Economic and social gaps, new hidden borders in the enlarged Europe?
In: EUI working papers / Robert Schuman Centre, 00,29
7 Ergebnisse
Sortierung:
In: EUI working papers / Robert Schuman Centre, 00,29
World Affairs Online
In: The ILO studies series
In: Transfer: the European review of labour and research ; quarterly review of the European Trade Union Institute, Band 6, Heft 3, S. 387-398
ISSN: 1996-7284
The article presents the different reasons why social dialogue is important in the current EU enlargement process. First because of developments of social dialogue at the Community level, described in the first section, from its establishment in the Treaty of Rome, to Delors' Val Duchesse initiative in the mid-1980s to the new rights for the social partners under the Amsterdam treaty and the new 'macroeconomic dialogue'initiated at the Cologne Economic Summit in 1999. Second, because social dialogue is clearly part of the current legal and institutional acquis, implying important responsibilities for the social partners. The third section discusses the implications for the social partners in the candidate countries. In particular they are called upon to play a more active role in their respective country's accession negotiations, to support implementation of the acquis 'on the ground', and to prepare themselves for participation in European social dialogue. Currently, collective bargaining institutions at both enterprise and supra-enterprise level remain underdeveloped in the CEECs, placing a question mark over implementation of some aspects of the acquis. Social dialogue is an important part of the acquis communautaire, and substantial efforts on the part of governments and the social partners in the candidate countries will be required prior to accession.
In: Transfer: European review of labour and research ; quarterly review of the ETUI Research Department, Band 6, Heft 3, S. 387-398
ISSN: 1024-2589
Der Artikel diskutiert die verschiedenen Gründe, warum der Soziale Dialog im Erweiterungsprozeß der EU wichtig ist. Der erste Grund liegt in den Entwicklungen des Sozialen Dialoges innerhalb der EU, wie im ersten Teil beschrieben. Diese Entwicklungen umspannen die Einrichtung des Sozialen Dialoges in den Römischen Verträgen, die Val Duchesse-Initiative von Delors in der Mitte der 80er Jahre bis hin zu den neuen Rechten für die Sozialpartner im Vertrag von Amsterdam und im neuen 'makroökonomischen Dialog', der auf dem Wirtschaftsgipfel in Köln 1999 initiiert wurde. Der zweite Grund ist, daß der Soziale Dialog eindeutig Teil des gesetzlichen und institutionellen Besitzstandes der EU (acquis) ist und für die Sozialpartner wichtige Verantwortlichkeiten mit sich bringt. Der dritte Teil beleuchtet die Implikationen für die Sozialpartner in den Bewerberländern. Insbesondere wird an sie appelliert, eine aktivere Rolle in den Beitrittsverhandlungen ihrer Länder zu spielen, die Umsetzung des acquis zu unterstützen und sich selbst auf die Teilnahme im Sozialen Dialog der EU vorzubereiten. Zur Zeit sind in den mittel- und osteuropäischen Staaten die Institutionen für Tarifverhandlungen sowohl auf der Ebene der Unternehmen als auch darüber nur mangelhaft entwickelt. Dies läßt die Umsetzung von einigen Aspekten des acquis fraglich erscheinen. Der Soziale Dialog ist ein wichtiger Teil des acquis, und vor dem Beitritt werden enorme Anstrengungen sowohl auf seiten der Regierungen als auch der Sozialpartner in den Beitrittsländern notwendig sein, damit er Wirklichkeit wird. (Transfer / FUB)
World Affairs Online
In: Europe Asia studies, Band 50, Heft 8, S. 1490
ISSN: 0966-8136