Corruption and anti-corruption
In: Romania and the European Union, S. 203-229
599 Ergebnisse
Sortierung:
In: Romania and the European Union, S. 203-229
In: Political and Civic Leadership: A Reference Handbook, S. 258-266
In: The SAGE Handbook of Comparative Politics, S. 362-377
In: International anti-corruption regimes in Europe: between corruption, integration, and culture, S. 125-135
In: Readings in Public Choice and Constitutional Political Economy, S. 551-566
Problems with conventional definitions of political corruption are highlighted to better define such political behavior. Three categories are identified: corruption by public officials; public officials' abuse of their offices; & corruption by business enterprises & other private citizens. Political corruption is not perceived as a seminal characteristic of organized crime syndicates. Various legal, public interest, & public opinion definitions of political corruption are examined, further demonstrating the problem of preserving traditional definitions. Analysis of several public opinion definitions of corruption indicates significant differences in how the public defines political corruption & that these notions have changed over time. In addition, different nations posses disparate legal, public interest, & public opinion understandings of political corruption. The need to acknowledge the legitimacy of multiple definitions of corruption is stressed. 22 References. J. W. Parker
In: Development and the State in the 21st Century, S. 140-164
In: Fighting Corruption in Public Procurement : A Comparative Analysis of Disqualification or Debarment Measures
In: The good cause : theoretical perspectives on corruption, S. 36-46
Der Autor bezieht sich in seinem Beitrag auf die theoretischen Ansätze des Verwaltungswissenschaftlers Fred W. Riggs, welcher als Begründer jener Richtung seines Faches gilt, die sich mit der Administration in Entwicklungsländern befasst. In seinem richtungsweisenden Buch "Administration in Developing Countries. The Theory of Prismatic Society" (1964) zeigte Riggs die Kontextabhängigkeit der öffentlichen Verwaltung in den Ländern des Südens auf, die seiner Meinung nach nur in ihrem kulturellen, politischen und historischen Kontext verständlich ist. Er geht davon aus, dass die Konfrontation von Tradition und Moderne in einer Gesellschaft zu einem eigenartigen Amalgam führt, das mit dem Dichotomiepaar "traditionell / modern" oder "agrarisch / industriell" nicht ausreichend beschrieben werden kann. Er spricht in diesem Zusammenhang nicht von Bürokratien im idealtypischen Sinne Max Webers, sondern von "Sala-Verwaltungen" in "prismatischen Gesellschaften". Die persönliche Vorteilnahme wird in der einen Sphäre als Korruption, also als Missbrauch öffentlicher Macht zu privatem Nutzen, in der anderen als Pfründe, d.h. als legitime und legale Einnahmequelle eines Amtsinhabers verstanden. Der Autor diskutiert vor diesem Hintergrund die Rolle der öffentlichen Verwaltung bei der Bekämpfung der Korruption in prismatischen Gesellschaften und legt dabei die Ansätze des Strukturfunktionalismus zu Grunde. (ICI)
In: The good cause: theoretical perspectives on corruption, S. 36-46
In: Corruptive Patterns of Patronage in South East Europe, S. 77-94