Der Verfasser untersucht die Zusammenhänge zwischen Nation, Kultur, Identität und Staatsbürgerschaft am Beispiel von Deutsch-TürkInnen. In einem ersten Schritt behandelt er die wechselnden Bestimmungen der Gesetzgebung zur Staatsbürgerschaft und deren Auswirkungen auf Deutsch-Türkinnen. In einem zweiten Schritt wendet er sich Aspekten des so genannten "dritten Raums" zu. Dieser dient als Basis für die Konstruktion und Rekonstruktion der Identität transnationaler MigrantInnen. Abschließend fasst er die Diskussionen um Staatsbürgerschaft und nationale Identität zusammen. Er formuliert das Postulat, dass sich die Gesetzgebung zur Staatsbürgerschaft nicht auf vorgegebene kulturelle, sprachliche, religiöse oder ethnische Kriterien stützen darf. (ICE2)
"This chapter claims that there is a new social and political phenomenon in Europe, which comes into force along with the visibility of Islam in the public space. It argues that there are two simultaneously running processes regarding the changing nature of Euro-Islam, which seem to be antithetical: individualization of Islam versus institutionalization of Islam. The underlying assumption of the work is that while the processes of globalization seem to prompt younger generations with Muslim background, in particular 'Türkiyeli', to liberate themselves from the constraints of their patriarchal parental and community culture, western states as well as ethno-cultural and religious brokers tend to reify, or reinforce, the existing communal and religious boundaries. That is to say that the descendants of migrants seem to be torn between individualization and institutionalization of Islam. The chapter focuses on the ways in which Islam has recently been accommodated by the state in Germany, France, Belgium, the Netherlands and Switzerland." (author's abstract)