Republicanism. A Shared European Heritage (2 Vols)
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 45, Heft 2, S. 279-282
ISSN: 0032-3470
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In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 45, Heft 2, S. 279-282
ISSN: 0032-3470
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Band 45, Heft 2, S. 279-282
ISSN: 1862-2860
In: Zeitschrift für politische Theorie, Band 5, Heft 2, S. 291-295
ISSN: 2196-2103
In: Schriftenreihe der Sektion Politische Theorie und Ideengeschichte der Deutschen Vereinigung für Politische Wissenschaft Band 29
In: Grundlagen der Rechtsphilosophie Band 2
Der Republikanismus hat in den letzten Jahren insbesondere durch die Arbeiten von Philip Pettit und Quentin Skinner eine Wiederbelebung in der politischen Philosophie erfahren. Neben Libertarianismus, Liberalismus, Kommunitarismus oder postmodernen politischen Theorien hat sich der Republikanismus als vielversprechende Alternative etabliert. Der Band bietet eine Einführung in die Forschungsgeschichte des ""republican revival"" und in aktuelle Forschungsdiskussionen. Er stellt zentrale Autoren der republikanischen Ideengeschichte wie Cicero, Machiavelli, James Harrington, Jean-Jacques Rousseau
Contemporary readers have largely interpreted Kant's political philosophy as a piece of classical liberalism, challenging earlier receptions, which straightforwardly emphasized its legacy with the French revolution and stressed the revolutionary potential of Kant's republicanism. Discussing Kant's political writings analytically, this paper aims to reshape in positive terms his dealings with (modern) democracy. It defends the thesis according to which the philosopher, as it appears in the essay Toward Perpetual Peace, claims for a democratic version of republicanism. Nonetheless, Kant's ʻideal theory' of politics and the state, by which a just order would be established, harshly criticizes the ʻancient' concept of democracy as it merely identifies a form of despotism. Thus, Kantian democratic reform of republicanism illuminates his normative project, which merging liberalism and democracy favors the promotion of the rights of men, universal citizenship as well as individual liberty.
BASE
In: Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster, Reihe VII: Sozialwissenschaften, 34
Should we assign Kant's political philosophy rather to the tradition of liberalism or to that of republicanism? Prima facie one might think that liberalism must be the right classification since Kant emphasizes, in his Doctrine of Right, the original, innate right to freedom. Many interpreters believe that he, thereby, wants to express the primacy of human rights. In this article, however, I argue that Kant's political philosophy should be seen as a combination of elements taken from liberalism as well as from republicanism. It holds even true that the more fundamental aspects are derived from the tradition of republicanism. If we look at ancient and early modern forms of republicanism, we see that the peculiar way in which Kant formulates his normative individualism mirrors his preference for the republican tradition.
BASE
In: Welt-Trends: das außenpolitische Journal, Heft 77, S. 61-69
ISSN: 0944-8101
In: Zeitschrift für politische Theorie: ZPTh, Band 5, Heft 1, S. 1
ISSN: 1869-3016
In: Staatsverständnisse Band 89
In: Zeitschrift für politische Theorie: ZPTh, Band 5, Heft 2, S. 1
ISSN: 1869-3016
In: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft 2388
Was bedeutet das Ziel der Nachhaltigkeit für unsere Demokratie? Angeblich besteht ein Gegensatz zwischen dem Anspruch auf individuelle Freiheit einerseits und der ökologischen Notwendigkeit der kollektiven Selbstbeschränkung andererseits. Um einen Weg aus diesem vermeintlichen Dilemma aufzuzeigen, greift Felix Heidenreich in seinem grundlegenden Buch auf die republikanische Tradition der Demokratietheorie zurück. Wo der Liberalismus die Freiheit als individuelle Ungebundenheit feiert, konzipiert der Republikanismus Freiheit als kollektive Selbstbindung. Demokratie besteht dann nicht darin, einem Minimum an Regelungen unterworfen zu sein, sondern sich selbst als Koautor:in kollektiver Selbstbindungen zu verstehen, die den Aufbau nachhaltiger Lebenswelten ermöglichen