The arrival of psychoanalysis in pre-state Israel in the early 20th century presents a unique chapter in the history of psychoanalysis. The paper explores the encounter between psychoanalytic expertise, Judaism, Modern Hebrew culture and the Zionist revolution. It offers a look at the relationship between psychoanalysis and a wider community, and follows the life and work of Jewish psychoanalysts during World War II. The coming of psychoanalysis to pre-state Israel, where it rapidly penetrated the discourse of pedagogy, literature, medicine, and politics, becoming a popular therapeutic to establish its identity in the face of its manifold European pasts and discipline, is regarded as an integral part of a Jewish immigrant society's struggle with its conflict-ridden Middle Eastern present.
The arrival of psychoanalysis in pre-state Israel in the early 20th century presents a unique chapter in the history of psychoanalysis. The paper explores the encounter between psychoanalytic expertise, Judaism, Modern Hebrew culture and the Zionist revolution. It offers a look at the relationship between psychoanalysis and a wider community, and follows the life and work of Jewish psychoanalysts during World War II. The coming of psychoanalysis to pre-state Israel, where it rapidly penetrated the discourse of pedagogy, literature, medicine, and politics, becoming a popular therapeutic to establish its identity in the face of its manifold European pasts and discipline, is regarded as an integral part of a Jewish immigrant society's struggle with its conflict-ridden Middle Eastern present.
The following paper seeks to describe the trajectory of psychoanalytic endeavours in South Africa since the political thaw of the 1990s. The first part, written by Elda Storck – van Reenen, centres on the alignment of psychoanalytic training to international standards and the formation of institutions to contain these developments. Encouraging demographic and professional diversity and addressing the deficit of personal therapy – «Selbsterfahrung» – in formal training modalities are of primary importance. The second part, written by Mary-Anne Smith, elaborates on the application of basic psychoanalytic concepts to community and outreach work in an impoverished and traumatized society. In addition, the aspiration of engaging the interest and support of governmental agencies around the value and relevance of psychoanalytic thinking for primary and preventative health care is explored.
The following paper seeks to describe the trajectory of psychoanalytic endeavours in South Africa since the political thaw of the 1990s. The first part, written by Elda Storck – van Reenen, centres on the alignment of psychoanalytic training to international standards and the formation of institutions to contain these developments. Encouraging demographic and professional diversity and addressing the deficit of personal therapy – «Selbsterfahrung» – in formal training modalities are of primary importance. The second part, written by Mary-Anne Smith, elaborates on the application of basic psychoanalytic concepts to community and outreach work in an impoverished and traumatized society. In addition, the aspiration of engaging the interest and support of governmental agencies around the value and relevance of psychoanalytic thinking for primary and preventative health care is explored.
Ausgehend von der Frage nach den theoretischen Berührungspunkten von Sozialisationstheorie und Psychoanalyse (Analyse von Prägungsprozessen) wird die Erforschung der Geschlechtsidentität ins Zentrum gerückt und als interdisziplinäres Forschungsprojekt von Psychoanalyse und Sozialisationsforschung formuliert. Vor dem Hintergrund der kritischen theoretischen Auseinandersetzung mit den Entwicklungsmodellen des kindlichen Reifeprozesses von Olivier und Chodorow wird der psychoanalytische Ansatz als sinnvolle Ergänzung zur Sozialisationstheorie herausgearbeitet. Die psychoanalytische Erforschung von 'Übergängen' wie Kindergarteneintritt und Schulbeginn und die Wahl dyadischer Freundschaften wird als Schnittpunkt des Erkenntnisinteresses beider Forschungsansätze gesehen. Somit könnte die Analyse der soziokulturellen Bedingungen von Mädchen und Jungen im Hinblick auf die Ausprägung ihrer Geschlechtsidentität ergänzt werden durch die Analyse der individuellen Verarbeitungsformen des individuell-psychosozialen Erlebens. In diesem Zusammenhang weist die Autorin auf die Arbeit von Ulrike Schmauch hin. Die Studie basiert auf der Auswertung von Sekundärliteratur. (ICB)
Anfang der 1990er Jahre haben die anglophonen Geographien damit begonnen, sich mit dem Verhältnis von Psychoanalyse und Stadt auseinanderzusetzen. Ausgehend hiervon kam es Anfang der 2000er Jahre zum Ausruf eines psychoanalytic turn und zur Etablierung von Subdisziplinen, wie den psychoanalytic geographies und der psychoanalytic planning theory, die in den letzten Jahren zu etablierten Bestandteilen der wissenschaftlichen Auseinandersetzung mit Städten im anglophonen Raum geworden sind. Da ein solcher turn hierzulande ausgeblieben ist, stellt sich dieser Beitrag die Frage nach dem Potential einer psychoanalytischen Stadtforschung im deutschsprachigen Raum. Hierzu verfolgt der Autor die These, dass die Stadt bereits in ihrer Entstehung durch das Unbewusste heimgesucht wird. Das urbane Unbewusste kennzeichnet eine Art konstitutiven Störfaktor, der sich in die Topologie der Stadt einschreibt und die Stadt als Objekt (der Stadtforschung) in letzter Instanz unmöglich macht. Ausgehend von dieser Unmöglichkeit, geht der Beitrag den Fantasien rund um die sozialen, politischen und materiellen Verhältnisse einer Stadt nach. Fantasien spielen aus Sicht der psychoanalytischen Stadtforschung eine zentrale Rolle, um der Stadt eine illusorische Konsistenz zu verleihen und das urbane Unbewusste auf Distanz zu halten. Sie ermöglichen es, sich die Stadt vorzustellen, sie zu fühlen und über sie zu sprechen. Der Beitrag endet schließlich mit ein paar Worten zu den Herausforderungen einer künftigen Erschließung der Psychoanalyse für kritische Stadtforschung. ; At the beginning of the 1990s, anglophone geographies started to investigate the relationship between psychoanalysis and the city. In the beginning of the 2000s, geographers announced a "psychoanalytic turn". Sub-disciplines such as "psychoanalytic geographies" and "psychoanalytic planning theory" were founded and have started to become established components within the scholarly debates on cities in the anglophone world. There has been no such "turn" in the German-speaking hemisphere. Therefore, this paper retraces the potential of psychoanalytic urban studies. The author follows the idea of an urban unconscious. The urban unconscious characterizes a constitutive disruption that is inscribed into the topology of the city and ultimately makes it impossible to speak of the city as a coherent object (of urban studies). Starting from this impossibility, the paper examines the fantasies surrounding the social, political and material environments of the city. From a psychoanalytic standpoint, fantasies play a central role in providing the city with an illusion of consistency and maintaining a distance towards the urban unconscious. They allow us to imagine the city, to feel, and speak about it. The paper concludes with a few words about the general challenges for critical urban scholars to engage with psychoanalysis.
Literaturessay zu: Amy Allen: Critique on the Couch - Why Critical Theory Needs Psychoanalysis. New York: Columbia University Press 2020. 9780231198615
Es wird dafür plädiert, Psychoanalyse in den akademischen Studiengang Psychologie zu integrieren. Dabei wird die Ansicht vertreten, dass die Psychoanalyse nicht als ein Fach neben anderen im Psychologiestudium vertreten sein sollte, sondern dass sie als ein konsequent psychologischer, auf Introspektion und Subjektivität aufbauender Denkansatz in die psychologischen Unterrichtsfächer integriert sein sollte.
Die Autorin beschreibt und kritisiert die psychoanalytische Auseinandersetzung Erdheims mit dem Phänomen Jugend und daraus zu folgernde Konsequenzen. Erdheims allgemeine, überhistorische Theorie geht auf Freud'sche Annahmen über die Adoleszenz zurück. Das Phänomen Jugend wird als genetisch bestimmtes biologisches Faktum gesehen, das durch den sexuellen Triebdurchbruch in der Pubertät und davon abhängenden 'naturwüchsigen' Erfahrungen der Jugendlichen geprägt ist. Diese bestehen in Veränderungswünschen gegenüber der Erwachsenenwelt und werden je nach Triebkräfte durchgesetzt. Die Autorin kritisiert die abstrakte Sichtweise Erdheims, die konkrete gesellschaftliche Bedingungen und innovative Inhalte außer acht läßt, welche die Auseinandersetzung Jugendlicher mit Erwachsenen bestimmen. (HD)