Medizinalcannabis: Fertigarzneimittel laut G-BA erste Wahl
In: Neurotransmitter, Band 34, Heft 5, S. 50-51
ISSN: 2196-6397
In: Neurotransmitter, Band 34, Heft 5, S. 50-51
ISSN: 2196-6397
In: Neurotransmitter, Band 33, Heft 1-2, S. 62-62
ISSN: 2196-6397
In: Neurotransmitter, Band 33, Heft 10, S. 61-61
ISSN: 2196-6397
In: Neurotransmitter, Band 33, Heft 3, S. 44-45
ISSN: 2196-6397
In: Review of policy research, Band 41, Heft 2, S. 369-381
ISSN: 1541-1338
AbstractThis article analyzes energy relations in the area encompassed by Russia, the EU, and their "common neighborhood" composed of Ukraine, Belarus, and Moldova through the lens of the interaction and tension between regionalism and regionalization. It investigates how the interaction between these two processes is reflected on the ground, and how the friction between institutionalized, from‐above integration ("regionalism") may clash with the more bottom‐up process involving the "making" of regions through day‐to‐day infrastructural and production‐chain links ("regionalization"). Based on an analysis of trans‐regional production chains in the oil, natural gas, and electricity sectors, it hypothesizes that the competitive energy regionalisms we are observing in the EU‐Russia neighborhood (exemplified by the EU‐led European Energy Community and the Russia‐led Eurasian Economic Union mismatch with the underlying flows and production chains, with important economic and political implications.
The EU and Germany have set themselves ambitious climate and energy policy targets. Taking into account the need to reduce emissions from all sectors of the economy, they now have a different perspective on the energy situation in the Eastern Mediterranean than a few years ago. Offshore natural gas imports from the Eastern Mediterranean are losing relevance in favour of the region's prospects for contributing to the EU's emerging green energy economy. In view of Europe's rising demand for renewable electricity, transcontinental electricity interconnections between the European, African and Middle Eastern power grids could become a new normal via the Eastern Mediterranean. There is also regional potential for playing a role in the EU's hydrogen strategy. Advancing the energy transition in the East Mediterranean brings new economic perspectives and incentives for political cooperation both on regional and international levels. Conflicts and tensions over the delimitation of maritime boundaries between the two communities in Cyprus and between Greece and Turkey would lose a great deal of their politically explosive nature. However, mistrust and deep rooted enmities could still obstruct constructive and inclusive approaches towards the expansion of renewable energies and electricity interconnection all over the Eastern Mediterranean. (author's abstract)
Die EU und Deutschland haben sich in der Klimapolitik ambitionierte Ziele gesetzt. Deswegen schauen sie heute mit anderen Augen auf die Energiesituation im östlichen Mittelmeerraum als noch vor wenigen Jahren. Mit den Planungen für die Energiewende verlieren die dortigen Erdgasvorkommen an Relevanz. Stattdessen gewinnt die Region als potentieller energiewirtschaftlicher Transit- und Verbindungsraum an Bedeutung. Um den erhöhten Bedarf an Ökostrom in Europa zu decken, könnten das europäische, das afrikanische und das nahöstliche Stromnetz über den östlichen Mittelmeerraum miteinander verbunden werden. Gleichzeitig hat die Region das Potential, die EU beim Aufbau ihrer Wasserstoffwirtschaft zu unterstützen. Eine solche energiewirtschaftliche Neukartierung des östlichen Mittelmeers eröffnet den Anrainerstaaten neue ökonomische Perspektiven und politische Handlungsspielräume. Die Konflikte um exklusive maritime Wirtschaftszonen zwischen den beiden Bevölkerungsgruppen auf Zypern sowie zwischen Griechenland und der Türkei verlören einen Großteil ihrer Dynamik. Allerdings besteht das Risiko, dass tiefsitzende Rivalitäten auch den Ausbau der erneuerbaren Energien und der Interkonnektivität im östlichen Mittelmeerraum obstruieren. (Autorenreferat)
In: Neurotransmitter, Band 32, Heft 4, S. 64-64
ISSN: 2196-6397
In: Neurotransmitter, Band 32, Heft 12, S. 58-58
ISSN: 2196-6397
In: Ukraine-Analysen, Band 258, S. 2-5
ISSN: 1862-555X
World Affairs Online
In: Ukraine-Analysen, Heft 258, S. 7-12
ISSN: 1862-555X
Die Anbindung der Ukraine an das kontinentaleuropäische Stromnetz und den EU-Strommarkt steht auf der politischen Agenda. Die nötigen Stromverbindungen herzustellen ist jedoch technisch kompliziert und erfordert darüber hinaus tiefgreifende Reformen im ukrainischen Stromsektor. Aber nicht nur die Ukraine ist in der Bringschuld, auch die EU und ihre Mitgliedstaaten werden weitreichende geopolitische Entscheidungen von großer Tragweite treffen müssen. Für das Vorhaben bedarf es eines politisch abgestimmten Fahrplans, der klare Kriterien und Konditionen für ein gemeinsames Stromnetz definiert.
Forschungsstelle Osteuropa
In: Ukraine-Analysen, Heft 258, S. 7-12
Die Anbindung der Ukraine an das kontinentaleuropäische Stromnetz und den EU-Strommarkt steht auf der politischen Agenda. Die nötigen Stromverbindungen herzustellen ist jedoch technisch kompliziert und erfordert darüber hinaus tiefgreifende Reformen im ukrainischen Stromsektor. Aber nicht nur die Ukraine ist in der Bringschuld, auch die EU und ihre Mitgliedstaaten werden weitreichende geopolitische Entscheidungen von großer Tragweite treffen müssen. Für das Vorhaben bedarf es eines politisch abgestimmten Fahrplans, der klare Kriterien und Konditionen für ein gemeinsames Stromnetz definiert.
The Nord Stream 2 project presents the German government with the dilemma of choosing between energy and foreign policy interests. Geopolitical arguments often prevail in the political discourse. Yet, a weighing of priorities requires a look at the energy policy context, too. When it comes to balancing interests, there are no easy or "cheap" answers. With a focus on the energy context, it has to be emphasized that a cooperative approach toward energy transformation promises the greatest dividend for a balance of interests, but it presupposes a minimum consensus within the European Union (EU), along with the United States (US), Ukraine, and Russia. (author's abstract)
Germany's energy sovereignty is undermined by US sanctions on the Nord Stream 2 gas pipeline. As a result, questions surrounding states' strategic capability in energy affairs have recently become a matter of discussion, particularly in Germany, where little attention was previously paid to the notion of energy sovereignty. In view of today's fundamental upheavals in international politics, especially with regard to the geostrategic US-China rivalry, debates about a state's ability to formulate its strategic interests, prioritise its actions and shape its options for energy policy are becoming increasingly important. China's industrial and connectivity policies, the role of the US in energy markets and the energy transformation at large are rapidly changing the global energy landscape and tipping balances of power. The Covid-19 pandemic further accelerates and reinforces these trends. Therefore, it is necessary to integrate energy sovereignty into political debates on the future of sustainable and resilient energy supplies, particularly at the EU level. In order for this to occur, strengthening EU cohesion remains a prerequisite, if not a conditio sine qua non. (author's abstract)
Das Projekt Nord Stream 2 stellt die Bundesregierung vor das Dilemma, sich zwischen energie- und außenpolitischen Interessen entscheiden zu müssen. Eine Priorisierung sollte nicht ohne den Blick auf den energiepolitischen Kontext erfolgen. In der Frage der Güterabwägung gibt es keine einfachen und "billigen" Antworten. Das gilt umso mehr, als die Energietransformation in Kooperation die größte Dividende für einen Interessenausgleich zu sein verspricht. Allerdings setzt sie einen Minimalkonsens innerhalb der Europäischen Union (EU), mit den USA, der Ukraine und auch Russland voraus. (Autorenreferat)