This edited volume fills a gap in the research on place, product and personal branding in the Middle East and North Africa. It critically analyses processes of strategic communication and image building under conditions of globalisation, neoliberalisation and authoritarian rule. It looks at historical and contemporary branding efforts of different actors involved, their interests and motives and at the positioning of brands in time and space.
This edited volume investigates place, product, and personal branding in the Middle East and North Africa, including some studies from adjacent regions and the wider Islamicate world. Going beyond simply presenting logos and slogans, it critically analyses processes of strategic communication and image building under general conditions of globalisation, neoliberalisation, and postmodernisation and, in a regional perspective, of lasting authoritarian rule and increased endeavours for "worlding." In particular, it looks at the multiple actors involved in branding activities, their interests and motives, and investigates tools, channels, and forms of branding. A major interest exists in the entanglements of different spatial scales and in the (in)consistencies of communication measures. Attention is paid to reconfigurations of certain images over time and to the positioning of objects of branding in time and space. Historical case studies supplement the focus on contemporary branding efforts. While branding in the Western world and many emerging economies has been meticulously analysed, this edited volume fills an important gap in the research on MENA countries
Der Sammelband gibt einen Einblick in Entwicklungen und Probleme der Wirtschaft im Vorderen Orient und das wirtschaftliche Handeln der dort Lebenden, seine Bedingungen und seine Folgen. Zugleich zeigt dieses Buch das vorhandene Potenzial von auf Wirtschaft und den Vorderen Orient bezogener Forschung in Deutschland auf. Anlass ist das nun 15-jährige Bestehen und das Herannahen der hundertsten Ausgabe der "Diskussionspapiere" (DKP) des früheren Fachgebietes Volkswirtschaft des Vorderen Orients an der FU Berlin, eine Reihe, die sich durch eine breite Vielfalt von disziplinären Herangehensweisen und fachlichen Perspektiven auszeichnet
Wie auch andere Weltregionen wird der "Nahe Osten und Nordafrika" oftmals als eindeutig definierter, geschlossener und weitgehend homogener Raum betrachtet. Jedoch handelt es sich hier ebenfalls um eine Region, die ständigen Rekonfigurationen unterliegt und für die zudem eine Reihe von Bezeichnungen besteht. Zugleich entfalten sich wirtschaftliche, kulturelle, soziale und politische Verflechtungen und Austauschprozesse oftmals in völlig anderen regionalen Zusammenhängen, beispielsweise über den Indischen Ozean, die Sahara oder den Kaukasus hinweg, die quer zu verfestigten Raumvorstellungen liegen. Der Band wirbt für einen transregionalen Blick auf die Zirkulation von Gütern, Ideen und Menschen, ohne sich von etablierten Meta-Geographien begrenzen zu lassen. Damit positioniert er sich in kritischen Debatten um Raumproduktion und Area Studies und führt Forschung zusammen, die üblicherweise durch regional und disziplinär sortierte akademische Wissensproduktion getrennt ist.Mit Beiträgen vonDaniel C. Bach, Saïd Belguidoum, Katrin Bromber, Claudia Derichs, Andreas Eckl , Andrea Fischer-Tahir, Britta Frede, Ulrike Freitag, Albrecht Fuess, Dieter Haller, Jens Heibach, Béatrice von Hirschhausen, Tobias Koepf, Markus Koller, Laurence Marfaing, Matthias Middell, Amin Moghadam, Friederike Pannewick, Olivier Pliez, Dietrich Reetz, Florian Riedler, Heiko Schuß, Sarah Ruth Sippel, Katrin Sold, Julia Verne, Steffen Wippel.