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In: CODESRIA bulletin, Heft 1, S. 2-9
ISSN: 0850-8712
Der afrikanische Feminismus ist zersplittert und dadurch in Entwicklung und bei der Durchsetzung der Ziele behindert. Drei Aufsätze beschäftigen sich mit unterschiedlichen Aspekten hierzu: Touré u.a. beschreiben den Unterschied zwischen dem "intellektuellen" und dem "populären" Teil, die völlig unterschiedliche Herangehensweisen und Zielsetzungen haben. Kanu Agomo analysiert die Bestimmungen der nigerianischen Verfassung im Hinblick auf die traditionellen Menschenrechtsklauseln, die ihrer Ansicht nach nicht geschlechtsneutral sind. Arnfred betrachtet den afrikanischen Feminismus aus der Sicht des "Nordens". Sie vollzieht die Theoriediskussion der letzten Jahrzehnte nach, die sich in Zeitschriften und auf Konferenzen abspielten. Dabei geht sie auch auf das Wechselspiel zwischen afrikanischen und europäischen/US-amerikanischen Diskussionen ein. (DÜI-Wgm)
World Affairs Online
In: Revue française de science politique, Band 60, Heft 3, S. 591-594
ISSN: 0035-2950
In: Recherches féministes, Band 6, Heft 2, S. 151-164
ISSN: 0838-4479
In: Revue française de science politique, Band 63, Heft 2, S. 433
ISSN: 0035-2950
In: Revue française de science politique, Band 61, Heft 5, S. 986-988
ISSN: 0035-2950
In: Revue française de science politique, Band 61, Heft 5, S. 956-959
ISSN: 0035-2950
In: Recherches féministes, Band 17, Heft 2, S. 171-194
ISSN: 0838-4479
In: Critique internationale: revue comparative de sciences sociales, Heft 1, S. 25-44
ISSN: 1149-9818, 1290-7839
By comparing it with the secular feminism that appeared in some Muslim societies starting in the early 20th Century, and sketching its trajectory since its appearance in the 1980s, the novelty of Islamic feminism is brought to light. This movement devoted most of its efforts to defending the rights of citizenship and practiced a secular-nationalist, Islamic-modernist and humanitarian discourse. Islamic feminism, for its part, based its demand for social justice and absolute equality between the genders on sacred texts. Its development has consisted of two stages. In the first stage, which lasted two decades, a model of gender equality in Islam was elaborated on the basis of an innovative reading of the Koran and the fiqh (Islamic law). Although this model drew on the most recent analytical tools of the social sciences, it did not depart from the classical exegetical tradition. The second stage, which began only a few years ago, is characterized, on the one hand, by a desire on the part of its theoreticians to break free of this constraining framework of thought and, on the other, by efforts to construct a transnational movement. It would seem that, in Muslim circles, these two major trends of feminism (secular and Islamic) are today in the process of fusing. Adapted from the source document.
Feminism is a range of political movements, ideologies, and social movements thatshare a common goal : to define, establish and achieve political, economic, personal, andsocial equality of sexes. This includes seeking to establish educational and professionalopportunities for women that are equal to those for men.The feminine clearly outlines the basic questions haunting the topic of Nietzsche'sphilosophy. Some readers say Nietzsche is a misogynist, others, he writes with the handof woman.KEY WORDSFeminism, political movement, social movement, equality of sexes, Nietzsche, ; Le féminisme est un ensemble de mouvements et d'idées politiques, philosophiqueset sociales, qui partagent un but commun : définir, promouvoir et atteindre l'égalitépolitique, économique, culturelle, personnelle, sociale et juridique entre les hommes etles femmes. Le féminisme a donc pour objectif d'abolir, dans ces différents domaines,les inégalités homme-femme dont les femmes sont les principales victimes, et ainsi depromouvoir les droits des femmes dans la société civile et dans la vie privée.Chez Friedrich Nietzsche, la question du féminisme est centrale : d'aucuns le traitentde misogyne, d'autres de féministe. Ce présent article explore l'esthétique politique deNietzsche pour y découvrir la généalogie de la féminité.MOTS CLEFSFéminisme, politique, philosophie, éthique, esthétique, Nietzsche, misogyne,généalogie, femme
BASE
In: Revue française de science politique, Band 63, Heft 2, S. 403-105
ISSN: 0035-2950
World Affairs Online