'Schlagen der unverkennbare Ansehens- und Vertrauensverlust der politischen Parteien und der Parteipolitiker sowie der Rückgang der organisierten Partizipation in Legitimationszweifel an der Demokratie als Herrschafts- und Lebensform um, wird aus 'Politikverdrossenheit' 'Systemzweifel'? Dies würde bedeuten, dass Bürgerinnen und Bürger zu dem Schluss gelangt wären, dass die Demokratie an sich nicht mehr die Kompetenz besitzt, in zentralen, drängenden gesellschaftlichen Fragen wirksame und nachhaltige Problemlösungen zu entwickeln. Welche Möglichkeiten bestehen, diese Situation aufzufangen und aktives Praktizieren von Demokratie zu unterstützen?' (Autorenreferat)
The paper compares the present social, economic, and political rights labor immigrants enjoy within the European Community. Its focus is the current debate about the municipal suffrage of permanent residents. The dual relevance of the topic is obvious: EC-bodies like commission, Council of Ministers, Political Council, and European Parliament withdraw competences of their national counterparts; EC-inhabitants, citizens of one of twelve democraticly ruled member states, acqire the right to move, to resettle, and to work everywhere within the Community. But when doing so the citizens of the Community loose their basic democratic rights to vote or to become elected at least on the subnational levels like those longterm residents who had immigrated from third countries without acquiring the citizenship. Currently, 12-15 million or 4-5% of the inhabitants of the community are without democratic rights. Thus, ironically the overcoming of the nation state and the transnational extension of socio-economic freedoms is accompanied by a regress of democratic rights and liberties. Therefore, the general (at least municipal) suffrage of all permanent residents and a common, citizenship and "ius soli" baded naturalization legislation are on the political agenda of the community.
Dieser Beitrag beschäftigt sich mit der Arbeit in der politischen Bildung aus der Perspektive von "maiz - Autonomes Zentrum von & für Migrantinnen", einer Selbstorganisation von Migrantinnen. Die Autorin äußert wesentliche Kritik an der bestehenden Form politischer Bildung: Nicht-Staatsbürger_innen werden von politischer Bildung ausgeschlossen. Sie werden in der politischen Bildung nicht thematisiert, in Papieren zu politischer Bildung nicht einmal erwähnt. Wenn politische Bildung vor allem auf die Herausbildung von Staatsbürger_innenkompetenz fokussiert, wird sie zu einem Stabilisierungsfaktor des bestehenden Systems und verstärkt den Ausschluss von Nicht-Staatsbürger_innen. (DIPF/Orig.) ; This article deals with work in civic education from the perspective of maiz (Autonomous Center by and for Migrants), a self-organization of female migrants. The author substantially criticizes the existing form of civic education: Non-citizens are excluded from civic education. They are not thematized in civic education, nor are they even mentioned in papers on civic education. If civic education focuses above all on the formation of citizen competence, it will become a factor in stabilizing the existing system and will strengthen the exclusion of non-citizens. (DIPF/Orig.)
Die Arbeit befaßt sich mit dem Zusammenhang von Aktivitäten und Zufriedenheit älterer Menschen über 65 Jahre in Ludwigshafen am Rhein. Als theoretische Bezugsrahmen werden die Disengagement-Theorie und die Aktivitätstheorie zu Rate gezogen. Es wird überprüft, welche der zwei konträr zueinander stehenden Theorien die Realität besser erklären kann. Ziel ist die Klärung dieses theoretischen Streits mit der Hilfe klar abgeleiteter Hypothesen und deren empirischer Testung. Zur Hinführung wird eine Einordnung der Arbeit von Seiten der die Gerontologie tangierenden Wissenschaftsdisziplinen vorgenommen, sowie einige demographische Anmerkungen zur Sozialkategorie der älteren Menschen gegeben. Im theoretischen Teil werden die zwei zu überprüfenden Theorien vorgestellt und Hypothesen generiert. Im empirischen Teil werden zuerst die durchgeführte Untersuchung beschrieben und danach die gewonnenen Hypothesen an den vorliegenden Daten getestet. In der Schlußbetrachtung werden die Ergebnisse kurz zusammengefaßt und auf ihre praktische Relevanz hin überprüft. Insgesamt wird nachgewiesen, daß mit zunehmender Anzahl der Aktivitäten, die Lebenszufriedenheit signifikant ansteigt sowie bei zunehmendem Ausüben einzelner Aktivitäten eine höhere diesbezügliche Zufriedenheit erreicht wird. (ICA)
Die Dissertation beschäftigt sich mit der Frage nach der Rolle des Bürgers im Prozess der Risikobewertung. In der sozialwissenschaftlichen Risikokommunikationsforschung wird diese Rolle unter dem Begriff der Risikomündigkeit diskutiert. Das Leitbild der Risikomündigkeit zielt auf ein reflektiertes Urteil unter Einbezug von Fakten, Unsicherheiten und Werten der Bürgerinnen und Bürger ab. Im Fokus steht die Frage, welche empirische Relevanz Risikomündigkeit (spezieller: kognitive Kompetenz als Vorbedingung von Risikomündigkeit, kurz: KKR) im Hinblick auf die Risikokommunikation zwischen den Gruppen von Laien und Experten bei unterschiedlichen, technischen Risiken (Atomkraft und Mobilfunk) hat: Wie weit trägt das Konzept der Risikomündigkeit bei verschiedenen Risiken? Diese Forschungsfrage wird sowohl mit quantitativen als auch mit qualitativen Methoden untersucht. Es werden folgende Hypothesen getestet. Die Kognitionshypothese besagt, dass mit steigendem Grad der kognitiven Faktoren der Risikobewertung als Vorbedingung von Risikomündigkeit bei Laien sich die Risikobewertungen von Laien und Experten tendenziell annähern. Aus der Kognitionshypothese lassen sich zwei weitere Hypothesen ableiten: Laien mit hoher kognitiver Kompetenz (hoher Wissensstand, großes Interesse am Thema etc.) kommen zu ähnlichen Risikobewertungen wie Experten (Konsenshypothese) bzw. Laien mit niedriger kognitiver Kompetenz (niedriger Wissensstand, geringes Interesse am Thema etc.) kommen zu unterschiedlichen Risikobewertungen wie Experten (Dissenshypothese). Dies impliziert wiederum eine weitere Hypothese: Laien mit hoher kognitiver Kompetenz kommen zu unterschiedlichen Risikobewertungen wie Laien mit niedriger kognitiver Kompetenz (Laienkompetenzhypothese). Die Hypothesen werden anhand eines repräsentativen Datensatzes getestet. Der Risikomündigkeitssurvey 2006 ist eine quantitative, deutschlandweite Repräsentativbefragung mit einer Fallzahl von n = 868 (gewichteter Datensatz). Die Befragten werden anhand ihrer Antworten zu mehreren Items auf einem Index der KKR verortet. Theoretische Grundlage für die Messung von KKR ist das Elaboration Likelihood Modell (ELM) von John Petty und Richard Cacioppo. Der Hypothesentest bestätigt für die Atomkraft die Kognitionshypothese, Konsenshypothese und Dissenshypothese. Im Falle des Mobilfunks (Sender und Handys) müssen die Hypothesen jedoch zurück gewiesen werden. Die Laienkompetenzhypothese kann für beide Technologien als bestätigt angesehen werden. Des Weiteren wurde die Güte der Operationalisierung der KKR anhand von knapp 60 qualitativen Leitfadeninterviews zu Mobilfunk und Atomkraft überprüft. Eine Einordnung der Befragten nach zentralen Kategorien des ELM müsste ungefähr dasselbe Muster produzieren wie es sich in der quantitativen Studie gezeigt hat. Das qualitativ gewonnene Muster gleicht in der Tat der quantitativen Verteilung im Risikomündigkeitssurvey 2006. Der KKR-Index scheint damit tauglich zu sein, um eine Teilkomponente der Risikomündigkeit zu erfassen. Wie sind diese Ergebnisse zu interpretieren? Zunächst einmal scheint KKR nur bei Atomkraft die vermutete Wirkung zu haben, da beim Mobilfunk die Kognitionshypothese, Konsenshypothese und Dissenshypothese nicht bestätigt werden konnten. Eine mögliche Erklärung hierfür könnte die Tatsache sein, dass im Fall der Kernenergie bedingt durch einen längeren Erfahrungszeitraum mehr belastbares Wissen vorhanden ist, welches Eingang in die Köpfte der Menschen finden konnte. Erst wenn sich der Grad an KKR beim Mobilfunk erhöht, können Wissen und Motivation ihre vermutete Wirkung (Konsens zwischen Experten und Laien oder zumindest Konsens über Dissens) entfalten. Jedoch besteht zur Absicherung dieser Interpretation noch weiterer Forschungsbedarf. Die geschilderten Ergebnisse haben eventuell weit reichende politische Implikationen: Wenn bei Atomkraft Risikomündigkeit "funktioniert", können Bürger in die Entscheidungsfindung mit einbezogen werden, ohne das es gleich zu Missverständnissen mit Akteuren aus Politik, Wirtschaft und Wissenschaft kommen muss. Konflikte auf Grund von Wertedifferenzen kann es natürlich nach wie vor geben. Laien und Experten aus Politik, Wirtschaft und Wissenschaft können entweder zu einem klaren Konsens oder zumindest einem rational begründeten Konsens über bestehende Differenzen (Konsens über Dissens) gelangen. Beim Mobilfunk ist dies (noch) nicht der Fall. Für die Risikowahrnehmungsforschung bedeutet die Risikomündigkeit eine Erweiterung der bekannten Perspektiven (Psychometrie, normative Kulturtheorie, Vertrauensforschung). In Bezug auf die Rolle der KKR für die Risikokommunikation hat sich gezeigt, dass eine Differenzierung nach Technologien auch eine entsprechende Differenzierung in den Kommunikationsstrategien sinnvoll erscheinen lässt. ; The dissertation focuses on the citizen's role in the risk evaluation process. This role is being discussed in the current social science risk research under the concept of "risk maturity". Risk maturity means that citizens evaluate risks under consideration of the facts, uncertainties and their own values. The main research question refers to the empirical relevance of risk maturity for risk communication between laypeople and experts in the case of two different, technological risks (nuclear energy, mobile telephony): What constitutes risk maturity, in particular its cognitive component (Cognitive Competence as a precondition for risk maturity, in short: CCR) in case of two different yet physically related risks? Quantitative as well as qualitative methods are used in the research design. Several empirical hypotheses were tested using quantitative methods. The cognition hypothesis states that risk evaluations of laypersons and experts will become more congruent with the increasing level of layperson's cognitive competence. Two other hypotheses can be derived from the first one: Laypersons with high cognitive competence (high knowledge level, great interest in the topic etc.) will arrive at similar risk evaluations to the expert judgments in this case (consensus hypothesis) and laypersons with low cognitive competence (low knowledge level, little interest in the topic etc.) will arrive at different risk evaluations compared with the expert judgments (dissent hypothesis), respectively. This in turn implies another hypothesis: Laypersons with high cognitive competence and laypersons with low cognitive competence will significantly differ in their risk evaluations (layperson competence hypothesis). The hypotheses were tested using a quantitative, empirical survey. The Risk Maturity Survey 2006 was conducted as a representative telephone survey in Germany (n = 868, weighted data). Respondents were classified by using an index for characterising different degrees of CCR. The theoretical basis for measuring CCR is the Elaboration Likelihood Model (in short: ELM) from John Petty and Richard Cacioppo. The test confirms the cognitive hypothesis, the consensus hypothesis and the dissent hypothesis for nuclear energy. However, all three hypotheses could not be confirmed for mobile telephony (both base stations and mobiles). The layperson competence hypothesis was confirmed for both technologies. Further more, the validity of the measurement of CCR was checked by 60 qualitative, open-ended interviews focussing on nuclear energy and mobile telephony. It was assumed that a classification of the respondents using the main categories of the ELM would produce a similar pattern of peripheral and central groups compared to the quantitative distribution in the survey. Indeed, the qualitative pattern is similar to the quantitative distribution found in the Risk Maturity Survey 2006. This can be interpreted as an indication that the operationalisation of the ELM is indeed valid. How can these findings be interpreted? CCR seems to work only for nuclear energy, not for mobile telephony. One aspect could be time. On the one hand, nuclear energy has been investigated and deployed for a very long time span, at least compared to mobile telephony. There has been more scientific evidence communicated via the mass media which may found its way into the memory of the public. Only with an increasing degree of CCR will knowledge and motivation produce the expected effect which is more consensus between experts and laypersons or at least consensus about dissent. This interpretation however needs more research to confirm it. The research findings may have some important political implications. Risk maturity seems to work for nuclear energy, so participation of laypersons in processes of risk management are less likely to experience conflicts that are based on misunderstanding rather than differences in values. Laypersons and experts from science, politics and industry can reach either a substantive consensus or a consensus on why they dissent on conclusions based on a rational discourse. However, this is (still) not the case for mobile telephony. Risk maturity expands the perspectives of risk perception research (psychometric approach, cultural theory of risk, organisational studies on confidence and trust in risk perception). The study about CCR also showed that the distinction between technologies is relevant for risk communication: Differentiation between technologies or risks may assist risk communicators to design the most appropriate risk communication strategies.
"Der Beitrag stellt ein Weiterbildungskonzept vor, mit dem Ältere auf eine freiwillige Tätigkeit als seniorTrainerinnen vorbereitet werden. Der sechs Wochen dauernde Kurs ist im Modellprogramm 'Erfahrungswissen für Initiativen' (kurz: EFI) entwickelt worden, das vom Bundesministeriums für Familie, Senioren, Frauen und Jugend (BMFSFJ) über fünf Jahre gefördert wurde und 2006 beendet wurde. Der Kurs verbindet erfahrungsbezogene Elemente mit Modulen, die auf praktische Kompetenzentwicklung zielen und solchen, die rollenspezifische Kenntnisse vermitteln." (Autorenreferat)
The European idea will lose more and more of its appeal as long as the European Union and its institutions are not matched by a "Europe of Citizens". Recurring on the example of the initiative "A Soul for Europe" Brigitte Russ-Scherer discusses which responsibilities and possibilities cities and municipalities have for giving the European integration process a lift by involving the citizens. In her view, culture is a fitting level in which tradition and present of border-crossing exchange and mutual influence are to be found. Cities and regions would be a point of focus not only because of their original competence for cultural policies, but also because of their experience in citizens' participation. Adapted from the source document
Japanese urban planning (toshi keikaku) historically took place as a "top-down process" from administration to citizens. Because of the influence of Western countries, however, and the strengthening of democracy, since the 1960s the Japanese understanding of urban planning has changed to become a "bottom-up process" called machizukuri. Field investigations (scientific observation, questionnaires and interviews) in two wards of Tokyo, Suginami and Setagaya, analyse and categorize the great variety of citizens' participation projects in Japan. In a comparison between the two planning cultures, the main difference can be seen in the fact that participation in Germany is still legally very restricted and aims at results, whereas most Japanese machizukuri projects take place on a self-generated basis, and the learning process and conviviality are often just as if not more important than results. To realize an effective cooperation between all actors in urban planning, in both Germany and Japan, further changes and improvements in participation possibilities are necessary. The administration has to share competence, and citizens have to take more responsibility instead of relying on their traditional comfortable role as consumers. The final chapter makes some proposals, regarding the way in which each country can and should learn from the positive experiences of the other.
Lemke analyzes the democratic deficit of the European Union from a theoretical perspective & discusses opportunities for a European citizenship & possibilities of direct participation. Citizenship can be understood only from an evolutionary perspective, with development of a culture of rights in Europe. This is of major importance with respect to the European Union's enlargement. The idea of active citizens in the European polity presupposes a European citizenship. The extension of voting rights & more competences for the European Parliament would help to establish a European citizenship. 27 References. Adapted from the source document.
In recent years, there has been both an increase in & differentiation among "new" digital media products. Along with this growth has come an increased usage by citizens of digital media products. These developments have stimulated speculation about readjustments in the communications relationship between political representatives & the people. The debate about the "electronic democracy" has so far predominantly focused on the technical potential on the one hand & citizens' exposure to interactive political communication channels on the other hand. In contrast, the "supply side," ie., internet activities of political actors & their motives, has only rarely been investigated. Against the backdrop, this representative survey among the Members of the German Bundestag is looking at their internet activities & internet evaluations. The results demonstrate differences in internet competences, expectations & fears regarding digital ways of communicating with citizens. At the moment, there is a kind of digital divide crossing the ranks of parliamentarians & reflecting age & socialization backgrounds. Adapted from the source document.
Online-consultations are one of the most important Commission's instruments to democratize EU decision-making. But are they really fostering EU democracy? Political equality/reciprocity, publicity and accountability are introduced as three normative principles. Their realization is indicative for the democratic quality of the EU. Online-consultations might democratize the EU via involving 'ordinary' citizens or civil society organizations. But neither of the mechanisms works effectively. A participatory strategy fails due to convenient habitual dispositions and competences of EU citizens, which are not fostered by the online-consultations. An associative democratization is hampered by the missing of any agenda setting options, the lack of working accountability structures, and possibly ineffective processes of opinion and will-formation within associations. References. Adapted from the source document.
There is an indispensable correlation between democracy, free elections and legitimate government. Also plural societies gain capability to act politically at the ballots. Nowadays however in consolidated democracies for the citizens politics and voting no longer seem of the former importance. Turnout is declining remarkably. At the other side performance and capability of good governance are widely criticized: parliamentary decision making as a myth. In consequence the legitimizing power really would also become a myth. These doubts are based on the multiple crisis of parliaments, the powerful influence of economic interests and the marginalisation of citizens in the political communication. Scholarly new types of democracy have been created: post-parliamentary democracy, negotiating democracy, media democracy, associative democracy. But the Development in this direction neither seems to be inevitable, nor without alternatives. Governments are still determined and legitimized at the ballots -- not so the competence and performance of those who govern. Adapted from the source document.
Because of the increasing europeanization of personal everyday life both in society & in politics, intercultural competence is becoming a key element of shared life in the enlarged Europe. This confronts political education with new challenges. In the past its viewpoint has in many ways been too narrow & too exclusively focused on Western Europe. What is now needed is a multilateral, wider perspective. In view of the European Union's current crisis, one cannot assume that the necessary European consciousness will come into being in the minds of citizens without outside assistance. A deliberate educational strategy is needed. Adapted from the source document.