Widerstand in Zeiten des Krieges: Tagungsband zur 34. Königswinterer Tagung
In: Schriftenreihe der Forschungsgemeinschaft 20. Juli 1944 e.V. Band 30
In: Schriftenreihe der Forschungsgemeinschaft 20. Juli 1944 e.V. Band 30
In: Schriften zum internationalen und europäischen Strafrecht Band 70
Zwei Jahrzehnte Völkerstrafgesetzbuch bieten Anlass für eine kritische Bestandsaufnahme und Überlegungen zu möglichen Reformbedarfen im materiellen und prozessualen Recht. Der Band enthält Beiträge von Vertreter:innen aus Justiz, Anwaltschaft, Zivilgesellschaft und Wissenschaft zum Symposium "20 Jahre Völkerstrafgesetzbuch", das im Oktober 2022 an der Universität Hamburg stattgefunden hat. Den Herausgebern ist es gelungen, die für das "deutsche Völkerstrafrecht" relevanten Stimmen in diesem Band zu versammeln. Die Autor:innen zeichnen ein differenziertes Bild der Verfolgung von Völkerrechtsverbrechen in Deutschland und bieten zahlreiche Impulse für Gesetzgebung und Praxis aus unterschiedlichen Perspektiven.Mit Beiträgen vonDr. Tanja Altunjan | Prof. Dr. Stefanie Bock | Prof. Dr. Boris Burghardt | Dr. Anne Dienelt | Anna-Julia Egger | Prof. Dr. Aziz Epik | Dr. Peter Frank | Antonia Gillhaus | Duscha Gmel | Merle Iffert | Prof. Dr. Florian Jeßberger | Wolfgang Kaleck | Dr. Patrick Kroker | Prof. Dr. Dr. Milan Kuhli | Prof. Dr. Chantal Meloni | Prof. Dr. Stefan Oeter | Prof. Dr. Tilman Repgen | Nella Sayatz | Prof. Dr. Jürgen Schäfer | Andreas Schüller | Prof. Dr. Leonie Steinl
In: Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Chemia, Band 68, Heft 1, S. 193-209
ISSN: 2065-9520
In: Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Chemia, Band 68, Heft 1, S. 49-58
ISSN: 2065-9520
Einer der ausgegrenzten und entrechteten Menschen jüdischer Herkunft war der Potsdamer Rechtsanwalt und SPD-Stadtverordnete Ludwig Levy. Er schrieb rückblickend: "Wir, meine Frau und ich, litten unter den Auswirkungen der atemberaubenden, sich ständig steigernden Gewalt-Maßnahmen der Hitler-Regierung seit 1933 schwer; die Lebensumstände wurden uns unerträglich." In seinen bisher unbekannten Lebenserinnerungen reflektiert Levy auf der Suche nach seiner persönlichen Lebensbilanz und in Auseinandersetzung mit dem gewalttätigen politischen Radikalismus seiner Zeit grundlegende Fragen zu Identität und Zugehörigkeit, zu Recht und Unrecht, zu Werten und Maßstäben sowie zu Kultur und Heimat, die bis heute an Aktualität nichts eingebüßt haben. Sabine Hering und Johannes Leicht haben für die Herausgabe der eindrücklichen und sehr persönlichen Schilderungen einen umfangreichen biografischen Einführungsteil verfasst. Das Buch gibt dem Leben und Wirken von Ludwig Levy in der Stadt Potsdam den Raum, der ihm aufgrund seiner gelebten demokratischen Werte gebührt.
In: Christentum in der modernen Welt 5
Wie reagierten individuelle oder institutionelle Repräsentantinnen und Repräsentanten evangelischer Kirchen auf aktuelle politische oder soziale Herausforderungen? In diesem Sammelband sind Beispiele aus dem 20. Jahrhundert zusammengestellt, die die Rahmenbedingungen in Deutschland untersuchen, indem nach spezifischen Konstellationen gefragt wird. Der zeitliche Rahmen reicht vom frühen 20. Jahrhundert bis in die Gegenwart. Berücksichtigt werden Ereignisse oder Entwicklungen des Kaiserreichs, der Weimarer Republik, des Nationalsozialismus, der Parallelwelten der DDR und der BRD sowie Aspekte der jüngeren öffentlichen Erinnerungskultur.InhaltsübersichtI. Individuelle Stimmen Dietz Lange: Nathan Söderbloms Bemühungen um eine Vorreiterrolle der Kirchen für den Weltfrieden und die kirchlichen Reaktionen − Jürgen von Ungern-Sternberg: Der Aufruf 'An die Kulturwelt!' Theologen und Theologisches − Martin Keßler: Theologische Positionierungen zum Nationalsozialismus – Konstellationen im Jahr 1932 − Tim Lorentzen: Die evangelische Konzilsidee im 20. Jahrhundert. Zur Revision einer Bonhoeffer-Erzählung − Helmuth Kiesel: Dichterische Glaubenslehre in antichristlicher Zeit: Leben und Schaffen des Pfarrersohnes Jochen Klepper − Stefan Alkier: Biblische Zuversicht und der Vertrauensverlust Evangelischer Kirchen in der Bundesrepublik Deutschland II. Institutionelle Äußerungen Wolfgang Hüllstrung: Das Stuttgarter Schuldbekenntnis und der weite Weg zum Rheinischen Synodalbeschluss zur Erneuerung des Verhältnisses von Christen und Juden von 1980 − Christoph Kähler: Die Formel »Kirche im Sozialismus« – ein Vexierbild − Hermann Wentker: Ost-CDU, Kirche und Christen in der DDR: Ein kompliziertes Verhältnis − Claudia Lepp: Gefahr von links? Die evangelische Kirche und der »Radikalenerlass« − Angelika Dörfler-Dierken: Kritische Reaktionen auf Wiederbewaffnung und NATO-Doppelbeschluss − Veronika Albrecht-Birkner: Zur politischen Relevanz von Texten der Studienabteilung und des Ausschusses »Kirche und Gesellschaft« beim Bund der Evangelischen Kirchen in der DDR in den 1970er und 1980er Jahren − David Käbisch: Konstellationen kirchlicher Bildungsarbeit in der DDR. Ein Beitrag zu einer »asymmetrisch verflochtenen Parallelgeschichte« der Gemeinde- und Pastoralpädagogik − Werner Schiewek: Kirchliche Begründungsmuster der Polizeiseelsorge − Lukas Grill: Eingemischt? Eine kritisch-vergleichende Lektüre ausgewählter kirchlicher Verlautbarungen zur Wirtschaftsethik − † Christian Polke: Programmatische Reden der EKD-Ratsvorsitzenden. Auch ein Spiegelbild der Konstellationen von Evangelischer Kirche und Politik nach 1945 − Günter Thomas: Die Kirche als moralische Agentur. Wege des deutschen Protestantismus in der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts III. Inszenierungen und Ereignisse Aneke Dornbusch: Inszenierung gescheitert. Die Einführung(en) von Reichsbischof Ludwig Müller − Eckart Reinmuth: Ernst Barlachs »Schwebender« im Güstrower Dom. Eine Fallstudie zu den kirchenpolitischen Entwicklungen in Mecklenburg zwischen 1930 und 1937 − Karl-Wilhelm Niebuhr: Das Eisenacher »Institut zur Erforschung und Beseitigung des jüdischen Einflusses auf das deutsche kirchliche Leben« und das Wirken Walter Grundmanns nach 1945 − Stefan Rhein: »Protestantenparty auf Staatskosten«? Ein Rückblick auf das Reformationsjubiläum 2017
In: Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Chemia, Band 68, Heft 2, S. 169-184
ISSN: 2065-9520
In: Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Chemia, Band 68, Heft 2, S. 23-36
ISSN: 2065-9520
In: Studia Universitatis Babeş-Bolyai. Chemia, Band 68, Heft 4, S. 57-70
ISSN: 2065-9520
This is the author accepted manuscript. The final version is available from Routledge via the DOI in this record ; This commentary reflects on what has been learnt from government and public health responses to COVID-19, suggesting a tension between 'business as usual' forms of public health in the face of crisis, and the possibilities for a step-change towards a 'healthy publics' approach. We set out a range of ways that diverse, multiple publics have been implicated or brought into being during the COVID-19 pandemic, and we argue that these have generally been ignored or erased by agents or agencies of public health, keen to preserve certainty in their messaging and public confidence in their authority. We conclude with five principles for re-organising pandemic responses around a richer, more context-dependent and diverse account of 'the public'.
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Defenders of male circumcision increasingly argue that female 'circumcision' (cutting of the clitoral hood or labia) should be legally allowed in Western liberal democracies even when non-consensual. In his target article, Richard Shweder (2022) gives perhaps the most persuasive articulation of this argument to have so far appeared in the literature. In my own work, I argue that no person should be subjected to medically unnecessary genital cutting of any kind without their own informed consent, regardless of the sex characteristics with which they were born or the religious or cultural background of their parents. Professor Shweder and I agree that Western law and policy on child genital cutting is currently beset with cultural, religious and sex-based double standards. We disagree about what should be done about this. In this commentary, I argue that 'legalising' childhood FGC so as to bring it into line with current treatment of childhood MGC is not an acceptable solution to these problems. Instead, all medically unnecessary genital cutting of non-consenting persons should be opposed on moral and legal grounds and discouraged by all appropriate means.
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According to the World Health Organization (WHO), customary female genital modification practices common in parts of Africa, South and Southeast Asia, and the Middle East are inherently patriarchal: they reflect deep-rooted inequality between the sexes characterized by male dominance and constitute an extreme form of discrimination against women. However, scholars have noted that while many societies have genital modification rites only for boys, with no equivalent rite for girls, the inverse does not hold. Rather, almost all societies that practice ritual female genital modification also practice ritual male genital modification, often for comparable reasons on children of similar ages, with the female rites led by women and the male rites led by men. In contrast, then, to the situation for boys in various cultures, girls are not singled out for genital modification on account of their sex or gender; nor do the social meanings of the female rites necessarily reflect a lower status. In some cases, the women's rite serves to promote female within-sex bonding and network building—as the men's rite typically does for males—thereby counterbalancing gendered asymmetries in political power and weakening male dominance in certain spheres. In such cases, and to that extent, the female rites can be described as counter-patriarchal. Selective efforts to discourage female genital modifications may thus inadvertently undermine women-centered communal networks while leaving male bonding rites intact. Scholars and activists should not rely on misleading generalizations from the WHO about the relationship between genital cutting and the social positioning of women as compared to men. To illustrate the complexity of this relationship, we compare patterns of practice across contemporary societies while also highlighting anthropological data regarding pre-industrial societies. Regarding the latter, we find no association between the presence of a female initiation rite and a key aspect of patriarchy as it is classically ...
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In order to meet climate goals, it will be necessary to significantly reduce the greenhouse gases emitted by homes. A key factor in the US is to reduce the on-site combustion of fossil fuels for heating end-uses and to replace this with use of electric heat pump technologies connected to a low-carbon grid. The replacement of natural gas furnaces with electric heat pumps is a key home decarbonization strategy. However, the potential for space heating electrification to reduce greenhouse gas emissions depends on the carbon dioxide equivalent (CO2e) content of the electricity used by the heat pump. This varies considerably depending on the source of electricity, with large state to state variability. Furthermore, household energy costs are likely to be impacted by the electrification of space heating, because retail energy prices for both natural gas and electricity in each state vary by factors of seven and four, respectively. Contractors, energy programs, government and building code officials, as well as consumers need clear indications of the likely CO2e and energy cost impacts of proposed electrification projects, because these will affect decarbonization choices and rationales around scaled heating electrification. Government and utility programs also need to be aware of the likely outcomes of any supported/incentivized measures. In this paper, we investigate these effects by looking at new metrics to analyze the change in CO2e emitted and the cost to meet home heating loads when switching from a natural gas furnace to a heat pump for the contiguous 48 states of the mainland US.
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Campaigns to circumcise millions of boys and men to reduce HIV transmission are being conducted throughout eastern and southern Africa, recommended by the World Health Organization and implemented by the United States government and Western NGOs. In the United States, proposals to mass-circumcise African and African American men are longstanding, and have historically relied on racist beliefs and stereotypes. The present campaigns were started in haste, without adequate contextual research, and the manner in which they have been carried out implies troubling assumptions about culture, health, and sexuality in Africa, as well as a failure to properly consider the economic determinants of HIV prevalence. This critical appraisal examines the history and politics of these circumcision campaigns while highlighting the relevance of race and colonialism. It argues that the "circumcision solution" to African HIV epidemics has more to do with cultural imperialism than with sound health policy, and concludes that African communities need a means of robust representation within the regime.
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Wilson and Zaki describe a "Novel Clitoral Reconstruction and Coverage With Sensate Labial Flaps" as a "potential remedy" for women who have undergone female genital mutilation/cutting (FGM/C).1 We would like to discuss some scientific and ethical issues in relation to clitoral reconstruction (CR) surgery, touching on sociocultural, political, interpersonal, and psychological factors involved in promoting psychosexual health of women and girls with FGM/C.
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