Komparativna politika u političkoj misli o 1964 do 2013
In: Politička misao, Band 51, Heft 1, S. 83-108
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In: Politička misao, Band 51, Heft 1, S. 83-108
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ISSN: 0350-0020
ISSN: 2232-7770
In: Politička misao, Band 39, Heft 1, S. 51-62
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In: Politička misao, Band 34, Heft 3, S. 250-253
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In: Politička misao, Band 38, Heft 1, S. 36-41
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In: Politička misao, Band 34, Heft 2, S. 216-240
The Ministry of Science of the Republic of Croatia decided on a new "Rule book of definition of scientific areas". By the "Book", politology is a scientific field in the area of social sciences. The field is divided in three branches: 1. politology, 2. theory and history of politics, 3. political philosophy. The author of this article shows by documents how the "political science" is quite differently structured by IPSA and APSA, and describes 120 years of dominantly American development of "political science" and of professions of political scientists which brought out a recent new world standard with around 100 subdisciplines and areas of expertise which are structured in 8 fundamental disciplines: 1. political institutions, 2. political behaviour, 3. comparative politics, 4. internationa relations, 5. political theory, 6. public policy and public administration/management, 7. political economy, 8. political methodology. The author points out that a voluntaristic intervention in the definition of scientific areas could mean an attack on development of science, research organisation, renewal of teaching staff on University, and on academic education of political scientists, as well as on internationally comparable competence of Croatian experts, and Croatian democratic political thought and political culture in general. (SOI : PM: S. 240)
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In: Politička misao, Band 40, Heft 1, S. 122-135
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In: Biblioteka Demokratica
Der Autor behandelt nach dem dahinter stehenden Staatsbegriff und mit Blick auf das Verhältnis von Staat und Gesellschaft nacheinander repräsentative Demokratie, Theokratie und die Totalitarismen des 20. Jahrhunderts. Diese sämtlichen, von ihm abgelehnten Staatsformen sieht der Autor durch Wurzeln im christlichen Mittelalter und durch den ihnen gemeinsamen in die Gesellschaft expandierten modernen Staat verbunden. In seiner fundamentalen Systemkritik hält er dem das Bild von einem islamischen politischen System entgegen, das auf der Autonomie der Religionsgemeinschaften - darunter zählt er u.a. auch Atheisten - im weltlichen Bereich aufbaut und auf einer Art direkter Teilhabe des einzelnen ohne Parteienpluralismus. So werde die Gesellschaft (bezeichnet mit dem Koranbegriff der "umma") gestärkt gegen den im nichtislamischen Bereich zum Selbstzweck gewordenen modernen Staat. Eine Staatsreligion soll es nicht geben. Unklar bleiben Mechanismen zur Lösung möglicher Konflikte zwischen den Religions- und Rechtsgemeinschaften und die Frage nach der Umsetzung der (S. 138) postulierten Überlassung von Gesetzgebung, Erziehung, Wirtschaft, Gesundheitswesen und Wissenschaft an eine nicht näher definierte Zivilgesellschaft. Die hier formulierte islamische politische Philosophie und Staatstheorie haben bei dem mit der vorliegenden Übersetzung anvisierten Zielpublikum der muslimisch-bosniakischen Volksgruppe in Bosnien-Herzegowina bis dato kaum Widerhall gefunden, wie das Vorwort bedauernd hervorhebt. (SOI-Clw)
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In: Politička misao, Band 34, Heft 2, S. 192-202
The author discusses the basic structure of Mancur Olson's political economy. He highlights three concepts on which it is based - public goods, interest groups, and selective incentives. The last concept represents Olson's innovation in contemporary political science. The author's central methodical assumption is based on the insight that Olson's key theory is linked with the so-called public goods paradox. Unlike private goods, public goods are non-competitive and non-exclusive, which means that it is not possible to bar those who do not share the costs of their production from using them. On the basis of this, Olson has developed the original theory of interest groups. By looking into the costs of organizing along interest lines as a collective activity whose result is a public good, he distinguishes between large, heterogeneous, and small, homogeneous groups. Besides, he has shown that, regarding public goods, individuals tend to behave as free riders, defaulters who try to avoid the costs of securing these goods. The author shows that Olson has, notwithstanding certain flimsiness of his reductionist methodology, significantly revamped political science. (SOI : PM: S. 202)
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In: Časopis za suvremenu povijest: Journal of contemporary history, Band 29, Heft 1, S. 207-209
ISSN: 0590-9597
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In: Politička misao, Band 38, Heft 1, S. 64-81
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