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The health of children and adolescents with a migration background in Germany - Results of the cross-sectional KiGGS Wave 2 study
In: Journal of health monitoring, Band 4, Heft 3, S. 7-29
ISSN: 2511-2708
Over a third (36.5%) of young people living in Germany have a migration background. Based on the data of the second follow-up to the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS Wave 2, 2014-2017), the health situation of 11- to 17-year-olds with and without a migration background is described using selected indicators. In order to account for the diversity among children and adolescents with a migration background, the health indicators used in this study are stratified by migration background but also by additional migration-related characteristics. In addition, the results from the various subgroups are also stratified by sociodemographic characteristics. No differences in self-assessed general health or the outpatient utilisation of paediatric and general medical services were identified between 11- to 17-year-olds with and without a migration background. However, migration-related differences were identified in health behaviour: whereas children and adolescents with a one- or two-sided migration background are more frequently overweight (including obesity), they consume risky amounts of alcohol less often than those of the same age without a migration background. Finally, the outcomes of the indicators also vary according to migration-related and sociodemographic characteristics.
Die Gesundheit von Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund in Deutschland - Querschnittergebnisse aus KiGGS Welle 2
In: Journal of health monitoring, Band 4, Heft 3, S. 7-29
ISSN: 2511-2708
Von den in Deutschland lebenden Minderjährigen haben über ein Drittel (36,5 %) einen Migrationshintergrund. Basierend auf den Daten der zweiten Folgeerhebung der Studie zur Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland (KiGGS Welle 2, 2014-2017) wird die gesundheitliche Lage von 11- bis 17-Jährigen mit und ohne Migrationshintergrund anhand ausgewählter Indikatoren beschrieben. Da Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund eine in sich vielfältige Gruppe darstellen, werden die Gesundheitsindikatoren nicht nur nach dem Vorliegen eines Migrationshintergrundes, sondern auch nach weiteren migrationsbezogenen Merkmalen stratifiziert. Darüber hinaus erfolgt in den einzelnen Subgruppen eine Differenzierung der Ergebnisse nach soziodemografischen Merkmalen. Im Hinblick auf die Selbsteinschätzung des allgemeinen Gesundheitszustandes sowie der ambulanten Inanspruchnahme pädiatrischer und allgemeinmedizinischer Leistungen bestehen keine Unterschiede zwischen den 11- bis 17-Jährigen mit und ohne Migrationshintergrund. Demgegenüber zeigen sich migrationsbezogene Unterschiede im Gesundheitsverhalten. Während Kinder und Jugendliche mit ein- sowie beidseitigem Migrationshintergrund häufiger als Gleichaltrige ohne Migrationshintergrund von Übergewicht (einschließlich Adipositas) betroffen sind, konsumieren sie seltener Alkohol in riskanten Mengen. Zudem konnte gezeigt werden, dass die Outcomes der untersuchten Indikatoren nach migrationsbezogenen und soziodemografischen Merkmalen variieren.
Gesundheitsberichterstattung zu Menschen mit Migrationshintergrund - Auswahl und Definition von (Kern-)Indikatoren
In: Journal of health monitoring, Band 4, Heft 3, S. 30-50
ISSN: 2511-2708
Im Rahmen des Projekts Improving Health Monitoring in Migrant Populations (IMIRA) wurde ein (Kern-)Indikatorenset zur Beschreibung der Gesundheit von Menschen mit Migrationshintergrund entwickelt. Die Recherche und Bewertung von Datenquellen im Bereich Migration und Gesundheit stellte dabei eine wesentliche Voraussetzung dar. Zunächst wurden vier Handlungsfelder mit entsprechenden Themenbereichen bestimmt und mögliche Indikatoren für die jeweiligen Themen definiert. Die Auswahl der Kernindikatoren basierte auf (1) einer systematischen Gegenüberstellung anerkannter Indikatorensysteme, (2) einer Bewertung der Public-Health-Relevanz, (3) Verständlichkeit sowie (4) Aussagekraft des Indikators und (5) der Verfügbarkeit (weitestgehend) repräsentativer Daten, mit denen die Vielfalt der Migrationsbevölkerung annähernd berücksichtigt werden kann. Ein interner und externer Abstimmungsprozess mit einem interdisziplinär zusammengesetzten Expertengremium führte zur Finalisierung des (Kern-)Indikatorensets. Insgesamt sind 25 Kernindikatoren ausgewählt worden; 41 Indikatoren wurden in einem "erweiterten" Indikatorenset dokumentiert. Vor dem Hintergrund der angestrebten Verbesserung der Einbindung von Menschen mit Migrationshintergrund in das Gesundheitsmonitoring am Robert Koch-Institut wird das (Kern-)Indikatorenset kontinuierlich weiterentwickelt. Dieses wird perspektivisch in ein Gesamtkonzept für eine regelmäßige, migrationsbezogene Gesundheitsberichterstattung integriert.
Health reporting on people with a migration background - Selection and definition of (core) indicators
In: Journal of health monitoring, Band 4, Heft 3, S. 29-48
ISSN: 2511-2708
As part of the project Improving Health Monitoring in Migrant Populations (IMIRA), a (core) set of indicators was developed to describe the health of people with a migration background. This work was underpinned by research into and assessment of relevant data sources in the field of migration and health. Initially, four fields of action were identified together with a number of associated topics and potential indicators for each of the area's individual topics. The choice of core indicators was based on (1) a systematic comparison of widely accepted indicator systems, (2) an assessment of public health relevance, (3) comprehensibility and (4) informative value, as well as (5) the availability of (largely) representative data that could properly account for the diversity of the migrant population. The (core) indicator set was finalised using an internal and external indicator development process that involved an interdisciplinary expert panel. This resulted in the selection of 25 core indicators; 41 additional indicators were documented as part of an 'extended' indicator set. The (core) set of indicators is to be continually developed in line with the work being undertaken to improve the integration of people with a migration background in the health monitoring conducted at the Robert Koch Institute. In the future, the indicator set is to be incorporated into an overall concept to regular, migration-related health reporting.
Verbesserung der Informationsgrundlagen zur Gesundheit von Menschen mit Migrationshintergrund: Projektbeschreibung und erste Erkenntnisse von IMIRA
In: Journal of health monitoring, Band 4, Heft 1, S. 49-61
ISSN: 2511-2708
Deutschland ist ein Einwanderungsland und fast ein Viertel der Bevölkerung hat einen Migrationshintergrund. Daher besteht zunehmend Bedarf an verlässlichen Informationen zur gesundheitlichen Situation von Menschen mit Migrationshintergrund. Dem Robert Koch-Institut kommt in diesem Kontext die Aufgabe zu, das Gesundheitsmonitoring auszubauen und Menschen mit Migrationshintergrund möglichst repräsentativ entsprechend ihrem Anteil in der Bevölkerung in Befragungs- und Untersuchungssurveys einzubeziehen. Der Gesundheitsstatus von Menschen mit Migrationshintergrund soll adäquat widergespiegelt werden, was bisher im Rahmen der repräsentativen Befragungsund Untersuchungssurveys des Robert Koch-Instituts für Erwachsene nur unzureichend gelungen ist. Daher wurde Ende 2016 das Projekt Improving Health Monitoring in Migrant Populations (IMIRA) initiiert, das auf die Erweiterung des Gesundheitsmonitorings des Robert Koch-Instituts auf Menschen mit Migrationshintergrund abzielt und langfristig deren Einbindung in die Gesundheitssurveys verbessern soll. Dies beinhaltet zum einen die Durchführung zweier Machbarkeitsstudien, in denen Zugangswege und Rekrutierungsstrategien im Rahmen von Befragungsstudien getestet und Maßnahmen zur Überbrückung von Sprachbarrieren in Untersuchungssurveys entwickelt wurden. Zur Erweiterung der Gesundheitsberichterstattung zu Migration und Gesundheit werden ein Berichtskonzept und ein Kernindikatorensatz entwickelt und zudem (Sekundär-)Datenquellen auf ihre Nutzbarkeit geprüft. Ebenso ist die Überprüfung und Weiterentwicklung relevanter migrationsspezifischer Erhebungsinstrumente und Indikatoren sowie eine intensivierte Vernetzung mit relevanten Akteurinnen und Akteuren vorgesehen.
Improving the information base regarding the health of people with a migration background: Project description and initial findings from IMIRA
In: Journal of health monitoring, Band 4, Heft 1, S. 46-57
ISSN: 2511-2708
Germany is an immigration country and nearly a quarter of its population has a migration background. Thus, there is increasingly a need for reliable information on the health situation of people with a migration background. The Robert Koch Institute is in charge of expanding its health monitoring to improve the representation of people with a migration background in interview and examination surveys. Studies adequately need to reflect the health status of people with a migration background and currently the Robert Koch Institute's representative interview and examination surveys for adults do not fully achieve this. At the end of 2016, therefore, the Improving Health Monitoring in Migrant Populations (IMIRA) project was initiated aiming to expand the Robert Koch Institute's health monitoring to people with migration background and improve their involvement in health surveys in the long-term. This includes carrying out two feasibility studies to test strategies to reach and recruit people with migration background for interview surveys and develop measures to overcome language barriers in examination surveys. In order to expand health reporting on migration and health, a reporting concept and a core indicator set will be developed and the potential of (secondary) data sources will be tested. Furthermore, plans foresee the testing and further development of relevant specific migration sensitive survey instruments and indicators, as well as increasing networking with relevant stakeholders.
From peer to peer: Reaching migrants from sub-Saharan Africa with research on sexual health utilizing community-based participatory health research
In: Survey methods: insights from the field, S. 1-10
ISSN: 2296-4754
Migrants from sub-Saharan Africa (misSA) in Germany are disproportionally affected by HIV. To develop targeted interventions, it is necessary to
collect data on knowledge, attitudes, behaviour and practices (KABP) regarding HIV and sexual health. However, misSA are difficult to reach and
to sample: a) it is unknown how many people with an African migration background are living in Germany, and b) HIV and sexual health topics are
highly stigmatized in these communities. We utilized a community-based participatory health research approach to develop a study protocol and
conducted a KABP survey on HIV and sexual health among misSA in six German cities between 2015 and 2016. A convenience sample of 2,879
participants was recruited by 99 trained peer researchers through outreach in their local communities. Due to steering of recruitment, the study
population reflected the official registered misSA population well and was diverse in terms of sociodemographic characteristics. Peer researchers
mainly recruited participants that were similar to themselves with regard to gender, age and regions of origin. Male and younger peer researchers
more often recruited participants from vulnerable sub-groups like migrants with a probably undocumented legal status who could not have been
reached by probability sampling based on population registers.