Suchergebnisse
Author Index
In: The Blackwell Companion to Globalization, S. 729-731
5. Das alliierte Memorandum vom 22. November 1948
In: Der Parlamentarische Rat 1948-1949, S. 122-124
Vertrag, Souveränität, Repräsentation: zu den Kapiteln 17 bis 22 des Leviathan
In: Thomas Hobbes, Leviathan oder Stoff, Form und Gewalt eines kirchlichen und bürgerlichen Staates, S. 173-192
Es leuchtet nicht ein, so der Verfasser, warum jemand, der wie Hobbes der Meinung ist, dass der Naturzustand verlassen werden muss, auf die staatsabsolutistische Position festgelegt sein müsse. Es gibt doch ein Drittes zwischen Naturzustand und Leviathan, nämlich die gemäßigte konstitutionelle Herrschaft; in ihr ist die Gewaltausübung nicht vorgabenfreie schöpferische Ordnungssetzung aus dem normativen Nichts heraus, sondern gesetzlich gebunden und institutionell domestiziert. Es gibt viele Organisationsformen gemäßigter Herrschaft, eine Vielfalt von Mäßigungsinstrumenten, normativen Vorgaben und institutionellen Bindungen: da ist an individuelle Grundrechte zu denken, die staatlichem Handeln eine Grenze ziehen, an vernunftrechtliche oder kontraktualistisch begründete Gerechtigkeitsprinzipien, aber auch an den Konstitutionalismus, der den Gesetzgeber an die Verfassung bindet, an das Prinzip der Rechtsstaatlichkeit und an die Gewaltenteilung. Hobbes hat all diese Mäßigungsinstrumente explizit oder implizit verworfen, sein Leviathan ist weder ein Verfassungsstaat noch ein Rechtsstaat, denn er lehnt sowohl die Verfassungsbindung als auch die Gesetzesbindung des Souveräns ab und betrachtet jede Form von Gewaltenteilung als schweren ordnungspolitischen Fehler. (ICF2)
4. Der kleine Parteitag der SPD in Hannover und das alliierte Memorandum vom 22. April 1949
In: Der Parlamentarische Rat 1948-1949, S. 175-184
Nature-society interaction: an agenda for STI Research
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 1841-1857
"Im Zuge der Auseinandersetzung um nachhaltigere Naturnutzungsformen werden Flusseinzugsgebiete als Einheiten eines integrierten Managements von Land- und Wasserressourcen auf europäischer und internationaler Ebene propagiert. Der Beitrag wendet Oran Young's institutionalistische Analyse von Umweltregimen auf das Flussgebiete an (institutional fit, scale and interplay, Young 2002), kombiniert mit Einsichten aus der STI-Forschung (science, technology, innovation) zur Kopplung zwischen Wissenschaft und anderen gesellschaftlichen Akteuren. Die empirische Analyse vergleicht 30 Flussgebietsinitiativen in 22 Ländern, die sich an dem UNESCO-Programm 'Hydrology, Life, Environment and Policy' (HELP) beteiligen, mit dem Ziel, die Kommunikation zwischen Wissenschaft, Politik, Verwaltung und Interessengruppen ('Stakeholder Dialogue') im Flussgebietsmanagement effektiver zu gestalten. Die Datengrundlage bilden Selbstdarstellungen in HELP-Anträgen und Websites und ca. 20 Interviews mit regionalen Experten. Die vorläufigen Ergebnisse zeigen, dass das Konzept des Flussgebietsmanagements international breit diffundiert ist, aber der Grad der Institutionalisierung nach Ländern noch große Unterschiede aufweist. Es wird eine Typologie der Flussgebietsinitiativen erstellt und darüber hinaus analysiert, wie das 'boundary-management' zwischen Wissenschaft, Politik und Stakeholdern gestärkt werden kann." (Autorenreferat)
Проблемы формирования негосударственного сектора социальной работы
In: Гражданское общество и государство в современной России: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, S. 173-176
The article is about problems of formation the non-state sector of social work in Russia. The author analyzes the specificity of functioning non-state sector of social work. Particular attention is paid to the characteristics of public formations the non-state sector as subjects of social work.
Обусловленность политического контроля в современном обществе
In: Гражданское общество и государство в современной России: Материалы Всероссийской научно-практической конференции, S. 249-255
The article is about the specifics of political control as a form of social control. The author analyzes the practice of political control, identifies social control methods which applicable to the various objects. Particular attention is paid to the mechanisms of solving social problems arising in the process of implementation political control.
Fertility transition in China: causes and trends
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 412-429
"Decentralised policy formation and implementation is one of the salient features of China's family planning programme that is the most important driving force of China's fertility transition. This paper reviews the differentials in local policy and programmes, and examines their effects on patterns of fertility transition across China. Major consequences of the differential fertility transition, such as varied processes of population ageing and labour force supply etc. at provincial level, are then discussed. The author argues that the success of government population policy to a large extent is determined by socio-economic and cultural factors. On the other hand, regional demographic patterns have profound impact on China's regional and rural-urban differences in terms of socio-economic development. Large scale migration is one of such examples." (author's abstract)
Exploring Serres' atlas, Hodges' knowledge domains and the fusion of informatics and cultural horizons
In: Social information technology: connecting society and cultural issues, S. 96-109
This chapter explores the extent to which selected writings of French philosopher Michel Serres and a health care model created by Brian Hodges in the UK can augment and inform the development of social informatics. The volume of Serres' output contrasts markedly with work devoted to Hodges' Health Career - Care Domains – Model. Since the concept of health is universal culturally, and informatics disciplines are emerging fields of practice characterised by indistinct boundaries in terms of theory, policy and practice, various ethnographic and cultural associations will be made. Placing Hodges' model and Serres' work together is not intended to suggest direct equivalence, other than the common themes this author intends to bring to the attention of the social informatics community. Central to the above, is the notion of holistic bandwidth, utilising Hodges' model as a tool to develop and disseminate socio-technical perspectives.
The Hong Kong factor in the Sino-Vatican relations
In: Religion und Politik in der Volksrepublik China, S. 201-223
"Sino-Vatican diplomatic relation was established in 1924 but was formally cut in 1951 with the expulsion of the Papal Nuncio Archbishop Riberi from China (Chen/Jiang 2003, 162-276). With Mao Zedong's emphasis an dass struggle and his intolerance toward ideological issues, religious idealism in China, including Catholicism, had to give way to the dialectical materialism of Marxist-Leninism and Maoist thought. Also Vatican represented a dass which Mao aimed to get rid of. Only after Deng Xiaoping initiated the modernization policy in 1978 and China began to merge from its isolation was there a possibility for a dialogue, with the view of establishing a Sino-Vatican Concordat. In the context of Vatican's Ostpolitik with Communist states, in 1981, Cardinal Casaroli, then Secretary of the State of the Vatican, made the first overture to China, aiming at normalizing the relationl. China frowned upon the Vatican's unilateral appointment of Bishop Dominic Deng Yiming in 1982, a released prisoner of conscience after 22-years imprisonment as the Archbishop of Guangzhou. By Beijing's order, contact had been temporaries suspended for a short while as retaliation. However, informal contact between the Vatican and China was resumed shortly thereafter, and progress was made. In November 1987, Zhao Ziyang, then Secretary General of the Chinese Communist Party (CCP), met Cardinal Jaime Sin of Manila in Beijing and they agreed to have their aides-de-camp threshing out more details to initiate formal Sino-Vatican negotiation. The meeting gave hope for heralding a new dawn in the Sino-Vatican rapprochement. Twenty years have passed (1987-2007). Since then, it seems the sun has set on the prospects for further dialogue, and that no rapprochement can be imagined for the near future. The change in the political landscape in the international arena and within China added new factors to the SinoVatican negotiation, including the Hong Kong issue. When old problems of appointing bishops have not been resolved, two new requests from Beijing add difficulties to the complexity of the negotiation. These are 1) the transference of the ecclesiastical power of administration to the civil authority in local dioceses and 2) demanding the Vatican to validate appointed bishops. Above all, the tensed Catholic-government relations in Hong Kong Special Administrative Region (HKSAR) is among other factors which caused international attention and it should prompt Beijing and the Vatican to reconsider serious about the dormant negotiation. This article aims at discussing 1) the role played by Hong Kong in the Sino-Vatican relations vis-ä-vis in the revival of the Chinese Catholic Church, and 2) the conflicting Catholic and government relations in Hong Kong Special Administrative Region. The research Eindings reflect on Hong Kong's political participation as viewed from the perspectives from China and the Vatican might throw some light on the Hong Kong Factor in the Sino-Vatican negotiation." (author's abstract)
Spracherwerb und Einreisealter: Die schwierigen Bedingungen der Bilingualität.
In: Migration und Integration., S. 202-229
Der Beitrag behandelt die theoretische Erklärung und empirisch feststellbare Bedeutung des Einreisealters für die Entstehung einer (kompetenten) Bilingualität. Im Hintergrund steht die theoretisch nahe liegende, aber umstrittene Hypothese, dass bestimmte soziale Bedingungen, die den Erwerb der einen Sprache fördern, den der anderen behindern, etwa weil sich im Alltag die entsprechenden Sprachumwelten räumlich, zeitlich und sozial meist deutlich verteilen. Beim Einreisealter kommt die - ebenfall umstrittene - Hypothese hinzu, dass es eine "kritische Periode" des Spracherwerbs gebe. In dem Beitrag wird ein theoretisches Modell für den Zweit- und Erstspracherwerb entwickelt und anhand von Daten des Sozio-Ökonomischen Panels empirisch untersucht. Die beiden wichtigsten Ergebnisse sind, dass es zum einen in der Tat einige Bedingungen des Spracherwerbs gibt, die den Erwerb beider Sprachen gegenseitig behindern, und dass das für das Einreisealter in einem besonderen Maße zutrifft, und zum anderen, dass es eine deutlich erkennbare "kritische Periode" beim Zweitspracherwerb gibt (etwa ab 13 Jahre). Die Entstehung der (kompetenten) Bilingualität wird damit von zwei Seiten her erschwert: Ein zu niedriges Einreisealter behindert den Erstspracherwerb, ein zu hohes den Zweitspracherwerb. Die praktische Schlussfolgerung für die Förderung der Bilingualität ist damit die möglichst frühzeitige Ermöglichung interethnischer Kontakte für den simultanen Zugang zu verschiedenen Sprachumgebungen in der Periode der höchsten Lernfähigkeit. (DIPF/Orig.).;;;"This contribution deals with the theoretical explanation and empirically observable impact of the age at immigration on the development of (competent) bilingualism. What is behind this, is the obvious, however also controversial, hypothesis that certain social conditions that foster the acquisition of one language impede the acquisition of the other one. This may be due to the fact that the respective day-to-day language environments often differ in terms of space, time and also socially. In addition, with regard to the age at immigration the - also controversial - hypothesis becomes important that there is a 'critical period' in language acquisition. In this article the author develop a theoretical model of second and first language acquisition and investigate it empirically with data of the socio-economic panel. The two most important results are that, first there are indeed certain conditions that mutually impede the acquisition of both languages and that this is especially true for age at immigration as one of these conditions, and second, that there is a clearly identifiable 'critical period' in second language acquisition (starting at about the age of 13). The development of (competent) bilingualism is thus hindered from two sides: a too low age at immigration obstructs first language acquisition whereas a too high age obstructs second language acquisition. The practical conclusion for enhancing bilingualism is then to allow for interethnic contacts at an early stage in order to provide simultaneous exposure to different language environments during the period when learning aptitude is highest." (author's abstract).
About the author
In: Vietnamese State Industry and the Political Economy of Commercial Renaissance, S. xxv-xxv
About the author
In: Labour Disputes and their Resolution in China, S. xiii-xiii