Der Coup d'État, der keiner war
In: Jahrbuch des öffentlichen Rechts der Gegenwart, Band 68, Heft 1, S. 805
ISSN: 2569-4103
19 Ergebnisse
Sortierung:
In: Jahrbuch des öffentlichen Rechts der Gegenwart, Band 68, Heft 1, S. 805
ISSN: 2569-4103
Blog: Verfassungsblog
Am 26. Juli 2023 setzten Angehörige der nigrischen Präsidialgarde Präsident Mohamed Bazoum fest und verkündeten seine Absetzung. Gleichzeitig wurden die Landesgrenzen geschlossen, die Arbeit der staatlichen Institutionen ausgesetzt, eine Ausgangssperre verhängt und die Schaffung einer Militärjunta verkündet. Es war bereits der fünfte Militärputsch in dem Staat seit der Unabhängigkeit von der Kolonialmacht Frankreich im Jahr 1960. Niger war eines der letzten Länder der Sahelzone, das noch über eine demokratisch gewählte Regierung verfügte. Seit 2021 wurden in Staaten der Region wie in Guinea oder im Sudan die Zivilregierungen durch das Militär entmachtet. Die Zahl der Putsche ist so hoch, dass die Region inzwischen auch als "coup belt" bezeichnet wird. Ist die Demokratieschutzarchitektur der Afrikanischen Union (AU) für den Umgang mit solchen Ereignissen nicht ausreichend?
In: Revolution und Regimewandel in Ägypten, S. 63-86
Der Arabische Frühling führte in Ägypten zu einem massiven Machtzuwachs des Militärs. Der Autor greift in seinem Beitrag diesen Aspekt auf und untersucht die Rolle des Militärs in der ägyptischen Politik. Dabei nähert sich der Autor dieser neuen Rolle des Militärs konzeptionell und empirisch und diskutiert die historisch abzuleitenden Hintergrundbedingungen für die Intervention der ägyptischen Militärführung. Diese bezeichnet der Autor als "Coup d'État" und fragt, wie es zu diesem Militärcoup gekommen ist. Der Autor beleuchtet in seinem Beitrag kritisch die ambivalente Performanz des Militärs während der Übergangsphase und schließt mit möglichen Entwicklungslinien der zivil-militärischen Beziehungen. Dabei konstatiert der Autor, dass knapp eineinhalb Jahre nach dem Rücktritt Mubaraks Ägypten eine Phase der autoritären Transformation anstatt einer demokratischen Transition durchläuft. (ICA2)
In: Heidelberger Dritte-Welt-Studien 8
In: Osteuropa, Band 41, S. 1033-1128
ISSN: 0030-6428, 0030-6428
Economic, political, social, and cultural perspectives on the processes in the former Soviet Union following the failed Aug. 1991 coup d'état; 8 articles. Includes profiles of major political parties in Russia, Ukraine, and Belorussia.
In: Sammlung Luchterhand 142
World Affairs Online
In: Zeitschrift für Politik: ZfP, Band 61, Heft 1, S. [42]-60
ISSN: 0044-3360
World Affairs Online
In: Sicherheit und Frieden: S + F = Security and Peace, Band 32, Heft 2, S. 86-90
ISSN: 0175-274X
The sub-Saharan Sahel has undergone three major droughts in less than a decade. Efforts undertaken by Germany and the international community in the area of governance included the delivery of essential services and the promotion of political inclusion. Re-establishing constitutional order in Mali, which recently witnessed a military coup d'état, fighting between Government forces and Tuareg rebels, and the seizure the north by the Islamists remains a challenge. There is a need of a coherent, comprehensive and coordinated peacekeeping approach encompassing governance, security and human rights. (S+F/Pll)
World Affairs Online
In: http://mdz-nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bvb:12-bsb10422884-2
Karl Marx ; Volltext // Exemplar mit der Signatur: München, Bayerische Staatsbibliothek -- Gall.rev. 576 h
BASE
In: Sicherheit und Frieden: S + F = Security and Peace, Band 32, Heft 2, S. 91-97
ISSN: 0175-274X
This article discusses the German foreign and security policy towards Mali. It critically analyzes the decision-making process mandating the German contribution to the international efforts in Mali after the military coup d'état in 2012. While there has been an increasingly ambitious rhetoric when it comes to outlining the contours of a German Africa policy, this article finds that neither the capacities nor the willingness to contribute significantly match this new rhetoric. By contrast, the case of Mali serves again as a reminder of the inertia, which traditionally characterizes German foreign and security decision-making, and of the restraint in shaping policies within international institutions and in engaging in an open domestic discourse on the interests and values underlying any strategic foreign and security policy decision. (S+F/Pll)
World Affairs Online
Aus der Einleitung: Das seit Februar 2001 regierende und im September 2006 mit dem Coup d'État des thailändischen Militärs gestürzte Regime des Premiermisters Thaksin Shinawatras gehört bis heute ohne Zweifel nicht nur zu den umstrittensten Regierungsperioden in der Geschichte der thailändischen Demokratie, sondern markiert auch einen radikalen Bruch mit der bisherigen Auswärtigen Politik Thailands. Der von 2001 bis 2006 vollzogene, tief greifende Wandel der thailändischen Gesellschaft im Nachgang der asiatischen Finanzkrise erstreckte sich ebenso konsequent auf den Bereich der Außenpolitik. In ihm kommt eine grundlegende Veränderung der internationalen Orientierung des Landes zum Ausdruck, welche die Handlungsorientierung der politischen Akteure einschließt und unter anderem die bestimmende Grundlage für Konfliktlinien der bis heute andauernden politischen Krise vorgibt. So lassen sich für diese Regierungsperiode entscheidende Neuausrichtungen in Zielsetzung und Formulierung der thailändischen Außenpolitik feststellen. Diese korrelierte mit einer praktisch vollständigen Reorganisation der personellen und strukturellen Organisation des Außenministeriums bzw. außenpolitischer Entscheidungsprozesse. Das Erkenntnis leitende Interesse dieser Untersuchung konzentriert sich auf die Konstitution des außenpolitischen Wandels Thailands im Kontext der Regierungsperiode Thaksin Shinawatras und versucht, die dahinter stehenden Bestimmungsfaktoren der Neuorientierung sowie ihrer Wirkungsweise mit Hilfe eines sozialkonstruktivistischen Analyserahmens zu erkennen. In diesem Kontext soll die vorliegende Studie die Oszillation der thailändischen Außenpolitik zwischen den unterschiedlichen Polen analysieren, welche seit Beginn der Regierungszeit Thaksin Shinawatras die politische und gesellschaftliche Diskussion dominiert.
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 45, Heft 4, S. 609-627
ISSN: 0342-8176
"In May 2014, the Thai military staged a coup d'état and ousted the democratically elected Prime Minister Yingluck Shinawatra. This coup, which marks the climax of the split between the Redshirt and Yellowshirt political camps, is difficult to explain solely in terms of inner Thai power relations. Instead the article argues that the Chinese mega infrastructure project one belt one road needs to be taken into account. This project is another major step in the rise of China - a process, which has offen been seen as part of a hegemonic shift towards a new accumulation cycle with China as new center. Against this background, the present upheaval in Thailand is interpreted in a historical perspective and as one example for the kind of conflicts, which accompany the historic shift towards China as a new power center. However, the article also argues that the turn towards an autocratic form of governance can not be attributed to direct Chinese influence. Rather, it is the result of the fierce rivalry between two capitalist fractions and domestic factors." (author's abstract)
From "Comrade" to "Monsieur": Structural Adjustment and Democratization in Benin: The process of political and economic liberalization in Benin is regarded as a model for the whole of Sub-Saharan Africa. Benin made history by becoming the first African country to overthrow a military dictator by democratic means. The civilian coup d'état cleared the way for economic recovery, too. The strengthening of democratic institutions, and the good will of the new government of the former high ranking World Bank-employee Soglo, to follow the recommendations of the structural adjustment programme have been honored by the donors' generosity. The recovery of the economy, however, was hampered by the underlying fabric of the socio-cultural structure of clientelism and patronage, which resulted in a situation in which the on-going structural adjustment programme mainly served the vested interests of the state class and rival strategic groups, bargaining for the booty of increasing development assistance. Thus, socio-economic conditions for a self-sustaining development process and, consequently, increased development assistance are not yet met. Nevertheless, areas of co-operation do exist in the fields of liberty of press and opinion, basic needs and self-help organizations. ; Auhtor's Version ; De "camarade" à "Monsieur": l'ajustement structurel et la démocratisation au Bénin: Le processus de libéralisation politique et économique au Bénin est considéré comme un modèle pour l'ensemble de l'Afrique sub-saharienne. Bénin a fait l'histoire en devenant le premier pays africain à renverser un dictateur militaire par des moyens démocratiques. Le coup d'état civil a ouvert la voie à la reprise économique, aussi. Le renforcement des institutions démocratiques, et la bonne volonté du nouveau gouvernement de l'ancien haut rang de la Banque mondiale-employé Soglo, à suivre les recommandations du programme d'ajustement structurel, ont été honorés par la générosité des donateurs. La reprise de l'économie, cependant, a été entravée par le tissu sous-jacente de la structure socio-culturelle de clientélisme et de patronage. Ce dernier a abouti à une situation dans laquelle le programme d'ajustement structurel en cours a servi les intérêts de la classe de l'Etat et les groupes stratégiques rivales, de négocier pour l'augmentation du butin de l'aide au développement. Ainsi, les conditions socio-économiques d'un processus de développement autonome et, par conséquent, l'augmentation de l'aide au développement ne sont pas encore réunies. Néanmoins, les domaines de coopération existent dans les domaines de la liberté de la presse et d'opinion, les besoins de base et des organisations d'auto-assistance.
BASE
In: Prokla: Zeitschrift für kritische Sozialwissenschaft, Band 43, Heft 1
ISSN: 0342-8176
The root causes of the ongoing crisis in Northern Mali lie in the region's underdevelopment, exacerbated by longstanding, if recently decreasing, neglect of the central government; the complex social relationship between the largest minority, the Tuareg, and the majority population, which has worsened since a largely unresolved crisis in the 1990s; and the growing interest of a small hut growing number of actors involved in the drug trade and other criminal activities in the absence of the state. Among the latter have been a growing number of Jihadists, at first mostly from Algeria, who have been taking Western citizens hostage and therefore caused the US and France to pressure the Malian government to re-establish a presence of the state in the North. The clash was all but inevitable when several thousand heavily armed Tuareg fighters came to Mali after the defeat of Gaddafi in Libya. A new element of the crisis is the growing number of jihadists among the Tuareg rebels and other Malians, but neither Tuareg irredentism nor Islamic fundamentalism has more than minority support in Mali, Northern Mali, or among the Tuareg. The coup d'etat against the president, while most likely a spontaneous reaction to the inability of the government to fight the rebellion, uncovered a structural crisis of Malian democracy and society. The disintegration of Mali's long-praised formal democratic institutions after the coup showed fundamental problems. However, political supporters of the coup who assumed that the population's tacit support of the coup could be turned into a movement for fundamental social change, had to find that it was largely an opportunistic and diffuse expression of general discontent. Adapted from the source document.