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In: Revista SAAP: publicación de ciencia política de la Sociedad Argentina de Análisis Político, Band 3, Heft 2
ISSN: 1666-7883
SSRN
In: Routledge philosophers
This illuminating guide covers the most interesting and important aspects of Rawls'' work in a stimulating manner, highlighting the foundations that underlie his conception of Justice, and explaining the rationale for his famous starting point, The Veil of Ignorance. Also detailing the criticisms that have met his arguments, this study will prove essential reading for students, scholars, and interested readers alike.
In: Black Rights/White Wrongs, S. 139-160
Blog: Political Theory - Habermas and Rawls
Rawls-Handbuch. Leben – Werk – WirkungHrsg. von Johannes J. Frühbauer, Michael Reder, Michael Roseneck & Thomas M. Schmidt(J.B. Metzler, 2023)692 SeitenKurzbeschreibungMit seiner "Theorie der Gerechtigkeit" löste John Rawls (1921–2002) eine Renaissance der normativen politischen Theorie aus, da sie Fragen nach der gerechten Verteilung von Gütern und Chancen wieder als eine zentrale philosophische Aufgabe ernst nahm. Es gilt als eines der einflussreichsten Werke der politischen Philosophie des 20. Jahrhunderts und kann nach wie vor als konstruktiver Beitrag zu aktuellen Diskussionen um Verteilungsgerechtigkeit gesehen werden. Mit seinem zweiten Hauptwerk "Politischer Liberalismus" hat er die Debatte eröffnet, wie wir unter Bedingungen einer pluralistischen Gesellschaft auf vernünftige Weise gemeinsam leben können. Das Werk von Rawls besitzt eine zentrale Bedeutung für die politische Philosophie der Gegenwart und für angrenzende Disziplinen wie Sozialwissenschaften, Rechtswissenschaften oder Theologie. Das Handbuch ist das erste deutschsprachige Nachschlagewerk, welches auf dem aktuellen internationalen Forschungsstand das Gesamtwerk von Rawls in seiner Entwicklung darstellt, zentrale Begriffe erläutert und zudem die wichtigsten Referenzen und Diskussionen vorstellt.Inhalt [pdf] [preview]Werk: SchriftenWerk: VorlesungenWerk: SonstigesReferenzautorenBegriffe und KonzepteWirkung: RezeptionRezeption: DiskurseWirkung: Rawls und seine Kritiker/innenBeiträge von Otfried Höffe, Thomas M. Schmidt, Tim Reiß, Peter Niesen, Oliver Hidalgo, Michael Roseneck, Regina Kreide, Johannes J. Frühbauer, Andreas Gösele, Eva Buddeberg, Michael Reder, Sofie Møller, Darrel Moellendorf et al.
In: Zeitschrift für Politik: ZfP, Band 42, Heft 3, S. 268-296
ISSN: 0044-3360
Der Aufsatz verfolgt die Entwicklung der Gerechtigkeitstheorie von Rawls von den Anfängen bis heute im Kontext der prominenten Kritiken. Zunächst wird die Theorie der Gerechtigkeit analysiert und zwischen einem politischen Kern (Gerechtigkeit als Fairneß) und philosophischen Begründungsstrategien unterschieden. Im dritten Teil werden die konzeptionellen Änderungen untersucht, die Rawls seit den achtziger Jahren an seiner Theorie vornahm, und als Antwort auf die Kritiken verstanden. Es zeigt sich, daß Rawls den politischen Kern der Gerechtigkeitsprinzipien unangetastet läßt, die philosophischen Begründungen aber zunehmend ausdünnt und in der Konzeption des overlapping consensus sogar bereit ist, auf eine Begründung des Neuen Liberalismus zu verzichten. Die Tragfähigkeit dieser bisher letzten Position wird bezweifelt. (Zeitschrift für Politik / FUB)
World Affairs Online
In: Die Philosophin: Forum für feministische Theorie und Philosophie, Band 14, Heft 27, S. 83-89
ISSN: 2154-1620
In: European journal of political theory: EJPT, Band 1, Heft 2, S. 215-227
ISSN: 1474-8851
The reception of Rawls in France has been an extremely complex story where forces of innovation have been, in the end, overwhelmed by the resistance of 'philosophical nationalism'. This is surprising as, in many ways, France was going through tremendous changes & modernization at the time of the translation of A Theory of Justice in 1987. In that context, Rawls's project seemed to have something useful & suggestive to offer: bridging the gap between freedom & equality in a new version of social democracy, combining social justice & market efficiency, respecting the plurality of values within civil society & creating a consensus on democratic legitimacy. But the intellectual obstacles, represented mostly by the French idiosyncratic brand of republicanism, were to prove too strong to allow for a true 'liberalization' of French intellectual & political life. Whereas a number of lawyers, economists & political scientists as well as proportion of the French civil service saw all the benefits of a rigorous engagement with Rawls, philosophers & the intelligentsia on the whole, with the exception of Paul Ricoeur, reacted negatively to Rawls. 1 Appendix. [Copyright 2002 Sage Publications Ltd.]
In: Politicka misao, Band 41, Heft 3, S. 49-64
The author describes the spiritual climate at the time of the publication of Rawis' A Theory of Justice (1971) & describes its huge impact on the political philosophy of the 20th century. Then he analyses Rawls' acknowledgement of Kant. First he depicts Rawls' formulation of his original position along the lines of Kant's idea of the autonomy of the individual & the categorical imperative. There might be some problems with the possible convergence of Rawls' economism & Kant's moral position. According to Rawis, the original position parties may express their nature, but at the same time they belong to the intelligible world. Raws has tried to overcome this divergence from Kant's concept in his paper Kantian Constructivism in Moral Theory by means of distinguishing between the rational & the full autonomy, from which the author concludes that Rawis was inclined to adopt a certain version of utilitarianism. According to the author, Rawis' attempt to bridge Kant's rigorous distinction between the law & the morality by means of his sense of justice is entirely alien to Kant. Hence there is an unbridgable chasm between Kant & Rawis, which does not mean that Rawis' attempt at using Kant's categories in the design of democratic societies is insufficiently legitimate. 71 References. Adapted from the source document.
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 30, Heft 4/121: Soziale Gerechtigkeit, S. 611-626
ISSN: 0342-8176
Rawls, John: Eine Theorie der Gerechtigkeit. - Frankfurt/Main: Suhrkamp, 1975
World Affairs Online
In: European journal of political theory: EJPT, Band 1, Heft 2, S. 229-241
ISSN: 1474-8851
The article has three parts. The first is devoted to the analysis of some features of Italian philosophy that might be used to explain why analytic philosophy of politics, & analytic philosophy in general, has few practitioners. The second part gives an explanation of the relatively small audience Rawls has among liberals in Italy. Some features of the Italian liberal tradition might be helpful in explaining this fact; hence a short presentation of these features (as exemplified by Croce) is outlined. The third part deals with the reception of Rawls's ideas among the small group of analytic political philosophers in Italy. 1 Appendix. [Copyright 2002 Sage Publications Ltd.]