Suchergebnisse
Filter
8 Ergebnisse
Sortierung:
There are two German States and two must remain?: Italy and the long path from the German question to the re-unification
In: Historische Europa-Studien Band 22
Antonio Martellini: La solenne entrata del lo illustrissimo, et eccellentissimo Signore il Signor Duca di Fiorenza et Siena, fatta a XXVIII. d'ottobre, MDLX, in Siena (Firenze: Lorenzo Torrentino, 1560) (FONTES 49)
FONTES 49 makes widely available a full text version of a rare, little-known, and seldom consulted work, Antonio Martellini's La Solenne entrata dello Illustrissimo, et Eccellentissimo Signore il Signor Duca di Fiorenza et Siena, fatta a XXVIII. d'Ottobre, MDLX, in Siena (Firenze, Lorenzo Torrentino, 1560), a description of the Triumphal Entry into Siena of Duke Cosimo I de' Medici on 28 October 1560. Antonio Martellini was a sixteenth-century letterato of Siena, about whom almost nothing is known, with the exception of the work published here. Martellini was a member of the equally mysterious Accademia dei Travagliati in Siena (founded 1550-1555). The description of the entry contained in Martellini's book is, in some respects, more extensive and exact than that in Cirni's (Fontes 48). Martellini's festival description is dated the day of Cosimo's entry into Siena. It is notable for its Sienese perspective, its accurate description, its developed architectural vocabulary, its clarity of structure, its vivid picture of Sienese society and the ducal court, and its detailed description of costume and dress. The large rôle that inscriptions played in the entry is also documented by Martellini, who includes a few inscriptions not found in Cirni, and he offers variant readings for some inscriptions. As is Anton Francesco Cirni's description of the same entry, Martellini's book is an important document of political iconography. The Siena Entry of 1560 has been treated in Fontes 46 and 48, and, with the publication of the full text version of Martellini, the primary sources for this entry are accessible online, providing a basis for a more penetrating study of this important occasion, a study which remains to be made. The text is indexed by inscriptions, places, persons, images, and attributes.
BASE
Zum 17. Parteitag der italienischen Kommunisten
In: Deutschland Archiv, Band 19, Heft 5, S. 452-455
ISSN: 0012-1428
Aus Sicht der Bundesrepublik
World Affairs Online
Italiens Kommunisten zwischen Stagnation und Wandel: d. IKP nach ihrem XVII. Parteitag vom April 1986
In: Berichte des Bundesinstituts für Ostwissenschaftliche und Internationale Studien 1986,35
World Affairs Online
Die Macht der Sterne
Darstellungen der Planeten und ihrer Kinder gehörten zu den ersten paganen Bildern, die im Spätmittelalter produziert und rezipiert wurden. Während der rund 200 Jahre ihres hauptsächlichen Auftretens, bis zum Ende des 16. Jahrhunderts, erreichten sie eine enorme Popularität. Im Weltbild des Mittelalters und der frühen Neuzeit war jeder Mensch von dem Gestirn geprägt, unter dessen Einfluss er geboren wurde. Dieser Planet bestimmte, wie man körperlich und charakterlich beschaffen war, welchen Beruf man ausübte und welche gesellschaftliche Stellung man erwarten durfte. Der Geburtsmoment sorgte für eine lebenslange, familiäre Verbindung zum Gestirn, man wurde quasi zu dessen Kind. Die Macht der Sterne zeichnet die Entwicklung von der ersten Erwähnung der Planetenkinder in Schriftquellen, über die Herausbildung eines relativ stabilen ikonografischen Kanons in verschiedenen Medien, funktionsgebundene Variationen bis zum Aufgehen in anderen Bildgattungen nach. Die zumeist siebenteiligen Zyklen stellen sich als Teil eines weit ausgebauten Beziehungsgefüges und Verweissystems dar, in dem sich das jeweilige gesellschaftliche Bild der Zeit spiegelt. Die Darstellungen dokumentieren zudem zentrale Entwicklungen des individuellen Denkens bis zum Ende des 16. Jahrhunderts. Sie zeigen, wie das jeweils aktuelle kosmologische Verständnis und Wissen einem breiten Publikum durch Bilder vermittelt werden konnte, wie dies mit dem religiösen Leben vereinbar war oder sich im Alltag niederschlug. Planetenkinder-Darstellungen hatten im Verlauf ihrer Geschichte vielfältige Funktionen. In ihnen manifestierte sich die Vorstellung einer Einheit der Dinge in zahlreichen Analogien. Gezielt eingesetzt wurden die Bilder zur Markierung sozialer Aufstiege, politischer Interessen und der Reklamation von Machtansprüchen sowie der Repräsentation von Einfluss bzw. Verherrlichung von Auftraggebern. Die Bilder zeigen philosophische Diskurse auf, verweisen auf konkrete historische Ereignisse und bewerten diese. ; Representations of the planets and their children were among the first pagan images to be produced and adopted in the late Middle Ages. During the circa 200 years in which they mainly appeared, up until the end of the sixteenth century, they became enormously popular. In the worldview of the Middle Ages and early modern era, every person was believed to be influenced by the celestial body under whose influence they were born. This planet determined one's physical appearance and character, one's profession, and the social standing one could expect. The moment of birth ensured the continuation of a life-long, familiar connection to this celestial body, and a person was effectively considered its "child". Die Macht der Sterne traces these developments from the first written references to the children of the planets, through to the emergence of a relatively stable iconographical canon in various media, variations in terms of function, as well as their appearance in other pictorial genres. These cycles, usually consisting of seven parts, presented themselves as part of a highly elaborate relational structure and system of references which reflected the current social worldview. The images also document key developments in individual thought up until the end of the sixteenth century. They show how the prevailing understanding of the cosmos and knowledge could be communicated to a wide audience by means of imagery, how this was reconciled with religious life, and how it was reflected in everyday life. Over the course of their history, images of the children of the planets served a variety of functions. By means of a number of analogies they illustrated the notion of the unity of all things. These images were also consciously employed to underscore social advancement, political interests, and the reassertion of claims to power as well as representations of influence or the glorification of patrons. These depictions also highlight philosophical discourses and refer to concrete historical events while offering evaluations of these phenomena.
BASE
Die Macht der Sterne
Darstellungen der Planeten und ihrer Kinder gehörten zu den ersten paganen Bildern, die im Spätmittelalter produziert und rezipiert wurden. Während der rund 200 Jahre ihres hauptsächlichen Auftretens, bis zum Ende des 16. Jahrhunderts, erreichten sie eine enorme Popularität. Im Weltbild des Mittelalters und der frühen Neuzeit war jeder Mensch von dem Gestirn geprägt, unter dessen Einfluss er geboren wurde. Dieser Planet bestimmte, wie man körperlich und charakterlich beschaffen war, welchen Beruf man ausübte und welche gesellschaftliche Stellung man erwarten durfte. Der Geburtsmoment sorgte für eine lebenslange, familiäre Verbindung zum Gestirn, man wurde quasi zu dessen Kind. Die Macht der Sterne zeichnet die Entwicklung von der ersten Erwähnung der Planetenkinder in Schriftquellen, über die Herausbildung eines relativ stabilen ikonografischen Kanons in verschiedenen Medien, funktionsgebundene Variationen bis zum Aufgehen in anderen Bildgattungen nach. Die zumeist siebenteiligen Zyklen stellen sich als Teil eines weit ausgebauten Beziehungsgefüges und Verweissystems dar, in dem sich das jeweilige gesellschaftliche Bild der Zeit spiegelt. Die Darstellungen dokumentieren zudem zentrale Entwicklungen des individuellen Denkens bis zum Ende des 16. Jahrhunderts. Sie zeigen, wie das jeweils aktuelle kosmologische Verständnis und Wissen einem breiten Publikum durch Bilder vermittelt werden konnte, wie dies mit dem religiösen Leben vereinbar war oder sich im Alltag niederschlug. Planetenkinder-Darstellungen hatten im Verlauf ihrer Geschichte vielfältige Funktionen. In ihnen manifestierte sich die Vorstellung einer Einheit der Dinge in zahlreichen Analogien. Gezielt eingesetzt wurden die Bilder zur Markierung sozialer Aufstiege, politischer Interessen und der Reklamation von Machtansprüchen sowie der Repräsentation von Einfluss bzw. Verherrlichung von Auftraggebern. Die Bilder zeigen philosophische Diskurse auf, verweisen auf konkrete historische Ereignisse und bewerten diese. ; Representations of the planets and their children were among the first pagan images to be produced and adopted in the late Middle Ages. During the circa 200 years in which they mainly appeared, up until the end of the sixteenth century, they became enormously popular. In the worldview of the Middle Ages and early modern era, every person was believed to be influenced by the celestial body under whose influence they were born. This planet determined one's physical appearance and character, one's profession, and the social standing one could expect. The moment of birth ensured the continuation of a life-long, familiar connection to this celestial body, and a person was effectively considered its "child". Die Macht der Sterne traces these developments from the first written references to the children of the planets, through to the emergence of a relatively stable iconographical canon in various media, variations in terms of function, as well as their appearance in other pictorial genres. These cycles, usually consisting of seven parts, presented themselves as part of a highly elaborate relational structure and system of references which reflected the current social worldview. The images also document key developments in individual thought up until the end of the sixteenth century. They show how the prevailing understanding of the cosmos and knowledge could be communicated to a wide audience by means of imagery, how this was reconciled with religious life, and how it was reflected in everyday life. Over the course of their history, images of the children of the planets served a variety of functions. By means of a number of analogies they illustrated the notion of the unity of all things. These images were also consciously employed to underscore social advancement, political interests, and the reassertion of claims to power as well as representations of influence or the glorification of patrons. These depictions also highlight philosophical discourses and refer to concrete historical events while offering evaluations of these phenomena.
BASE
Book Reviews
Juan Manuel ABASCAL, Géza ALFÖLDY und Rosario CEBRIÁN, Segobriga V. Inscripciones romanas 1986–2010 (Bibliotheca archaeologica Hispana 38), Madrid: Real Academia de la Historia 2011, 420 S. mit zahlreichen Abb.Elisabeth BEGEMANN, Schicksal als Argument. Ciceros Rede vom fatum in der späten Republik (Potsdamer Altertumswissenschaftliche Beiträge 37), Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2012, 397 S.Ralf BEHRWALD, Christian WITSCHEL (Hrsg.), Rom in der Spätantike, Historische Erinnerung im städtischen Raum (Heidelberger Althistorische Beiträge und Epigraphische Studien 51), Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2012, 409 S.Helmut BERNEDER, Hermann NIEDERMAYR, Kordula SCHNEGG, Michael SPORER, Brigitte TRUSCHNEGG (Hrsg.), Im Dialog mit der Antike. Die Innsbrucker Sammlung stadtrömischer Inschriften. Ein Sparkling-Science-Projekt (Latein Forum 77/78), Innsbruck: o.J. [2012], 200 S. mit zahlreichen Umzeichnungen und Farbabbildungen.Wolfgang BLÖSEL, Karl-Joachim HÖLKESKAMP (Hrsg.), Von der militia equestris zur militia urbana. Prominenzrollen und Karrierefelder im antiken Rom. Beiträge einer internationaler Tagung vom 16. bis 18. Mai 2008 an der Universität zu Köln, Alte Geschichte, Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2011, 237 S.Sergio BOSTICCO, I geroglifici egiziani nelle testimonianze degli autori classici. Tesi di laurea di a.a. 1946/1947 (Comunicazioni dell'Istituto Papirologico "G. Vitelli" 10), Firenze: Istituto Papirologico "G. Vitelli" 2012, XVIII + 72 S.Scott BUCKING, Practice Makes Perfect. P.Cotsen-Princeton 1 and the Training of Scribes in Byzantine Egypt, Los Angeles: Cotsen Occasional Press 2011, XVI + 261 S., davon 108 Taf., zahlreiche Abb.Ελένη ΧΟΥΛΙΑΡΑ-ΡΑΪΟΥ, Ἰοβόλοι σκορπίοι. Μαγικοί πάπυροι και άλλες μαρτυρίες. Mit einer Zusammenfassung auf Französisch: Scorpions venimeux. Papyrus magiques et autres témoignages (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Επιστημονική Επετηρίδα Φιλοσοφικής Σχολής "Δωδώνη". Παράρτημα 81), Ioannina: Panepistemio Ioanninon 2008, 190 S.Boris DREYER, Polybios (Olms Studienbücher Antike 4), Hildesheim, Zürich, New York: Olms 2011, 194 S. mit 1 Abb.Trevor V. EVANS, Dirk D. OBBINK (Hrsg.), The Language of the Papyri, New York: Oxford University Press 2010, XXII + 362 S.Giorgio FERRI, Tutela urbis. Il significato e la concezione della divinità tutelare cittadina nella religione romana (Potsdamer Altertumswissenschaftliche Beiträge 32), Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2010, 266 S.Nancy GAUTHIER, Emilio MARIN, Françoise PRÉVOT (Hrsg.), Salona IV. Natpisi starokršćanske Salone, IV.-VII. st. – Inscriptions de Salone chrétienne, IVe–VIIe siècles. Niz "Salona" Arheološkog Muzeja, Split (Collection de l'École française de Rome 194/4), Rom, Split: École française de Rome 2010, 2 Bände, XXII + 1365 S. mit zahlreichen Abb. Maria Grazia GRANINO CECERE (Hrsg.), I miliari lungo le strade dell'impero. Atti del convegno Isola della scala 28 novembre 2009, Verona: Cierre edizioni 2011, 144 S. mit zahlreichen Abb.Heinz HEINEN (Hrsg.), Antike Sklaverei: Rückblick und Ausblick. Neue Beiträge zur Forschungsgeschichte und zur Erschließung der archäologischen Zeugnisse (Forschungen zur antiken Sklaverei 38), Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2010, X + 247 S. und 21 Taf.Heinz HEINEN (Hrsg.), Kindersklaven – Sklavenkinder. Schicksale zwischen Zuneigung und Ausbeutung in der Antike und im interkulturellen Vergleich (Forschungen zur antiken Sklaverei 39), Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2012, XII + 326 S. und 30 Taf.Werner HUß, Die Verwaltung des ptolemaiischen Reiches (Münchener Beiträge zur Papyrusforschung und antiken Rechtsgeschichte 104), München: C.H.Beck 2011, 384 S.Benjamin KELLY, Petitions, Litigation, and Social Control in Roman Egypt, Oxford: Oxford University Press 2011, XIX + 427 S.Christina KUHN (Hrsg.), Politische Kommunikation und öffentliche Meinung in der antiken Welt, Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2012, 314 S. mit 16 Abb.Martti LEIWO, Hilla HALLA-AHO, Marja VIERROS (Hrsg.), Variation and change in Greek and Latin (Papers and Monographs of the Finnish Institute at Athens 17), Helsinki: Foundation of the Finnish Institute at Athens 2012, 176 S.Carlos NOREÑA, Imperial ideals in the Roman West. Representation, Circulation, Power, Cambridge: Cambridge University Press 2011, XXII + 456 S.Klaus TAUSEND, Im Inneren Germaniens. Beziehungen zwischen den germanischen Stämmen vom 1. Jh. v. Chr. bis zum 2. Jh. n. Chr. Mit Beiträgen von Günter Stangl und Sabine Tausend (Geographica Historica 25), Stuttgart: Franz Steiner Verlag 2009, 282 S.Marja VIERROS, Bilingual Notaries in Hellenistic Egypt. A Study of Greek as a Second Language (Collectanea Hellenistica 5), Brussel: Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten 2012, 292 S.
BASE