Contents/Author Index for Volume 20, 2003
In: Land use policy: the international journal covering all aspects of land use, Band 20, Heft 4, S. I-VI
ISSN: 0264-8377
In: Land use policy: the international journal covering all aspects of land use, Band 20, Heft 4, S. I-VI
ISSN: 0264-8377
In: Journal of accounting and public policy, Band 22, Heft 6, S. 541
ISSN: 0278-4254
In: Die andere Bibliothek 221
Im Jahr 2003 erschienen die bewegenden Aufzeichnungen der Wochen vom 20. April bis zum 22. Juni 1945 – verfasst von einer Unbekannten: Eine Frau in Berlin. Die massenhafte Vergewaltigung von Frauen im besetzten Land durch Rotarmisten, die Rache der Sieger in den Ruinen von Berlin, berührte ein Tabuthema. Die Schreckenstage, festgehalten in Schulheften und auf Zetteln, erschütterten Zehntausende von Leserinnen und Lesern. Lakonisch wird von Bombenalarm, Hunger oder von Selbstmorden berichtet. Illusionslose Kaltblütigkeit, unbestechliche Reflexion, schonungslose Beobachtung und makabrer Humor zeichnen dieses Tagebuch aus. 1954 erschien »A Woman in Berlin« zuerst in den USA, ein Schweizer Verlag veröffentlichte 1959 eine erste deutschsprachige Ausgabe – einer neuen Publikation stimmte die Anonyma unter der Bedingung zu, dass diese erst nach ihrem Tod stattfinden dürfe. Nach dem Erscheinen von "Eine Frau in Berlin" kam es zu einer heftigen Diskussion um die Enthüllung der Identität der anonymen Autorin und über die Authentizität ihrer Aufzeichnungen.
In: International studies review, Band 5, Heft 2, S. 155-202
ISSN: 1521-9488
Six articles addressing the multiplicity of methodological perspectives currently used & available to foreign policy analysis are presented. In the Introduction, symposium editor Jean A. Garrison articulates the need for contemporary studies to establish novel concepts that will overcome current obstacles in foreign policy analysis. In Foreign Policy Analysis in the Twenty-First Century: Back to Comparison, Forward to Identity and Ideas, Juliet Kaarbo recommends that foreign policy analysis adopt methodological frameworks that are either comparative in nature or address the relationship between identity & ideas. In Foreign Policy Analysis and Globalization: Public Opinion, World Opinion, and the Individual, Douglas Foyle contends that foreign policy analysis must consider the influence that public & world opinion & the global community possess over states' foreign policies in order to better account for the movement of people, capital, & ideas across international boundaries. In Science, Empiricism, and Tolerance in the Study of Foreign Policymaking, Mark Schafer suggests that foreign policy analysts demonstrate greater tolerance for certain subfields & methodological perspectives & that scholarship utilize three empirical techniques -- computer-oriented textual evaluation, state-level psychology, & experimental perspectives. In Foreign Policymaking and Group Dynamics: Where We've Been and Where We're Going, Garrison reviews existing research on group decision making to determine future applications of foreign policy analysis & investigate how individual cognition becomes assimilated into the decision-making processes of groups. In Crisis Studies and Foreign Policy Analysis: Insights, Synergies, and Challenges, Eric K. Stern notes the contributions that international crisis theory approaches have made to foreign policy analysis & identifies future research topics, eg, determining the limitations of existing deterrence policies. 315 References. J. W. Parker
In: International studies review, Band 5, Heft 2, S. 155-202
ISSN: 1521-9488
Kaarbo, J.: Foreign policy analysis in the twenty-first century: back to comparison, forward to identity and ideas. - S. 156-163. Foyle, D.: Foreign policy analysis and globalization: public opinion, world opinion, and the individual. - S. 163-170. Schafer, M.: Science, empiricism, and tolerance in the study of foreign policymaking. - S. 171-177. Garrison, J. A.: Foreign policymaking and group dynamics: where we've been and where we're going. - S. 177-183. Stern, E. K.: Crisis studies and foreign policy analysis: insights, synergies, and challenges. - S. 183-191
World Affairs Online
In: Schriften des Historischen Kollegs
In: Kolloquien 58
Lange war man bemüht, jegliche Subjektivität aus dem Schreiben von Geschichte auszuschließen. Kulturhistorische und andere Neuansätze der Geschichtswissenschaft haben jedoch deutlich gemacht, dass wir letztlich immer auch vor dem Hintergrund unserer eigenen Lebenserfahrungen und der uns verfügbaren Geschichten anderer Menschen argumentieren. Eine Möglichkeit, die Summe solcher Lebenserfahrungen und Geschichten zu kategorisieren, erschließt sich über den Begriff der Generation bzw. Generationalität. Aus dem Inhalt: Jürgen Reulecke Einführung: Lebensgeschichten des 20. Jahrhunderts - im "Generationencontainer"? Annäherungen an das Thema "Generationalität" Lutz Niethammer Sind Generationen identisch? Peter Schulz-Hageleit Zur Problematik des "Durcharbeitens" lebensgeschichtlicher Erfahrungen Jürgen Zinnecker "Das Problem der Generationen". Überlegungen zu Karl Mannheims kanonischem Text Bernhard Giesen Generation und Trauma Gerd Hardach Generationenvertrag im 20. Jahrhundert Generationenfolgen in der deutschen Geschichte des 20. Jahrhunderts Ulrich Herbert Drei politische Generationen im 20. Jahrhundert Hans Mommsen Generationenkonflikt und politische Entwicklung in der Weimarer Republik Bernd A. Rusinek Krieg als Sehnsucht. Militärischer Stil und "junge Generation" in der Weimarer Republik Heinz Bude Die 50er Jahre im Spiegel der Flakhelfer- und der 68er-Generation Ulrich Herrmann "ungenau in dieser Welt" - kein Krawall, kein Protest: Der unaufhaltsame Aufstieg um 1940 Geborener in einer "Generationen"-Lücke Bernd Lindner "Bau auf, Freie Deutsche Jugend" - und was dann? Kriterien für ein Modell der Jugendgenerationen in der DDR Dorothee Wierling Wie (er)findet man eine Generation? Das Beispiel des Geburtsjahrgangs 1949 in der DDR Axel Schildt Nachwuchs für die Rebellion - die Schülerbewegung der späten 60er Jahre Exemplarische Rekonstruktionen: Befragung zweier Generationseinheiten aus der "Jahrhundertgeneration" (geb. 1900 bis ca. 1912) Thomas A. Kohut History, Loss, and the Generation of 1914: The Case of the "Freideutsche Kreis" Ursula A. J. Becher Zwischen Autonomie und Anpassung - Frauen, Jahrgang 1900/1910 - eine Generation?
In: Loccumer Protokolle, [20]02,57
World Affairs Online
In: Die Friedens-Warte: Journal of International Peace and Organization, Band 78, Heft 1, S. 77-83
ISSN: 0340-0255
In: Holocaust and genocide studies, Band 17, Heft 1, S. 191-193
ISSN: 1476-7937
In: Policy review: the journal of American citizenship, Heft 120, S. [np]
ISSN: 0146-5945
Critically examines what is here called the "immaculate conception theory of US foreign policy," using US policy decisions related to assisting the anti-Soviet forces in Afghanistan in the 1980s, the 1953 CIA overthrow of Mohammed Mossadegh in Iran, & the end of the 1991 Gulf War to illustrate. Adapted from the source document.
In: Demokratien des 21. Jahrhunderts im Vergleich, S. 19-33
In: Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte, Band 51, Heft 1, S. 29-50
ISSN: 0042-5702
In his essay, the author tries to point out new ways in the research into dictatorship and democracy in the 20th century. A comparative approach, which is still very rarely found in contemporary history, is, in his view, most likely to yield success. By looking further afield and pointing out the specifics of the research into the age of enlightenment, he refutes arguments against a comparative approach. Such an approach is, according to the author, imperative in order to grasp the characteristics and landmarks of an epoch like, for example, the period between the wars with its multilateral and dialectic interconnections between the states of Europe. After sketching the history of the two approaches, Möller goes on to discuss the possibilities and the limits of theories of fascism and of totalitarianism the light of recent research. As a conclusion, Möller pleads for intensifying the research into the workings of democracy, which he holds to be not only an academic task, but also a political necessity. (Vierteljahrshefte für Zeitgeschichte / FUB)
World Affairs Online