Relationalism in Political Theory and Research: The Challenge of Networked Politics and Policy-Making
In: Przegląd politologiczny: kwartalnik = Political science review, Heft 4, S. 191
ISSN: 1426-8876
41 Ergebnisse
Sortierung:
In: Przegląd politologiczny: kwartalnik = Political science review, Heft 4, S. 191
ISSN: 1426-8876
In: Sales-Business: das Entscheidermagazin für Vertrieb und Marketing, Band 20, Heft 7-8, S. 44-45
ISSN: 2192-8320
In: Politische Vierteljahresschrift: PVS : German political science quarterly, Heft 38, S. 221-246
ISSN: 0032-3470
"In dieser Analyse werden moderne evolutionstheoretische Konzepte auf die Entwicklung von Politikfeldstrukturen angewandt. Als homologe Prozesse werden jene Entwicklungen bezeichnet, in denen Strukturen einen gemeinsamen Ursprung haben, von dem aus sie über Propagierung, Imitation oder Übernahme übertragen werden und sich ausbreiten. Analoge Anpassungsprozesse - im Sinne konvergenter Evolution - liegen hingegen vor, wenn es zu weitgehend isolierten Entdeckungen ähnlicher Problemlösungen aufgrund ähnlicher Umweltherausforderungen kommt. In diesem Artikel wird diese konzeptionelle Differenzierung, die in der Konvergenzliteratur als 'Politikübertragung' dem 'unabhängigen Problemlösen' gegenübergestellt wird, auf Policy-Regime und Steuerungsstrukturen im Telekommunikationssektor angewandt. Im Vergleich der langfristigen Entwicklung in den sechs größten Industriestaaten (USA, Japan, Deutschland, Großbritannien, Frankreich und Italien) wird gezeigt, dass in der Gesamtentwicklung beide Mechanismen wirksam waren." (Autorenreferat)
In: Civitas: revista de ciências sociais, Band 5, Heft 1, S. 29
ISSN: 1984-7289
In: Swiss political science review, Band 11, Heft 2, S. 143-146
In: Swiss political science review: SPSR = Schweizerische Zeitschrift für Politikwissenschaft = Revue suisse de science politique, Band 11, Heft 2, S. 143-146
ISSN: 1424-7755
In: Soziale Arbeit: Zeitschrift für soziale und sozialverwandte Gebiete, Band 54, Heft 5-6, S. 184-190
ISSN: 2942-3406
In: The information society: an international journal, Band 16, Heft 4, S. 319-328
ISSN: 1087-6537
In: Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie: KZfSS, Band 51, Heft 3, S. 608-609
ISSN: 0023-2653
In: Journal of common market studies: JCMS, Band 32, S. 473-498
ISSN: 0021-9886
Shows the European Union to be an actively participating corporate actor in a supranational, national, and domestic policy network, promoting its own institutional self-interests.
In: European journal of political research: official journal of the European Consortium for Political Research, Band 21, Heft 1-2, S. 109-129
ISSN: 1475-6765
Abstract. This paper1 compares the structure of policy networks in two different policy domains. Policy networks are seen as clusters of relatively autonomous but interdependent actors that are incorporated into the process of public policy making. Policy networks have to be seen as specific actor configurations beyond 'policy markets'and 'policy hierarchies'.2 Their emergence is seen as a response to an increasing societal dispersion of resources, policy growth and governmental overload. Growing governmental activities in a context of more complex policy problems and a greater dispersion of policy resources within society makes governments increasingly dependent upon the horizontal cooperation of private actors in policy formulation and implementation. Institutional devices facilitating this mode of political resource mobilization range from formal advisory bodies, semi‐institutionalized working groups to highly informal and even 'secret'forms of cooptation of private actors (organizations and individuals) in the 'production process'of a policy.
In: European journal of political research: official journal of the European Consortium for Political Research, Band 21, Heft 1-2, S. 109-129
ISSN: 0304-4130
Der Artikel untersucht die strukturellen Effekte von Policy-Netzwerken. Nach einer konzeptionellen Diskussion der funktionalen Auswirkungen von Netzwerkstrukturen erfolgt im Hauptteil des Beitrags eine empirische Beschreibung und vergleichende strukturelle Erfassung von Policy-Netzwerken in zwei deutschen Politik-Bereichen: dem Bereich der chemischen Kontrolle und der Telekommunikation. Besonderer Akzent liegt dabei auf der Herausarbeitung einzelner Merkmale der verschiedenen Netzwerk-Strukturen anhand der Ideal-Typen des Pluralismus, Korporatismus und Klientelismus. (AuD-Ber)
World Affairs Online
In: European journal of communication, Band 6, Heft 2, S. 187-212
ISSN: 0267-3231
World Affairs Online
In: American journal of political science, Band 56, Heft 3, S. 731-744
ISSN: 1540-5907
Information exchange in policy networks is usually attributed to preference similarity, influence reputation, social trust, and institutional actor roles. We suggest that political opportunity structures and transaction costs play another crucial role and estimate a rich statistical network model on tie formation in the German toxic chemicals policy domain. The results indicate that the effect of preference similarity is absorbed by institutional, relational, and social opportunity structures. Political actors choose contacts who minimize transaction costs while maximizing outreach and information. We also find that different types of information exchange operate in complementary, but not necessarily congruent, ways.
In: American journal of political science: AJPS, Band 56, Heft 3, S. 731-745
ISSN: 0092-5853