentlichen Kategorien der Theorie von Laclau/Mouffe erläutert. (ICA2)
In: Zeitschrift für politische Theorie: ZPTh, Band 5, Heft 2, S. 1
ISSN: 1869-3016
In: Routledge innovators in political theory, 4
"Chantal Mouffe's writings have been innovatory with respect to democratic theory, Marxism and feminism. Her work derives from, and has always been engaged with, contemporary political events and intellectual debates. This sense of conflict informs both the methodological and substantive propositions she offers. Determinisms, scientific or otherwise, and ideologies, Marxist or feminist, have failed to survive her excoriating critiques. In a sense she is the original post-Marxist, rejecting economisms and class-centric analyses, and the original post-feminist, more concerned with the varieties of 'identity politics' than with any singularities of 'women's issues'. While Mouffe's concerns with power and discourse derive from her studies of Gramsci's theorisations of hegemony and the post-structuralisms of Derrida and Foucault, her reversal of the very terms through which political theory proceeds is very much her own. She centres conflict, not consensus, and disagreement, not finality. Whether philosophically perfectionist, or liberally reasonable, political theorists have been challenged by Mouffe to think again, and to engage with a new concept of 'the political' and a revived and refreshed notion of 'radical democracy'. The editor has focused on her work in three key areas: - Hegemony: From Gramsci to 'Post-Marxism' - Radical Democracy: Pluralism, Citizenship and Identity - The Political: A Politics Beyond Consensus The volume concludes with a new interview with Chantal Mouffe. James Martin is Professor of Politics at Goldsmiths, University of London, UK. He has published widely on Italian political thought, contemporary political theory and rhetoric."--
1. Retrieving democracy : the radical democratic imaginary -- 2. Essentialism, non-essentialism and democratic leadership : from Lenin to Gramsci -- 3. Subject positions, articulation and the subversion of essentialism -- 4. Self-determination, community and citizenship -- 5. Power and hegemony.
In: Zeitschrift für Politikwissenschaft: ZPol = Journal of political science, Heft Online First Articles
ISSN: 2366-2638
In diesem Beitrag werden Chantal Mouffes jüngste Interventionen für den Linkspopulismus zum Anlass für eine theoretische Reflexion über das Spannungsverhältnis zwischen Populismus und radikaler Demokratie genommen. Im Lichte der radikalen Demokratietheorien Claude Leforts, Jacques Rancières, Ernesto Laclaus und Chantal Mouffes, der Populismustheorie Laclaus sowie der einschlägigen Rezeption wird argumentiert, dass der Populismus sowohl konstitutives Moment als auch Grenze eines radikalen Demokratieverständnisses bildet, was sich insbesondere in der Akzentverschiebung von Autonomie zu Repräsentation bei Laclau verdichtet und als Organisationsfrage bei Mouffe hervortritt. Damit öffnet sich nicht zuletzt eine empirische Forschungsperspektive zur Untersuchung des Verhältnisses von Populismus und radikaler Demokratie, die zum Schluss exemplarisch aufgegriffen und anhand einer Unterscheidung zwischen 'Bewegungsparteien' und 'Volksparteien neuen Typs' veranschaulicht wird.
In: Zeitschrift für politische Theorie, Band 5, Heft 2, S. 197-202
ISSN: 2196-2103
In: Studies in political economy: SPE ; a socialist review, Heft 17, S. 141-165
ISSN: 0707-8552
Responding to an earlier article by Chantal Mouffe ("Working Class Hegemony and the Struggle for Socialism," Studies in Political Economy, 1983, 12, fall, 7-26), it is argued that the author's attempts to redefine the socialist project involves both a fundamental misunderstanding of Marxist theory & an implicit political utopianism. Karl Marx's emphasis on the revolutionary role of the proletariat was not the result of his "Hegelianism," as Mouffe suggests, but of his analysis of capitalist exploitation. He showed how socialism had been made a real possibility by the creation of a class that could abolish its own exploitation only by abolishing all exploitation. Mouffe's rejection of this analysis & her rejection of class as the basis for socialism is based on an idealist denial of the existence of class interests. Her article does not suggest why other nonclass groups might become the agency for socialism, & thus renders the socialist project either utopian (with no basis in current material reality) or elitist (requiring that "outsiders" actually create the proletariat's interest in socialism). AA
In: Routledge innovators in political theory 4
In: Studies in political economy: SPE ; a socialist review, Heft 49, S. 131-148
ISSN: 0707-8552