Professional relationships and crisis in Japan
In: Futures, Band 18, Heft 2, S. 230-241
In: Futures, Band 18, Heft 2, S. 230-241
In: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Band 6, Heft 3
Die Durchführung qualitativer Forschung auf der Basis einer feministischen Forschungs-Methodologie erfordert ein hohes Maß ethischer Bindung von Forschenden – insbesondere hinsichtlich des notwendigen Zeitaufwands zum Aufbau und zur Aufrechterhaltung sozialer Netzwerke zwischen Forschenden und Beforschten. Der Beitrag wirft Fragen auf, ob es bei einer großen qualitativen Studie für Forschende möglich ist, diese Ideale auf jede/n Teilnehmende/n anzuwenden.
In: Government information quarterly: an international journal of policies, resources, services and practices, Band 16, Heft 2, S. 149-168
ISSN: 0740-624X
In: Public management: an international journal of research and theory, Band 1, Heft 4, S. 489-509
ISSN: 1470-1065
In: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Band 6, Heft 3
Ausgehend von einer laufenden Untersuchung zur Entwicklung von Selbstregulation in der frühen Kindheit (BOYER 2005a, 2005b; BOYER, BLODGETT & TURK 2004) beschäftigt sich dieser Beitrag mit ethischen und professionellen Überlegungen zum Sampling in einer groß angelegten qualitativen Studie. An der Untersuchung nahmen 146 Familien mit Kindern im Vorschulalter und 15 Erzieher und Erzieherinnen aus sieben Vorschulen teil. Das Datenmaterial setzte sich zusammen aus 30- bis 45-minütigen Tonbandaufnahmen von Einzelinterviews und aus (insgesamt 28) 90- bis 120-minütigen fokussierten Gruppendiskussionen sowie aus 30-minütigen Videoaufnahmen, die jedes Kind beim natürlichen Spiel zeigen. Über die Herausforderungen in Bezug auf informiertes Einverständnis und längerfristige Teilnahme bei großen Untersuchungen berichtet die Literatur (GALL, GALL & BORG, 2005). Teilnehmer und Teilnehmerinnen qualitativer Studien werden gezielt ausgewählt, um möglichst Informatives zum Thema beizusteuern (CRESWELL, 2002). Dies stellt eine Herausforderung für die qualitative Sozialforschung dar, die um maximale Teilnahme und große Stichproben bemüht ist, weil freiwillige Teilnehmende "in der Regel besser gebildet sind, einen höheren sozioökonomischen Status haben, intelligenter sind, bedürftiger nach sozialer Anerkennung, geselliger, unkonventioneller, unautoritärer und weniger konform als Nichtfreiwillige" (MCMILLAN, 2004, S.116). Dieser Beitrag zeigt eine Umgehensweise mit diesen Sampling-Schwierigkeiten und plädiert für den Aufbau von Beziehungen zum Forschungsfeld auf ethischen, interpersonalen und professionellen Grundlagen.
In: Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, Band 6, Heft 3
Als Entgegnung auf die ethischen und professionellen Überlegungen im Zusammenhang mit der Durchführung einer großen qualitativen Studie (BLODGETT, BOYER & TURK, 2005) weise ich hin auf die Wichtigkeit von Authentizität im Forschungskontext, auf die für die Forschung wertvollen Interaktionen und auf die ethischen Charakteristika der Studie. Ich schlage einige alternative Standpunkte vor, was spezifische Aspekte der Untersuchung angeht, wie etwa die Konstruktion von Wissen durch Forschung, das "in den Schuhen anderer gehen", den Umgang mit vulnerablen Bevölkerungsgruppen und mit Insider-Outsider-Interaktionen.
In: Social work & society: SW&S, Band 2, Heft 1, S. 39-53
ISSN: 1613-8953
Was macht Hilfebeziehungen - oder soziale Interventionen im Allgemeinen - so empfindlich gegenüber Missbrauch? Diese Probleme stehen in einer direkten Beziehung zum Wesen der Hilfebeziehungen. Der Kern dieser Beziehung besteht in der Ungleichheit und Asymmetrie zwischen dem Helfer und der Person, der geholfen wird, und ihrer Abhängigkeit vom Helfer. Asymmetrie ist die treibende Kraft hinter jeder sozialen Intervention und gleichzeitig ihr Schwachpunkt. Ein großer Teil der Tätigkeit der intervenierenden Partei besteht darin, mit dieser Asymmetrie angemessen umzugehen. Die Asymmetrie stellt hohe Anforderungen an die professionelle Einstellung des Helfers. Kann der Helfer in akzeptabler Weise mit Abhängigkeit umgehen? Ist er professionell versiert? Der Verfasser gibt einen Überblick über Gefahren und Fallen asymmetrischer Interventionsbeziehungen. Er verweist insbesondere auf die Bedeutung der Nähe von Hilfe und Macht. (ICEÜbers)
In: Social Work & Society, Band 2, Heft 1
In: Third world quarterly, Band 33, Heft 8, S. 1387-1404
ISSN: 1360-2241
In: Administrative science quarterly: ASQ ; dedicated to advancing the understanding of administration through empirical investigation and theoretical analysis, Band 39, Heft 2, S. 203-238
ISSN: 0001-8392
In: American behavioral scientist: ABS, Band 43, Heft 10, S. 1667-1680
ISSN: 1552-3381
Intended to provide the person who is new to the field of consulting with a guide to building professional relationships with clients, this article covers some of the main factors that govern the relationship, highlights potential pitfalls, and offers advice. Included is advice on how firm size affects the client relationship, how the specific consulting service affects the relationship, how a consultant goes about getting clients, and how relationships are built. Also included is the description of a typical consulting project and references to descriptions of other consulting projects. The advice is based on firsthand experiences and observations from 25 years as a consultant to government and business.
In: Local government studies, Band 38, Heft 3, S. 345-366
ISSN: 1743-9388
In: Administrative science quarterly: ASQ, Band 64, Heft 3, S. 694-736
ISSN: 1930-3815
Through a qualitative study of 50 dual-career couples, we examine how partners in such couples shape the development of each other's professional identities and how they experience and interpret the relationship between those identities. We found that the extent to which and how partners shaped each other's professional identities depended on the couple's attachment structure, that is, whether one partner—or both—experienced the other as a secure base. Someone comes to regard another person as a secure base when he or she experiences the other as both dependably supportive and encouraging of his or her exploratory behavior. Couples who had a unidirectional secure-base structure experienced conflict between the development of their professional identities. The partner who received a secure base pursued ongoing professional identity development, while the partner who provided a secure base foreclosed it. Couples who had a bidirectional secure-base structure experienced mutual enhancement of their professional identity development. Both partners engaged in it and expanded their professional identity by incorporating attributes of their partner's. Building on these findings, we develop a model of professional identity co-construction in secure-base relationships that breaks new theoretical ground by exploring interpersonal identity relationships and highlighting their roots in the secure-base structure of a dyadic relationship.
In: Journal of international development: the journal of the Development Studies Association, Band 28, Heft 6, S. 827-844
ISSN: 1099-1328
AbstractDriven by the goal of sustaining programmes, donors that seek to combat AIDS have promoted trainings and income‐generating projects for volunteers who care for people living with HIV. This article uses focus group discussions, interviews and participant observation conducted in 2011 among urban Zambian churches to question the effects of these projects for 'good care' or relationships rooted in reciprocity, empathy and trust, values that scholars claim foster development capabilities. It compares two church AIDS care programmes with linkages to donors with two without such ties. It finds that all caregivers were motivated by perceived benefits from the 'AIDS industry' or the thousands of AIDS projects in Zambia. Groups with donor linkages were more professional, although their caregivers faced more time constraints and patronage expectations, factors that eroded empathy and trust and problematised building development capabilities. Copyright © 2016 John Wiley & Sons, Ltd.
In: Journal of government information: JGI ; an international review of policy, issues and resources, Band 28, Heft 2, S. 149-169
ISSN: 1352-0237
Examines impact of email, the electronic discussion group GOVDOC-L, and Web page design and use on professional relationships of government documents librarians; based on 26 telephone interviews in 19 states, Feb.-May 1999; US.