Suchergebnisse
Filter
Format
Medientyp
Sprache
Weitere Sprachen
Jahre
About the Author
In: Managing to the New Regulatory Reality, S. 335-336
Author Index
In: Judgement, Decision Making and Success in Sport, S. 189-199
§ 22 Die Spaltungsrichtlinie (6. Richtlinie)
In: Europäisches Unternehmens- und Kapitalmarktrecht
22. Analytic challenges in studying professional learning
In: Handbook of Communication in Organisations and Professions
Article 22. Withdrawal of reservations and of objections to reservations
In: Vienna Convention on the Law of Treaties, S. 321-336
[22] Freedom of Action for the Government. Knesset Foreign Affairs and Defense Committee Meeting, 15.1.1952
In: The Reparations Controversy
Gibt es eine spezifische Europa-Kompetenz?
In: Das Europa der Europäer: über die Wahrnehmungen eines politischen Raums, S. 191-207
Ein besonderes Problem der politischen Meinungs- und Einstellungsforschung stellt der Informations- und Wissensstand der befragten Bürger dar. Der Beitrag widmet sich diesem Problem auf dem Gebiet der Grundeinstellung zu Europa. Die Analyse erfolgt auf der Basis von semi-direktiven Interviews, die über einen Zeitraum von zwei Jahren hinweg wiederholt an einer möglichst gegensätzlichen Auswahl von 22 Personen durchgeführt wurde. Nach Bemerkungen zu Fachkompetenz-Tests, geht der Autor auf die Meinungsbildung im Fall des Europäischen Verfassungsvertrages ein und widmet sich abschließend dem Problem von fachlicher Inkompetenz und statusbedingter Kompetenz. (ICB2)
"Idee statt Rotstift": praxisorientierte Ergebnisse und Thesen zur Übernahme öffentlicher Aufgaben durch bürgerschaftliches Engagement
In: Der konsultative Staat: Reformpolitik und Politikberatung ; Festschrift für Bernhard Blanke, S. 271-292
Im vorliegenden Beitrag wird versucht, Projekte kommunalen Bürgerengagements zunächst in den aktuellen gesellschaftspolitischen Diskussionszusammenhang einzuordnen. Darauf aufbauend wird die Konzeption skizziert, die einer empirischen Evaluationsstudie über 22 Projekte kommunalen Bürgerengagements zugrunde liegt. Deren Ergebnisse werden anschließend in 14 praxisnahen und anwendungsorientierten Thesen im Sinne eines Best Practice-Leitfadens für Projekte gebündelt, die versuchen, bislang staatlich organisierte Aufgaben durch kommunales Bürgerengagement zu übernehmen. Abschließend werden die Ergebnisse mit Blick auf die eingangs skizzierte gesellschaftspolitische Diskussion resümiert. (ICE2)
More organization with fewer people
In: Nordic civil society at a cross-roads: transforming the popular movement tradition, S. 73-107
"The question of declining numbers has been central in discussions about contemporary change in political parties, civil society and social movements. The usual interpretation of this phenomenon is that it occurs because of individualization. Another interpretation is that the collective action as such has changed and resembles action in primary groups rather than in organizations and it is, in some way a victory over the iron law of oligarchy. In this article the author argues that it is instead the institution of membership that is disappearing, not just members. The author argues that, due to changes in the patterns of resource mobilization, from members to other organizations, the institution of membership as a form of affiliation is on the decline. The result of this change can be summed up as 'more organization with fewer people', in other words, the transformation to - and the creation of - a new type of organization that can be described as an intertwining of foundation and profession instead of as an intertwining of association and broad segments of the population that characterized old social movement organizations and mass political parties. The author discusses some social and political consequences of this Janus-faced change, especially the creation of new boundaries of exclusion and the new unstructured power fields (or open spaces) that open up and where new social innovations can find rich soil and new organizations can emerge." (author's abstract)
"In Vielfalt geeint" - Europa und seine Sprachen
In: Die Identität Europas - Was ist "europäisch"?, S. 119-136
Die EU führt auf Initiative des Europäischen Parlaments eine Reihe von Maßnahmen zur Förderung und zum Schutz der Regional- und Minderheitensprachen Europas durch. So findet etwa eine finanzielle Unterstützung des Europäischen Büros für Sprachminderheiten und des Informationsnetzes "Mercator" statt. Außerdem gewährt die EU Unterstützungen für praktische Initiativen zum Schutz und zur Förderung von Regional- und Minderheitensprachen, vor allem im Unterrichtswesen. Die EU bleibt mit Art. 22 der Grundrechte-Charta nach Meinung des Autors jedoch unter dem Niveau, das der Europarat mit seinen Konventionen zum Schutz der Minderheitssprachen, namentlich der Charta der Regional- und Minderheitensprachen von 1992 und der Rahmenkonvention zum Schutz nationaler Minderheiten von 1995, vorgegeben hat. Besondere Rechte für die Sprecher von Minderheitensprachen sind in der Grundrechte-Charta nämlich nicht vorgesehen. Der Autor beleuchtet in seinem Beitrag die Handhabung der offiziellen Sprachen in der EU, die Aufgaben des Ressorts für Mehrsprachigkeit in der Europäischen Kommission sowie die Perspektiven für eine einheitliche Verkehrssprache in der Europäischen Union. (ICI2)
The establishment of the final borders of the EU
In: De-bordering, re-bordering and symbols on the European boundaries, S. 115-126
"The author raises the question of Europe's boundaries in the process of European integration. The debate is both of a symbolic and pragmatic nature, and can be observed not only among European nations but also elites." (Abstract)
Функционализация анализа рынка в маркетинге
In: Омский экономический форум: материалы международной научно-практической конференции, S. 139-143
Article on the role of the segmentation of the environment in the planning of marketing activities. Pre-crisis marketing in the first place put on the importance of marketing communications function. The author proves the thesis about the importance of the analysis of the market environment as an essential condition of effective marketing.
Protection and the civil-military interface
In: Globale Herausforderungen - globale Antworten: eine wissenschaftliche Publikation des Bundesministeriums für Landesverteidigung und Sport, S. 437-447
"In this paper, the author shall argue that the changed nature of armed conflict demands the Implementation of two tasks: the apprehension and punishment of the evildoers and the protection of the innocent. Both aim at the same final objective - the reduction and elimination of violent conflicts. But they require different techniques and instruments. The prosecution of perpetrators requires criminal justice mechanisms. The protection of civilian people needs combat capable military troops. Both are facilitated by a smooth, efficient, reliable, reciprocal and mutually trusted interface between military, civilian and criminal justice components of a whole-of-intervention protection agenda. They require active and dose collaboration between governmental, intergovernmental and nongovernmental actors; between local, national, regional and global actors; and between military, police, civilian and humanitarian actors. They also denote a connected agenda from preventing to managing, muting and resolving conflict through governance institutions. Consequently, unlike set-piece battles between armies of enemy states where war-fighting can be isolated from diplomacy and judged on its own results (victory, stalemate or defeat on the battlefield), the success of military missions for protection of civilians is woven more seamlessly into the civilian components of the integrated agenda. This too calls for an appreciation of the complementary roles at the civil-military interface. The argument proceeds in eight parts. The author will begin by mapping the changing security landscape in general since 1945, then spend some time on the changes in peacekeeping in particular. The responsibility to protect (Ren discussed in its three components of prevention, intervention and rebuilding before looking at the parallel responsibility to prosecute. In the last two sections the author examines regional peacekeeping and then focus on Afghanistan as a specific illustration of many of the arguments." (author's abstract)