Author Index
In: The Blackwell Companion to Globalization, S. 729-731
21 Ergebnisse
Sortierung:
In: The Blackwell Companion to Globalization, S. 729-731
In: Der Parlamentarische Rat 1948-1949, S. 122-124
In: Thomas Hobbes, Leviathan oder Stoff, Form und Gewalt eines kirchlichen und bürgerlichen Staates, S. 173-192
Es leuchtet nicht ein, so der Verfasser, warum jemand, der wie Hobbes der Meinung ist, dass der Naturzustand verlassen werden muss, auf die staatsabsolutistische Position festgelegt sein müsse. Es gibt doch ein Drittes zwischen Naturzustand und Leviathan, nämlich die gemäßigte konstitutionelle Herrschaft; in ihr ist die Gewaltausübung nicht vorgabenfreie schöpferische Ordnungssetzung aus dem normativen Nichts heraus, sondern gesetzlich gebunden und institutionell domestiziert. Es gibt viele Organisationsformen gemäßigter Herrschaft, eine Vielfalt von Mäßigungsinstrumenten, normativen Vorgaben und institutionellen Bindungen: da ist an individuelle Grundrechte zu denken, die staatlichem Handeln eine Grenze ziehen, an vernunftrechtliche oder kontraktualistisch begründete Gerechtigkeitsprinzipien, aber auch an den Konstitutionalismus, der den Gesetzgeber an die Verfassung bindet, an das Prinzip der Rechtsstaatlichkeit und an die Gewaltenteilung. Hobbes hat all diese Mäßigungsinstrumente explizit oder implizit verworfen, sein Leviathan ist weder ein Verfassungsstaat noch ein Rechtsstaat, denn er lehnt sowohl die Verfassungsbindung als auch die Gesetzesbindung des Souveräns ab und betrachtet jede Form von Gewaltenteilung als schweren ordnungspolitischen Fehler. (ICF2)
In: Der Parlamentarische Rat 1948-1949, S. 175-184
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 1841-1857
"Im Zuge der Auseinandersetzung um nachhaltigere Naturnutzungsformen werden Flusseinzugsgebiete als Einheiten eines integrierten Managements von Land- und Wasserressourcen auf europäischer und internationaler Ebene propagiert. Der Beitrag wendet Oran Young's institutionalistische Analyse von Umweltregimen auf das Flussgebiete an (institutional fit, scale and interplay, Young 2002), kombiniert mit Einsichten aus der STI-Forschung (science, technology, innovation) zur Kopplung zwischen Wissenschaft und anderen gesellschaftlichen Akteuren. Die empirische Analyse vergleicht 30 Flussgebietsinitiativen in 22 Ländern, die sich an dem UNESCO-Programm 'Hydrology, Life, Environment and Policy' (HELP) beteiligen, mit dem Ziel, die Kommunikation zwischen Wissenschaft, Politik, Verwaltung und Interessengruppen ('Stakeholder Dialogue') im Flussgebietsmanagement effektiver zu gestalten. Die Datengrundlage bilden Selbstdarstellungen in HELP-Anträgen und Websites und ca. 20 Interviews mit regionalen Experten. Die vorläufigen Ergebnisse zeigen, dass das Konzept des Flussgebietsmanagements international breit diffundiert ist, aber der Grad der Institutionalisierung nach Ländern noch große Unterschiede aufweist. Es wird eine Typologie der Flussgebietsinitiativen erstellt und darüber hinaus analysiert, wie das 'boundary-management' zwischen Wissenschaft, Politik und Stakeholdern gestärkt werden kann." (Autorenreferat)
In: Социально-экономические проблемы развития рыночной экономики: cборник научных трудов, S. 80-93
Article about the prospects of regional economic governance in Russia. The author analyzes the problems and contradictions arising in the implementation of government economic policy on the basis of the methodology of general systems theory and the theory of self-organization.
In: Гражданское общество и государство в современной России: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, S. 173-176
The article is about problems of formation the non-state sector of social work in Russia. The author analyzes the specificity of functioning non-state sector of social work. Particular attention is paid to the characteristics of public formations the non-state sector as subjects of social work.
In: Ukrainian Sociological Review 2006-2007, S. 45-57
The pseudo-alternative nature of the forthcoming presidential election in Russia is a logical out come of the vertical of power and influence that has been formed for many years in this state. Starting from that pre supposition, the author analyzes the public opinion dynamics among Russian citizens relative to the assumed criteria of choice as to a presidential contender on behalf of the party in power (i.e. "winner"), on the one hand, as well as the electoral intentions and expectations of the population, on the other hand. Based on this analysis, the author concludes that the interdependence between the functions of the ruling clique and the masses may change as a result of a transition from a "procedural" to an historical choice. A new structure of society characterized by a gradual weakening of the highest ranks can pave the way for modern patterns of two-sided dependencies in the future.
In: Гражданское общество и государство в современной России: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, S. 249-255
The article is about the specifics of political control as a form of social control. The author analyzes the practice of political control, identifies social control methods which applicable to the various objects. Particular attention is paid to the mechanisms of solving social problems arising in the process of implementation political control.
In: Loccumer Protokolle, S. 207-223
This article discusses the effects of the separation of functions in basic income support, as found in the evaluation according to paragraph 6c of Social Code II (SGB II), in which the efficiency of 'ARGE' administration associations and 'opting' municipalities was compared. The article considers the development of separated service functions, the organisation of the service process within the scope of SGB II, the governance of separated functions, and the organisation of the service processes at the interfaces to further social legislation in the Federal Employment Agency's (BA) and municipalities' areas of responsibility. The separation of functions constitutes a model of implementation not legally intended, which contradicts structurally a previously central aim of reform, namely a unique provider of services. The author concludes that the extent of cooperation between service providers, within the scope of SGB II and beyond, depends on the locally operating decision-makers. In general, there is a contradiction between the welfare-state-oriented logic of SGB II and the economic logic of SGB III. In the light of the BA's focus on fiscal efficiency, the author perceives a danger of 'the economic logic predominating and potentially disadvantaging hard-to-place employment-seeking persons, or of long-term and holistic integration strategies remaining under-developed'. (IAB)
In: Loccumer Protokolle, S. 307-315
In the context of research on the organisational implementation of the Social Code II (SGB II), the research area 2 'implementation and governance analysis' has conducted extensive analyses of the conception and execution of policy measures. This article comments the results and supplements them by analyses of the Institute for Employment Research (IAB) in the context of general impact research in the scope of SGB II. The author concludes that a relatively uniform understanding of SGB II services emerges across boundaries of organisation models. Across models, there are difficulties in the allocation of persons to measures and the individual design of the service process, which corresponds to the heterogeneity of the clientele. Awareness of these processes must be raised in research and practise. (IAB)