Mogućnosti i izazovi odgoja i obrazovanja usmjerenog prema razvoju učeničkih kompetencija ; Opportunities and challenges of education oriented towards the development of students' competencies ; Chancen und Herausforderungen der Bildung orientiert auf die Entwicklung der Kompetenzen der Studierenden
U ovome radu razmatraju se mogućnosti i izazovi odgoja i obrazovanja usmjerenog prema razvoju učeničkih kompetencija. Polazeći od konteksta suvremenog društva, u okviru kojeg dolazi do usmjeravanja obrazovnih politika i njihovih sustava prema razvoju učeničkih kompetencija, te na temelju analitičkog razmatranja složenosti pojma kompetencije i pokušaja njegova određenja u kontekstu odgoja i obrazovanja, razmotrena su i deskriptivno određena temeljna obilježja odgoja, obrazovanja i kurikuluma usmjerenih prema razvoju učeničkih kompetencija, kao i prednosti i nedostatci takvoga pristupa obrazovanju. Pregledom domaće i strane literature te metaanalizom dosadašnjih razmatranja dolazi se do zaključka da je holistički pristup kompetencijama, u okviru kojeg se one određuju kao višedimenzionalna i transferalna kvaliteta djelovanja, najprihvatljiviji za kontekst općeg i obveznog obrazovanja i predstavlja svojevrstan potencijal za podizanje njegove kvalitete. Izazovi takvoga pristupa i njegova implementacija u odgojnoobrazovni kontekst hrvatskoga školstva složeni je zadatak za nadolazeću kurikulumsku reformu. Osnovni cilj trebalo bi biti ostvarenje pozitivnih obilježja i potencijala koje takav pristup nudi, osobito u smislu njegova doprinosa cjeloživotnom učenju i obrazovanju. ; Tis paper attempts to provide overview of the opportunities and challenges of education oriented towards the development of students' competencies. Based on a description of attributes of contemporary society, where educational policies and their systems are become focused to the development of students' competencies, and considering the complexity of this concept and attempts of its determination in the context of education, author considers fundamental characteristics of education and curriculum oriented towards the development of students' competencies, as well as the advantages and disadvantages of this approach to education. Based on a review of literature on the subject of competencies in education and meta-analysis of previous papers, the author fnds that the holistic approach to competencies, wherein they are defned as multidimensional and transferral quality of action, is the most suitable for the context of primary and compulsory education, and represents a unique potential to raise its quality. Te challenges of this approach and its implementation in Croatian educational context is a complex duty for the upcoming curriculum reform. Te main goal should be achievement of positive characteristics and potential that this approach offers, particularly in terms of its contribution to lifelong learning and education. ; Dieses Papier versucht, einen Überblick über die Chancen und Herausforderungen der Bildung zu geben, die auf die Entwicklung der Kompetenzen der Studierenden ausgerichtet sind. Auf der Grundlage einer Beschreibung der Attribute der zeitgenössischen Gesellschaf, in der sich die Bildungspolitik und ihre Systeme auf die Entwicklung der Kompetenzen der Schüler konzentrieren und die Komplexität dieses Konzepts und die Bemühungen ihrer Entschlossenheit im Rahmen der Bildung berücksichtigen, berücksichtigt der Autor grundlegende Merkmale von Bildung und Curriculum, die auf die Entwicklung der Kompetenzen der Studierenden ausgerichtet sind, sowie die Vor- und Nachteile dieses Bildungsansatzes. Auf der Grundlage einer Literaturrecherche zum Tema Kompetenzen in der Bildung und Metaanalyse früherer Zeitungen stellt der Autor fest, dass der ganzheitliche Kompetenzansatz, in dem sie als multidimensionale und übertragende Wirkungsqualität defniert sind, für den Kontext am geeignetsten ist Der Primar- und Schulpflicht und stellt ein einzigartiges Potenzial dar, um seine Qualität zu erhöhen. Die Herausforderungen dieses Ansatzes und seine Umsetzung im kroatischen Bildungskontext sind eine komplexe Aufgabe für die bevorstehende Curriculumsreform. Das Hauptziel sollte die Erreichung positiver Merkmale und Potenziale sein, die dieser Ansatz vor allem im Hinblick auf seinen Beitrag zum lebenslangen Lernen und Bildung bietet.