Censorship and the Politics of Cultural Production
In: The Digital Origins of Dictatorship and Democracy, S. 157-179
68 Ergebnisse
Sortierung:
In: The Digital Origins of Dictatorship and Democracy, S. 157-179
In: Conflicts and Tensions Conflicts and tensions, S. 162-171
In: Dayton and Beyond: perspectives on the future of Bosnia and Herzegovina, S. 161-173
In: Dayton and Beyond: perspectives on the future of Bosnia and Herzegovina., S. 161-173
Die Verfasserin plädiert für eine Ermutigung integrationistischer Trends in der kulturellen Praxis in Bosnien als Gegengewicht gegen die antidemokratischen, populistischen und partikularistischen Kräfte in der bosnischen Politik. Sie stellt die junge bosnische Schriftstellerszene vor und zeigt, welches Potenzial hier für den Aufbau einer vielschichtigen, aber eindeutig bosnischen kulturellen Identität schlummert. Im Mittelpunkt stehen emanzipatorische Ansätze bei dieser neuen Generation von Schriftstellern, die die Basis einer neuen Politik bilden könnten, die auch den dringend benötigten institutionellen Wandel konturieren könnte. Alternative kulturelle und politische Vorstellungen müssen auch im Bildungssektor eine Stimme bekommen. Bosnien braucht eine starke Zivilgesellschaft und eine breite soziale Bewegung, die den politischen und sozialen Wandel voran bringt. (ICE).
In: East-West Identities, S. 77-98
Chronicles the globalization of animated children's TV programs from the 1980s through the early 1990s, focusing on production strategies. The interplay between other areas is also addressed, identifying links between production, consumption, regulation, representation, & identity. Unique features of animated TV that make it particularly adaptable to international postproduction techniques are identified, including voice dubbing & story & sequence editing. Despite these advantages, there are several barriers to the international distribution of such programming, including scheduling differences in different markets, variations in consumer preferences, changing regulatory pressures, & the rise of coproduction partnerships; ways that these constraints are overcome are explored. It is argued that, as conditions affecting the business of international TV continue to evolve, local production strategies will become increasingly important. 65 References. K. Hyatt Stewart
In: Latinas/os in the United States: Changing the Face of América, S. 210-224
In: Terror and the Postcolonial, S. 329-344
In: International Medieval Research; The Medieval Household in Christian Europe, c. 850-c. 1550, S. 391-407
In: Resistance
In: Globalization and Localization; Series on Developing China — Translated Research from China, S. 205-224
The epistemological nature & meanings of concepts of youth culture are discussed in a conclusion to Youth Cultures (see related abstracts). Although the disavowal of traditional cultural perspectives that relegated youth culture to an undeveloped version of adult culture is praised, it is argued that the still prevalent association of culture with communities & society continues to undermine the status & agency of youth culture. It is suggested that a more realistic & productive approach to culture should consider culture in terms of activities rather than communities. This emphasis on activities highlights the diverse sets of expectations & understandings that all individuals must utilize in all social interactions. These diverse sets of meanings suggest that every interaction is multicultural, & under these circumstances, there are two central aspects of cultural engagement: the cultural competencies involved in the production & transformation of collective action, & the development of individual consciousness through negotiation of diverse multicultural forces. The cultural resources of meaning & knowledge utilized in the adult world are not always applicable to the realm of youth culture. It is therefore concluded that youth cultural production & agency is a complex & multifaceted process that operates within & outside mainstream adult culture. 17 References. T. Sevier
In: Die Natur der Gesellschaft: Verhandlungen des 33. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Kassel 2006. Teilbd. 1 u. 2, S. 595-608
"Dass der Mensch von Natur aus ein Gemeinschaftswesen sei, ist ein sozial- und kulturwissenschaftlicher Gemeinplatz, der bekanntlich auch durch gen- und memtheoretische Erklärungen des Altruismus-Phänomens nachdrücklich unterstützt wird. Und 'selbstverständlich' kennt auch das vor-analytische Erleben schlechthin und kennen ebenso mannigfaltige Weltanschauungen das Phänomen der Gemeinschaft, die nicht 'gemacht' wird, sondern quasi naturwüchsig entsteht und besteht: Eltern-Kind-Beziehungen, Verwandtschaften, Jäger-und-Sammler-Horden, Stämme usw. gelten als solche (wenngleich vielfältig kulturell überformte) natürliche Gemeinschaften, die man nicht wählt, sondern in die man hineingeboren wird. Gleichwohl reicht die Wahrnehmung der kulturellen 'Produziertheit' menschlicher Gemeinschaft (wenigstens) bis in die Antike zurück. Relativ 'modern' hingegen ist die Auffassung, dass jede Art von kulturell produzierter Gemeinschaft nicht nur 'heroisch' oder kollektiv, sondern tatsächlich auch individuell reproduziert werden, d.h., dass jeder Einzelne (s)einen Teil zur (Aufrechterhaltung von) Gemeinschaft beitragen muss. Erst mit dem - typisch neuzeitlichen bzw. modernen - Heraustreten aus normativ überformten Fraglosigkeiten allerdings werden normative Ansprüche an den Einzelnen für diesen als normative Ansprüche (statt als Fraglosigkeiten) erfahrbar. Und erst unter Individualisierungsbedingungen (ab wann auch immer sie datiert sein sollen) erfährt der Einzelne sich als Re-Produzent der kulturellen Produktion von Gemeinschaft. In dem Maße aber, in dem Gemeinschaft vom Schicksal zur Aufgabe und Zugehörigkeit zu einer Gemeinschaft zu einer Entscheidung wird, avancieren auch Fragen nach Aufwand und Ertrag zu Kriterien der Entscheidung für die Arbeit an der und für die Zugehörigkeit zu einer Gemeinschaft. Anhand von Nachbarschaften, Jugendszenen und Brand-Communities wollen die Verfasser zeigen, dass Gemeinschaft 'heute' (zumindest auch) unter ökonomischen 'Vorzeichen' (wie Absatzmarktstrategien, Ressourcenschöpfung, Gewinnmaximierung usw.) produziert wird und wie sich ökonomisch interessierte Akteure beim Aufbau, bei der Stabilisierung und bei der (Re-)Vitalisierung unterschiedlicher Formen von Gemeinschaft engagieren." (Autorenreferat)
In: Ukrainian Sociological Review 2000-2001, S. 66-89
Identity legitimacy is regarded as a key issue to understand the current post-communist world and to substantiate the identity recognition policy, that is a legitimate (for society) way of differentiation control. There are presented two ideal models of identity production: 1) based on essentialistic imperatives, and 2) close to constructivism in its various versions, like post-classical one. There are an a lyzed significant practices and figurative representations applied to identities.
Food everywhere plays major roles in cultural reproduction. This chapter presents an ethnographic case study of food in the Micronesian island complex of Yap, where the indigenous food system of local cultigens & fish has long been the primary means through which the people express their cultural values. Further, women's preparation of starch foods such as taro & yams, complemented by men's production of fish & other protein foods, has been the core element of the Yapese political economy. Over the last 40 years, however, a growing wage economy has brought both social & economic change. The Yapese diet today includes many imported foods, especially rice, canned meats, & frozen poultry. Not only has the new diet resulted in diabetes, obesity, & hypertension, but cultural customs of almost daily sharing of food between households have diminished. Nonetheless, the Yapese have always used food to build their social world, & though the exchanges may be less frequent, & the foods may now include purchased goods such as rice, beer, & canned fish, the custom of food sharing continues. New to the culture are gatherings of family & friends at parties or picnics at the beach, with barbequed hot dogs & chicken. Thus the Yapese have developed strategies to maintain their cultural values & fulfill their social needs within the new economy. References. J. Stanton