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Frauen.Leben.Linz: eine Frauen- und Geschlechtergeschichte im 19. und 20. Jahrhundert
In: Historisches Jahrbuch der Stadt Linz 2013
Frauen bewegen Politik: Österreich 1848 - 1938
In: Studien zur Frauen- und Geschlechterforschung 10
Industrie und Zwangsarbeit im Nationalsozialismus: Mercedes Benz - VW - Reichswerke Hermann Göring in Linz und Salzgitter
In: Studien zur Gesellschafts- und Kulturgeschichte 13
Populismus: Ideologie und Praxis in Frankreich und Österreich
In: Studien zur Gesellschafts- und Kulturgeschichte 12
World Affairs Online
Vom "Reich der Freiheit ...": Liberalismus - Republik - Demokratie ; 1848 - 1998
In: Passagen Gesellschaft
Frau Biedermeier auf den Barrikaden: Frauenleben in der Wiener Revolution 1848
In: Österreichische Texte zur Gesellschaftskritik 49
Wirklich tüchtige und würdige Genossinnen
In: Zukunft: die Diskussionszeitschrift für Politik, Gesellschaft und Kultur, Heft 2, S. 16-19
ISSN: 0044-5452
Rezension: Ilse Lenz (Hrsg.), 2008: Die Neue Frauenbewegung in Deutschland. Abschied vom kleinen Unterschied. Eine Quellensammlung
In: Gender: Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, Band 2, Heft 2, S. 149-151
ISSN: 2196-4467
Schreiben über eine Fremde. Therese Schlesinger (1863 Wien – 1940 Blois bei Paris): Vom Gemeintsein im Bild der Vergangenheit ; Writing about a Stranger. Therese Schlesinger (1863 Vienna – 1940 Blois): Vom Gemeintsein im Bild der Vergangenheit
This article addresses theories and methods of writing biography with regard to Walter Benjamin's metaphor of »recognizing the image of the past as one's own concern«. The author reflects on »recognizing« herself in the historical image and in the work of Therese Schlesinger. Tracing the biography of the Jewish-Austrian feminist, social democrat and member of parliament, who was forced into exile by the National Socialist takeover in 1938, the author refuses to limit the reading of Schlesinger's biography to a single historicist narrative. Gabriella Hauch argues that we must look for narrative fissures and gaps to make visible the multi-dimensional tangle of cause and effect in biographical research. ; This article addresses theories and methods of writing biography with regard to Walter Benjamin's metaphor of »recognizing the image of the past as one's own concern«. The author reflects on »recognizing« herself in the historical image and in the work of Therese Schlesinger. Tracing the biography of the Jewish-Austrian feminist, social democrat and member of parliament, who was forced into exile by the National Socialist takeover in 1938, the author refuses to limit the reading of Schlesinger's biography to a single historicist narrative. Gabriella Hauch argues that we must look for narrative fissures and gaps to make visible the multi-dimensional tangle of cause and effect in biographical research.
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Welches Jahrhundert wird uns gehören?: Frauen - Feminismus - Öffentlichkeit
In: Wahnsinnsweiber? Weiberwahnsinn? Wer braucht Feminismus?: erweiterte Dokumentation des 6. Linzer AbsolventInnentages, S. 7-27
"Unter dem Titel 'Welches Jahrhundert wird uns gehören? Frauen - Feminismus - Öffentlichkeit' führt uns Gabriella Hauch auf einen historischen Streifzug der Aktivitäten frauenbewegter Frauen in Europa seit der Französischen Revolution. Sie geht dabei insbesondere der Bedeutung von Mannsein und Frausein für Aus- und Einschluß in verschiedenen gesellschaftlichen Bereichen nach und zeigt sowohl Art und Weise sowie Inhalt der Aktivitäten von Frauen in der Öffentlichkeit auf, als auch deren Auswirkungen insbesondere auf die Gestaltung der Geschlechterverhältnisse." (Autorenreferat)
Geschlecht und Politik in der Freiheitlichen Partei Österreichs 1986 bis 2000 ; Gender and Politics in the Austrian Freedom Party (FPÖ) 1986-2000
The author bases her gender specific analysis of ehe party politics of the Freiheitliche Partei Österreichs (FPÖ) and of the staging of the party's public appearances since the beginning of Jörg Haiders chairmanship in 1986 on two assumptions. She defines the FPÖ as a (national- or right-wing-) populist party and she focuses on situations of crisis as a common denominator in the development of populism and gender relations. Populist politics, just like gender relations, result and produce crises on different social levels, which are characteristic for the situation of Austrian society at the turn of the 21st century. The FPÖ is by tradition a male party, which has become apparent in the recruitment strategies for its leading elites in male Student corporations and the populist content of its politics, which concentrated on male-orientated topics such as hate of foreigners and public security. At the national elections this resulted in a voter-gender gap of 11 %. This means, that it were Austrian women, who in recent years prevented the FPÖ to become the largest party in Austria. The FPÖ tried to react with a variety of strategies: on the personal level women acquired in leading positions, and on the political level the FPÖ made the crucial specifically female contradiction, namely to integrate jobs and familywork, one of the focal points of their campaigns. By doing so they tried, even by recurring to countless contradictory arguments and demands, to maximize their female votes at all cost, which is one of the major characteristics of populism. ; The author bases her gender specific analysis of ehe party politics of the Freiheitliche Partei Österreichs (FPÖ) and of the staging of the party's public appearances since the beginning of Jörg Haiders chairmanship in 1986 on two assumptions. She defines the FPÖ as a (national- or right-wing-) populist party and she focuses on situations of crisis as a common denominator in the development of populism and gender relations. Populist politics, just like gender relations, result and produce crises on different social levels, which are characteristic for the situation of Austrian society at the turn of the 21st century. The FPÖ is by tradition a male party, which has become apparent in the recruitment strategies for its leading elites in male Student corporations and the populist content of its politics, which concentrated on male-orientated topics such as hate of foreigners and public security. At the national elections this resulted in a voter-gender gap of 11 %. This means, that it were Austrian women, who in recent years prevented the FPÖ to become the largest party in Austria. The FPÖ tried to react with a variety of strategies: on the personal level women acquired in leading positions, and on the political level the FPÖ made the crucial specifically female contradiction, namely to integrate jobs and familywork, one of the focal points of their campaigns. By doing so they tried, even by recurring to countless contradictory arguments and demands, to maximize their female votes at all cost, which is one of the major characteristics of populism.
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Ein- und Ausschluß: die Kategorie "Geschlecht" in politischen Handlungsfeldern
In: Vom "Reich der Freiheit ...": Liberalismus - Republik - Demokratie 1848-1998, S. 53-72
Die Verfasserin thematisiert die Wirkungsmacht der Kategorie Geschlecht hinsichtlich von Ausschluss und Einschluss von Männern und Frauen in Politik, Macht und Öffentlichkeit im Kontext des Aufbrechens politischer und gesellschaftlicher Verhältnisse in den Revolutionsmonaten der Jahre 1848/49. Die ambivalente Sicht auf weibliche Wehr- und Politikfähigkeit beantworteten revolutionäre Frauen in Wien, Berlin und Prag mit der Gründung demokratischer Frauenvereine. 1848 war somit das Ursprungsjahr weiblichen Widerstandes gegen die Ausschließung von Frauen aus den politischen Strukturen der Moderne, ein Widerstand, der auch 150 Jahre später noch aktuell ist. (ICE)
"Wir hätten ja gern die ganze Welt beglückt": Politik und Geschlecht im demokratischen Milieu 1848/49 ; "We would have loved to make the whole world glad": Politics and Gender within the Democratic Circles in the Revolution of 1848
The construction of the bourgeois gender relations marked the political dimensions of the Revolution of 1848, which was accepted as a common project by contemporary free women and men. The analysis of the complexity of politics requires - in the sense of a "new political history" - not only the consideration of the socio-economic context, of legal structure contexts, but also of the social milieu and of social relations and life-stories. This article deals with gender-specific ambivalences of democratic politics in 1848 with a special focus on social networks, constituted by male and female activists. This makes clear that in the context of exceptional cases e. g. the revolution in Vienna women were able to cross the boundaries of the inability to participate in institutionalized politics often ascribed to women. The Wiener Demokratische Frauenverein (Viennese democratic women's club) was accepted within the democratic milieu as a equal partner and was integrated in the process of the creation of a central committee of the political clubs, the Zentralausschuß der politischen Vereine. ; The construction of the bourgeois gender relations marked the political dimensions of the Revolution of 1848, which was accepted as a common project by contemporary free women and men. The analysis of the complexity of politics requires - in the sense of a "new political history" - not only the consideration of the socio-economic context, of legal structure contexts, but also of the social milieu and of social relations and life-stories. This article deals with gender-specific ambivalences of democratic politics in 1848 with a special focus on social networks, constituted by male and female activists. This makes clear that in the context of exceptional cases e. g. the revolution in Vienna women were able to cross the boundaries of the inability to participate in institutionalized politics often ascribed to women. The Wiener Demokratische Frauenverein (Viennese democratic women's club) was accepted within the democratic milieu as a equal partner and was integrated in the process of the creation of a central committee of the political clubs, the Zentralausschuß der politischen Vereine.
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"Revolutionäre im Schlafrock" und "Instrumente des Klassenkampfes": Konsumgenossenschaften in der österreichischen Arbeiterbewegung bis 1914
In: Arbeiterbewegung in Österreich und Ungarn bis 1914: Referate des österreichisch-ungarischen Historikersymposiums in Graz vom 5. bis 9. September 1986, S. 216-226
Die Anfänge des Genossenschaftswesens und seine Verbindung zur Arbeiterbewegung werden beschrieben, wobei Parteitagsprotokolle der Sozialdemokraten als Quelle dienten. Zwei konkurrierende Tendenzen konnten bei den ersten Selbsthilfegenossenschaften ausgemacht werden: die "kleinbürgerlich-restaurative", die die zunehmende Proletarisierung des Mittelstandes, der Kleingewerbetreibenden und Handwerker im aufstrebenden Kapitalismus verhindern will; und die "proletarisch-sozialistische", die Konsumvereine als Organe des Proletariats ansieht und auf diesem wirtschaftlichen Gebiet die kapitalistische Wirtschaftsordnung und ihre Auswirkungen mildern bzw. unterhöhlen will. Die ablehnende Haltung in den ersten Arbeitervereinigungen setzte sich auch in den Parteitagsdiskussionen der österreichischen Sozialdemokratie fort, erst 1903 gab es einen offiziellen Kurswechsel und seit 1909 galten die Konsumgenossenschaften als ein "gleichwertiger Hebel im Befreiungskampf der klassenbewußten Arbeiterschaft neben politischen und gewerkschaftlichen Aktionen". Da Konsumvereine einen beinahe ausschließlich von Frauen ausgeführten Bereich berühren, wurde auf Unverständnis, Desinteresse und Geringschätzung von "Frauenfragen" zu dieser Zeit innerhalb der organisierten Arbeiterbewegung Österreichs hingewiesen. (HRS)