Hwang Woo Suk was the South Korean pop star of biological research. A Nobel Prize seemed in reach & a nation foresaw a great future, but now friends & colleagues of Suk are consternated. His stem cell cloning data is fake, publications are upset, & belief in the wonderful ideal of science, with industrious, model researchers has been shaken at its foundations. Modern science is a murderous business these days, focused on money & glory, patents & careers. Thievery, deceptions, & falsification are not the rule, but are part of the agenda, with case after case with motives as numerous as human weaknesses, & the greatest betrayals where there are the greatest hopes & greatest funds. Though after all the scandals honor codes & all kinds of new controls have been widely implemented, science itself requires honor. L. Reed
Dieses Kapitel gibt einen Überblick über Forschungsbefunde und Statistiken zu Berufskarrieren begabter Frauen. Da in Deutschland bislang keine Längsschnittstudien zu Berufsverläufen von als hochbegabt diagnostizierten Mädchen durchgeführt wurden, erfolgt zunächst ein Überblick über Studien aus dem englischsprachigen Raum. Anschließend werden Statistiken zu Partizipationsraten von Mädchen und Frauen in verschiedenen Talentdomänen, Bildungs- und beruflichen Hierarchieebenen in Deutschland dargestellt. Trotz vergleichbarer Begabung und teilweise besserer Noten, sind Frauen im MINT-Bereich (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik) und auf den oberen Führungsebenen immer noch deutlich seltener vertreten. Im Kapitel werden verschiedene Erklärungsansätze vorgestellt, die auf die individuelle Ebene fokussieren (Motivation, Interesse, Vertrauen in die eigenen Fähigkeiten, Attributionen). Anschließend erfolgt ein Überblick über kontextuelle Erklärungsmodelle, die neben individuellen Unterschieden auch andere Faktoren wie Stereotype, Erwartungen, Beurteilungen Dritter, Gelegenheitsstrukturen oder soziale Normen bezüglich Erwerbstätigkeit und Familienaktivitäten mit einbeziehen. Zum Abschluss werden aus der Forschungsliteratur bekannte Interventionsansätze diskutiert, die trotz ihrer positiven Wirkung von Politik und Wirtschaft bislang kaum Beachtung finden. (DIPF/Orig.).;;;This chapter supplies an overview of research findings and statistics published on the professional careers pursued by gifted women. Since no longitudinal studies on the career paths followed by girls diagnosed as highly gifted have been published in Germany to date, this chapter starts off with studies conducted in the English language area. Following this, statistics are presented which depict the participation rates for girls and women in various talent domains, as well as their presence on the upper tiers of educational and corporate hierarchy structures in Germany. Despite comparable talent levels and, to some extent, better grades, women are still significantly under-represented in STEM and on upper management levels. This chapter discusses various approaches taken to explain the differences in these participation rates. First we look at approaches where the focus is on the individual (motivation, interest, self-confidence in one's own abilities, talents, attributions). Subsequently we review a series of context-driven, explanatory models which consider factors other than individual differences, such as stereotyping, expectations, third-party judgements, opportunity structures and social norms referencing occupation and/or family activities. In conclusion, we discuss interventional approaches that have been established through investigative research. (DIPF/Orig.).