Correct Voting in Direct Legislation
In: Swiss political science review, Band 18, Heft 4, S. 399-427
In: Swiss political science review, Band 18, Heft 4, S. 399-427
In: The journal of politics: JOP, Band 74, Heft 3, S. 751-765
ISSN: 0022-3816
In: American journal of political science: AJPS, Band 55, Heft 4, S. 753-767
ISSN: 0092-5853
In: PS: political science & politics, Band 49, Heft 4, S. 761-765
ISSN: 0030-8269, 1049-0965
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 42, Heft 4, S. 373-390
"Darüber, wie viele und welche BürgerInnen bei österreichischen Nationalratswahlen 'richtig', (d.h. ihren Einstellungen und Präferenzen entsprechend) gewählt haben, ist wenig bekannt. Der vorliegende Artikel möchte diese Lücke schließen. Untersucht wird, wie es um 'richtiges Wählen' bei der Nationalratswahl 2008 bestellt war und welche Einflussfaktoren 'richtiges Wahlverhalten' bedingten. Besonderes Augenmerk liegt dabei auf der Frage, welche Rolle das individuelle Mediennutzungsverhalten bzw. die rezipierte Medienberichterstattung für 'richtige Wahlentscheidungen' spielten. Es zeigt sich, dass bei der Nationalratswahl 2008 lediglich ein geringer Anteil der WählerInnen 'richtig' wählte. In Bezug auf die Einflussfaktoren ist hervorzuheben, dass sich der Konsum bestimmter Medien hemmend auf 'richtige Wahlentscheidungen' auszuwirken scheint, wobei die Ergebnisse darauf hindeuten, dass dieser negative Effekt vor allem auf eine vergleichsweise eindimensionale Berichterstattung dieser Medien zurückgeführt werden kann." (Autorenreferat)
In: Österreichische Zeitschrift für Politikwissenschaft, Band 42, Heft 4, S. 373-390
In: Osterreichische Zeitschrift fur Politikwissenschaft, Heft 4, S. 373-390
To date, little is known about how many and which citizens in Austrian general elections vote 'correctly' (that is, in a way that is congruent with their attitudes and preferences). This article investigates this matter, primarily focusing on whether and to what extent media consumption and coverage affected the likelihood of a 'correct' voting decision at the 2008 Austrian general election. The analyses demonstrate that only a small proportion of voters voted 'correctly'. Regarding the effects of media consumption and coverage it is shown that the consumption of specific media hinders 'correct voting', and this effect appears to be due to the 'one-dimensionality' of that media coverage. Adapted from the source document.
In: Political behavior, Band 35, Heft 2, S. 331-355
ISSN: 0190-9320
In: American journal of political science: AJPS, Band 52, Heft 2, S. 395-411
ISSN: 0092-5853
In: German politics: Journal of the Association for the Study of German Politics, Band 26, Heft 1, S. 170-186
ISSN: 0964-4008
In: German politics: Journal of the Association for the Study of German Politics, S. 1-17
ISSN: 0964-4008
In: American politics quarterly, Band 24, Heft 2, S. 131-149
ISSN: 0044-7803
In: Journal of political economy, Band 120, Heft 5, S. 986-1026
ISSN: 0022-3808
We study a Condorcet jury model where voters are driven by instrumental and expressive motives. We show that arbitrarily small amounts of expressive motives significantly affect equilibrium behavior and the optimal size of voting bodies. Enlarging voting bodies always reduces accuracy over some region. Unless conflict between expressive and instrumental preferences is very low, information does not aggregate in the limit, and large voting bodies perform no better than a coin flip in selecting the correct outcome. Thus, even when adding informed voters is costless, smaller voting bodies often produce better decisions. . Adapted from the source document.
In: Legislative studies quarterly, Band 14, Heft 2, S. 225
ISSN: 0362-9805