Refugee law has recently become the focus of public debate. It various topics such as the failure to close the German border during the refugee crisis, cooperation with third countries such as Turkey or Libya, national housing standards, a reformed Dublin system and much more. Common to all these subject areas is that they are political Combine fundamental questions with legal details and one Demand an overall view of German, European and international legal rules. This complex mixed situation makes it difficult to determine the location asks about the structural problems of refugee law and thus the proverbial forest for the trees. - Im Zentrum öffentlicher Debatten stand das Flüchtlingsrecht zuletzt häufiger. Es gingum diverse Themen wie die unterlassene deutsche Grenzschließungwährend der Flüchtlingskrise, die Zusammenarbeit mit Drittländern wie der Türkei oder Libyen, innerstaatliche Unterbringungsstandards, ein reformiertes Dublin-System und vieles mehr. Gemeinsam ist all diesen Themenfeldern, dass sie politische Grundsatzfragen mit rechtstechnischen Einzelheiten verbinden und hierbei eine Gesamtschau deutscher, europäischer und internationaler Rechtsregeln einfordern. Diese komplexe Gemengelage erschwert eine Standortbestimmung, die nach den strukturellen Problemlagen des Flüchtlingsrechts fragt und damit den sprichwörtlichen Wald vor lauter Bäumen sichtbar macht.
While the technical details of immigration and asylum legislation remain the domain of a comparatively narrow field of experts, debates about nationality law often cause widespread attention within domestic academic circles. The latest reform was a case in point: in 2019, the government proposed depriving terrorist fighters of German nationality (provided that they have another passport) and suggested prohibiting the naturalisation of those with several spouses, thereby triggering a heated debate among experts. This contribution sets off to embed the legal-doctrinal analysis into a broader reflection on the role of nationality law as a forum for and vehicle of broader societal debates about the collective identity of Germans in the early 21st century. The article scrutinises this double function from an interdisciplinary perspective and shows that it is entrenched in the history of German nationality law with the extensive reform of 1999 as its climax. By contrast, the latest changes do not bring about a major conceptual or practical shift, since they continue earlier developments. Depriving terrorist fighters of the German passport adapts an established ground for the loss of nationality of those serving in foreign armies to the international context of asymmetric warfare; blocking the naturalisation of foreigners with several spouses reacts to a court judgment and complements several other small reform measures that have reinforced the integration paradigm within German nationality law over the past two decades. Against this background, the time may have come to disentangle nationality law from broader debates about collective identity at a time when many former immigrants have a German passport anyway. Such reconstruction of the national self-image beyond naturalisation may be addressed analytically from the standpoint of the citizenship paradigm, which remains normatively contested, but transcends technical focus of immigration, asylum and nationality legislation.
In: Zeitschrift für Ausländerrecht und Ausländerpolitik: ZAR ; Staatsangehörigkeit, Zuwanderung, Asyl und Flüchtlinge, Kultur, Einreise und Aufenthalt, Integration, Arbeit und Soziales, Europa, Band 39, Heft 11, S. 353-362
In: Zeitschrift für Ausländerrecht und Ausländerpolitik: ZAR ; Staatsangehörigkeit, Zuwanderung, Asyl und Flüchtlinge, Kultur, Einreise und Aufenthalt, Integration, Arbeit und Soziales, Europa, Band 39, Heft 1, S. 1-7
In: Zeitschrift für Ausländerrecht und Ausländerpolitik: ZAR ; Staatsangehörigkeit, Zuwanderung, Asyl und Flüchtlinge, Kultur, Einreise und Aufenthalt, Integration, Arbeit und Soziales, Europa, Band 39, Heft 4, S. 131-136
Öffentliche Diskussionen sind kurzlebig: So schaute ganz Europa im Oktober 2016 gebannt auf das wallonische Regionalparlament, als dieses das CETA-Freihandelsabkommen mit Kanada zu blockieren drohte. Gegenwärtig besitzt der Freihandel auf unserem Kontinent mehr Freunde, was auch daran liegt, dass Donald Trump mit Schutzzöllen droht und wenig Europäer gerne dieselbe Politik verfolgen wie der US-Präsident. Mindestens ebenso wichtig wie Strafzölle auf europäischen Stahl oder amerikanischen Whisky bleibt freilich die Strukturfrage der Schiedsgerichtsbarkeit, die im Zentrum vieler Debatten um CETA und TTIP steht. Hier dürfte das jüngste EuGH-Urteil im Achmea-Verfahren sehr viel weitreichendere Folgen haben, als dies die deutsche Öffentlichkeit bislang realisierte.