Suchergebnisse
Filter
Akteurkonstellationen und Netzwerke in der Politikentwicklung
In: Lehrbuch der Politikfeldanalyse 2.0, S. 191-219
Der akteurzentrierte Institutionalismus betont in der Analyse einer öffentlichen Politik insbesondere die strukturellen Positionen, die institutionellen Kontexte sowie Handlungsorientierungen und Interaktionsformen der beteiligten Akteure. Ausgehend von dieser Grundperspektive geht der Verfasser auf die spezifischen Typen, Konstitutionsbedingungen und Binnenstrukturen von Akteuren ein. Sodann wird untersucht, welche Positionen sie in den typischen Konfigurationen einer öffentlichen Politik einnehmen können. Weiter ist von Interesse, welche Grundtypen von Interessen- und Konfliktkonstellationen hier auftreten und wie diese analysiert werden können. Abschließend wird gezeigt, wie komplexe Beziehungsstrukturen im Politikprozess präzise beschrieben, visualisiert und im Hinblick auf ihre Wirkung auf den Handlungszusammenhang bestimmt und erklärt werden können. (ICE2)
Die Analyse politischer Netzwerke: Konturen eines expandierenden Forschungsfeldes
In: Politiknetzwerke, S. 7-27
Komplexität, politische Steuerung, und evidenz-basiertes Policy-Making
In: Die Zukunft der Policy-Forschung: Theorien, Methoden, Anwendungen, S. 55-70
"Volker Schneider beginnt seinen Beitrag mit der Beschreibung einer Paradoxie. Obwohl die Policy-Forschung dauernd neue Erkenntnisse produziert, werden diese von der Politik kaum nachgefragt. Das Auseinanderklaffen von Anspruch und Wirklichkeit der Policy-Forschung wird auf drei mögliche Ursachen hin diskutiert, und zwar erstens dieÜberkomplexität von Gesellschaften, zweitens die Restriktionen interessen- und machtbasierter Politik, und drittens die Empirieferne und methodische Unterentwicklung der Sozial- und Politikwissenschaft. Das Ergebnis lautet, dass die Gründe für die mangelnde Nachfrage policy-analytischer Forschung woanders liegen, nämlich erstens in den geringen Zeitfenstern für empirisch fundiertes und quasi-experimentelles politisches Entscheiden, das im mediengerecht angeheizten demokratischen Wettbewerb auch noch künstlich unter Zeit- und Leistungsdruck gesetzt werde, und zweitens dem gesellschaftlichen Misstrauen gegenüber wissenschaftlich generierten Lösungen, dem durch die zunehmende Kommerzialisierung der Wissenschaft Vorschub geleistet werde. Schließlich plädiert Schneider für die Entschleunigung und Entkommerzialisierung der Politik, um dann doch noch eine evidenzbasierte Policy-Forschung empfehlen zu können, mit der er einerseits am Anspruch der Überlegenheit wissenschaftlich generierten Wissens festhält, andererseits jedoch auch die Notwendigkeit des experimentellen Testens wissenschaftlich vorformulierter Lösungen betont." (Autorenreferat)
Information Exchange in Policy Networks
In: American journal of political science, Band 56, Heft 3, S. 731-744
ISSN: 1540-5907
Information exchange in policy networks is usually attributed to preference similarity, influence reputation, social trust, and institutional actor roles. We suggest that political opportunity structures and transaction costs play another crucial role and estimate a rich statistical network model on tie formation in the German toxic chemicals policy domain. The results indicate that the effect of preference similarity is absorbed by institutional, relational, and social opportunity structures. Political actors choose contacts who minimize transaction costs while maximizing outreach and information. We also find that different types of information exchange operate in complementary, but not necessarily congruent, ways.
Information Exchange in Policy Networks
In: American journal of political science: AJPS, Band 56, Heft 3, S. 731-745
ISSN: 0092-5853
Power Games in Space: The German High-Tech Strategy and European Space Policy
In: Innovation Policy and Governance in High-Tech Industries, S. 177-200
Institutional communication revisited: Preferences, opportunity structures and scientific expertise in policy networks
Information exchange in policy networks is usually attributed to preference similarity, influence reputation, social trust and institutional actor roles. We suggest that political opportunity structures and transaction costs play another crucial role and estimate a rich statistical network model on tie formation in the German toxic chemicals policy domain. The results indicate that the effect of preference similarity is absorbed by other determinants while opportunity structures indeed have to be taken into account. We also find that different types of information exchange operate in complementary, but not necessarily congruent, ways.
BASE
Punctuations and displacements in policy discourse ; the climate change issue in Germany 2007-2010
This paper assesses the impact of large events such as the financial crisis in 2008 and the Copenhagen meeting in 2009 on the public attention attributed to the climate change issue and to the related policy discourse in the German press. Based on a quantitative content analysis of the two largest German national quality newspapers, a quasi-experimental approach will be adopted, testing the propositions of "punctuated equilibrium theory" (Baumgartner & Jones 1993) in policy analysis. The paper will also use concepts and approaches in the area of discourse analysis – from qualitative methods to more formal quantitative approaches to the analysis of discourse structures and network relations (Janning et al 2009). Large scale and focusing events such as the economic crisis or the Copenhagen meeting can trigger shifts and changes in the discourse on climate change. Preliminary analysis has shown that the economic crisis produced a kink in the issue-attention cycle, triggering a substantial decrease in public attention as public attention to the economic crisis soared. Moreover, the results indicate that actors have changed their discursive behavior in the light of the economic crisis, entailing changes in the actors' standing and the frames applied by them to the issue of climate change (Vogt 2009). As natural experiments run short of quantifying causal links between variables, the observed changes in public attention and discursive behavior can at least be explained by qualitative explanatory sketches in which the changes and shifts are traced and interrelated by visual descriptions at various levels.
BASE
Überzeugungssysteme, Diskursnetzwerke und politische Kommunikation: Ein zweiter Blick auf die deutsche Chemikalienkontrolle der 1980er Jahre
In: Politiknetzwerke, S. 139-158
Netzwerkbilder: Politiknetzwerke in Metaphern, Modellen und Visualisierungen
In: Politiknetzwerke, S. 31-58
Europeanization and the retreat of the state
In: Journal of European public policy, Band 15, Heft 1, S. 1-19
ISSN: 1466-4429
Europeanization and the retreat of the state
In: Journal of European public policy, Band 15, Heft 1, S. 1-19
ISSN: 1350-1763
World Affairs Online