Der Beitrag von Petra Stykow befasst sich mit "Postsozialismus"- bzw. "Postkommunismus"-Konzepten, die sich in sozialwissenschaftlichen (Anthropologie, Wirtschaftssoziologie/Politische Ökonomie, Politikwissenschaft, Geografie) sowie in kulturwissenschaftlich-philosophischen Diskursen nach dem Ende des Kalten Kriegs entwickelt haben. Sie bezeichnen historische Gemeinsamkeiten der Länder im östlichen Europa und (re-)konstruieren damit eine Geschichtsregion, die traditionell als "Osteuropa" und in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts als "Ostblock" firmierte.
Die Verfasserin skizziert im vorliegenden Beitrag einige Ansätze der Diskussion über die Zivilgesellschaft und die Moderne, um sie dann auf den Sozialismus sowjetischen Typs und die Schwierigkeiten der civil society im Postsozialismus anzuwenden. Im einzelnen werden folgende Ansätze erläutert: (1) der liberal-republikanische Entwurf von Michael Walzer; (2) das radikaldemokratische Konzept von Rödel/Frankenberg/Dubiel; (3) das systemtheoretische Modell von Cohen/Arato.; (4) struktur-funktionalistische Ansätze, bei denen Modernisierung und funktionale Differenzierung im Zentrum stehen. Im zweiten Abschnitt untersucht die Autorin, inwiefern der Realsozialismus Osteuropas eine Staatsform der Moderne war oder nicht. Sie charakterisiert ihn als "Modernisierungsfalle", da er angesichts der entweder abgebauten oder nicht zugelassenen Ausdifferenzierung über die Phase des extensiven Wachstums nicht hinaus kam. Ob sich zukünftig im Postsozialismus eine civil society etablieren kann, läßt die Verfasserin offen. Da die Gesellschaft mitsamt der funktionalen Differenzierung und ihrer Institutionen ein weiteres Mal "von oben" strukturiert werde, bestehe eine paradoxe Ausgangssituation. (ICC)
The consequences and effects of the socialist experiment are still felt today, a quarter century after the system change in Eastern Europe and the Soviet Union. The political, economic and social transformation processes which occurred in this period have only partially led to a convergence with the West. The former socialist societies show, to this day, striking differences and specific paths, which is why "postsocialism" as an explanatory category is still of relevance. Although political ecology was established decades ago, its research activities touching various fields and resulting in numerous studies conducted in rural and urban contexts around the world, there are hardly any political-ecological studies that deal with the post-socialist reality of Eurasia. A central field of political ecology stems from questions about the relationships between political and socio-economic transformation processes, on the one hand, and poverty, vulnerability and environmental change, on the other. Such problems occur in a particularly striking manner in the former "Second World" countries. Here, the spatial and temporal multiscalar approach of political ecology appears well suited to analyse the transformations of human-environment relationships. Political-ecological studies in the post-socialist sphere must take into account some special features, such as the legacy of socialist modernization, the disastrous environmental damages of the planned economy or the reconfiguration of institutions. This article discusses the conceptual particularities and challenges for a political ecology of post-socialism.
The consequences and effects of the socialist experiment are still felt today, a quarter century after the system change in Eastern Europe and the Soviet Union. The political, economic and social transformation processes which occurred in this period have only partially led to a convergence with the West. The former socialist societies show, to this day, striking differences and specific paths, which is why "postsocialism" as an explanatory category is still of relevance. Although political ecology was established decades ago, its research activities touching various fields and resulting in numerous studies conducted in rural and urban contexts around the world, there are hardly any political-ecological studies that deal with the post-socialist reality of Eurasia. A central field of political ecology stems from questions about the relationships between political and socio-economic transformation processes, on the one hand, and poverty, vulnerability and environmental change, on the other. Such problems occur in a particularly striking manner in the former "Second World" countries. Here, the spatial and temporal multiscalar approach of political ecology appears well suited to analyse the transformations of human-environment relationships. Political-ecological studies in the post-socialist sphere must take into account some special features, such as the legacy of socialist modernization, the disastrous environmental damages of the planned economy or the reconfiguration of institutions. This article discusses the conceptual particularities and challenges for a political ecology of post-socialism.
Der Beitrag betrachtet das System funktionaler Interessenvermittlung in Estland. Nach der Darstellung der rechtlichen Rahmenbedingungen erfolgt eine Analyse der zivilgesellschaftlichen Entwicklung Estlands seit 1989. Hier werden die gesellschaftlichen Rahmenbedingungen und das soziale Kapital in den Blick genommen. Anschließend analysiert der Autor in seinem Beitrag die Struktur des Interessenvermittlungssystems sowie der Beziehungen zwischen Verbänden und dem Staat. Die abschließende Zusammenfassung zieht ein Fazit. (ICB2)